- Zamówienie podzielono na cztery pakiety, co pozwoli m.in. na elastyczne budowanie siatki połączeń w możliwie dużej liczbie relacji, a doświadczenie pozwala też myśleć o korzystniejszych cenowo ofertach - poinformował Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego. (ogłoszenie o przetargu).
Połączenia odpowiadające potrzebom podróżnych
- Celem przyjętego podziału jest maksymalne zabezpieczenie interesów podróżnych – jako samorząd województwa chcemy zagwarantować siatkę połączeń odpowiadającą potrzebom społecznym. Uwzględniliśmy tu m.in. ustalenia z przeprowadzonego w marcu badania ankietowego preferencji podróżnych w komunikacji kolejowej, w którym uczestniczyło 4,5 tysiąca osób – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Pakiety pierwszy i drugi dotyczą linii zelektryfikowanych oraz zaplanowanego do elektryfikacji po roku 2025 odcinka linii 208 w północnej części regionu. Pierwszy pakiet obejmuje połączenia Kutno-Włocławek-Toruń-Bydgoszcz, Bydgoszcz-Inowrocław, Gniezno-Inowrocław-Toruń, Bydgoszcz-Toruń-Jabłonowo Pomorskie (plus Brodnica, jeśli Polskie Linie Kolejowe zelektryfikują linię po 2025 roku). Drugi to linie Bydgoszcz-Wyrzysk-Osiek, Bydgoszcz-Toruń, Toruń-Jabłonowo Pomorskie, Bydgoszcz-Smętowo, Piła-Bydgoszcz, Inowrocław-Bydgoszcz, Toruń-Inowrocław-Gniezno.
Nowością jest planowane uruchomienie bezpośrednich pociągów Bydgoszcz-Brodnica przez Toruń.
Pakiety trzeci: Bydgoszcz-Tuchola-Chojnice, Bydgoszcz-Laskowice-Grudziądz, Wierzchucin-Szlachta i czwarty: Toruń - Jabłonowo Pomorskie - Brodnica, Brodnica-Grudziądz, Toruń-Grudziądz, Toruń-Sierpc - to zaproszenie do obsługi linii niezelektryfikowanych.
Nowe umowy na osiem lat
W trzecim pakiecie znalazło się m.in. przywrócone w marcu połączenie Wierzchucin-Szlachta, w czwartym połączenie Toruń– Sierpc, gdzie regularne kursy pociągów przywróciliśmy w styczniu.
- Nowe umowy z przewoźnikami zostaną zawarte na 8 lat (11 grudnia 2022 - 14 grudnia 2030), co powinno zapewnić stabilny rozkład jazdy. Mamy też nadzieję na konsekwentne w tej sytuacji podnoszenie standardów obsługi, dzięki inwestycjom taborowym i podnoszeniu kwalifikacji pracowników firm przewozowych - podał UM.
