https://pomorska.pl
reklama

Przestaną dzwonić i zapraszać na pokazy garnków czy sprzętu medycznego

Agnieszka Domka-Rybka
Filip Kowalkowski
- W zeszłym tygodniu miałam kilka takich telefonów. Jeden był kilka minut po godzinie 8:00. Tego dnia szłam do pracy dopiero na 10, więc mnie obudził. Byłam wściekła! - skarży się pani Iwona z Bydgoszczy. - Namolni konsultanci dzwonią i zapraszają na pokazy, najczęściej garnków, kuszą prezentami. Są nachalni. Powiedziałam, żeby już nie dzwonili, ale nie posłuchali. Oznaczyłam kontakt brzydkim wyrazem i nie odbieram.

Większość takich połączeń to losowo wybrane numery z baz kontaktów, których sprzedaż stała się powszechną praktyką.

Dręczą!

Wkrótce jednak się to zmieni, bo firmy, wykorzystujące do kontaktu dane klientów, będą musiały posiadać wyraźnie udzieloną przez nich zgodę.

Praca w call center. Sposób na dorobienie do kieszonkowego? [prawdy i mity]

Teraz jest tak, że często - mimo próśb o usunięcie z bazy kontaktów - telefon wciąż uparcie dzwoni. Inaczej będzie od maja przyszłego roku, gdy wejdzie w życie unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych. Osoba, której dane dotyczą, uzyska prawo zażądania od administratora niezwłocznego ich usunięcia, a on będzie musiał to zrobić. Obowiązek taki powstanie w przypadku, gdy dane nie są już administratorowi niezbędne, została cofnięta zgoda na ich przetwarzanie, a osoba, której dotyczą, wnosi sprzeciw, co do ich przetwarzania.

Firmom, które nie dostosują się do unijnego rozporządzenia, grożą gigantyczne kary - do 20 mln euro lub 4 proc. wartości rocznego obrotu.

- Masowe akcje wielu tele-marketingowców na przestrzeni ostatnich lat spowodowały, że klienci nerwowo reagują na telefony konsultantów - uważa Paweł Pierścionek, ekspert z firmy dostarczającej zaawansowane oprogramowanie do zarządzania call center. - Przedsiębiorcy, którzy już zdecydowali się na wdrożenie systemów analizujących w czasie rzeczywistym dane na temat klientów i umożliwiające poznanie ich preferencji, będą mieli ułatwione zadanie. Bo jest zdecydowanie mniejsze prawdopodobieństwo, że klienci znajdujący się w konkretnie zdefiniowanej bazie zażądają usunięcia z niej swoich danych osobowych, co siłą rzeczy nie naraża ich od razu na straty. Nowe rozporządzenie wymusi zmiany w całej branży call center, której działalność przecież opiera się na danych osobowych. Wiele firm wciąż nie posiada oprogramowania, które pozwala im zarządzać danymi.

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Telemarketer nie ma łatwej pracy. Czego ludzie nie lubią?

Paweł Pierścionek uważa, że, paradoksalnie, wprowadzenie zaostrzonych regulacji może mieć pozytywny wpływ na całą branżę, a tym samym na jakość obsługi klienta: - Odczują to zarówno klienci, którzy przestaną być nękani niechcianymi telefonami, jak i call center zmuszone do weryfikacji baz klientów.

„Przeciągają rozmowę”

Polska jest zresztą liderem out-sourcingu usług w Europie Środkowo-Wschodniej. Lwią część takich usług stanowią te związane z call center, a na obecny obraz rynku składają się 147 firmy skupiające ponad 24 tys. stanowisk. Szacuje się, że w sektorze nowoczesnych usług biznesowych zatrudnionych jest 170 tys. osób.

Aż 57 proc. ludzi nie ufa tele-marketerom - wynika z raportu „Po drugiej stronie słuchawki” toruńskiej firmy Telmon (usługi telemarketingu, telesprzedaży, infolinie).

- Podjęliśmy się przeprowadzenia unikalnego w skali kraju badania, które miało nam dać obraz społecznego odbioru zawodu telemarketera, ale też pozwolić na lepsze zrozumienie potrzeb konsumentów, do których telefonujemy - mówi Artur Kapacki z firmy Telmon. - Pozytywny wizerunek telemarke-tingu to wspólna sprawa całej branży.

I tak: najbardziej nie lubimy, gdy konsultanci przeciągają rozmowę (42 proc. odpowiedzi) lub mocno namawiają na zakup (24 proc.); 66 proc. ludzi jest skłonnych im zaufać, jeśli wykażą się kompetencją; 44 proc. toleruje ich, bo rozumieją, że na tym polega ta praca. Dla 41 proc. badanych przeszkodą w zakupie przez telefon jest brak możliwości zobaczenia towaru na żywo czy przetestowania usługi.

Każdy będzie mógł zażądać trwałego usunięcia swoich danych z baz kontaktów. Firmy, które się do tego nie dostosują, czekają gigantyczne kary.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Zwrot podatku dla emerytów. Tyle trafi na ich konto za Trzynastkę i Czternastkę

Zwrot podatku dla emerytów. Tyle trafi na ich konto za Trzynastkę i Czternastkę

Anomalie wyborcze w Grudziądzu. Zaskakujące wyniki w lokalach

Anomalie wyborcze w Grudziądzu. Zaskakujące wyniki w lokalach

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska