Przychodnia odwołała rehabilitację? Indywidualnie wyznaczą Ci nowy termin, ale być może trzeba będzie trochę poczekać

Małgorzata Wąsacz
Małgorzata Wąsacz
SłAwomir Kowalski
Ponieważ przychodnie do minimum ograniczają wizyty pacjentów, zabiegi rehabilitacyjne przekładane są na inne terminy. - Dlaczego nie ze swojej winy spadłam na koniec kolejki? - pyta bydgoszczanka.

Nasza Czytelniczka z Bydgoszczy 16 marca miała rozpocząć rehabilitację w jednej z bydgoskich przychodni. Z powodu zagrożenia koronawirusem rehabilitacja się nie odbędzie. - Rozumiem to i nie mam żadnych pretensji, że nie zaczęłam rehabilitacji w wyznaczonym terminie. Nie rozumiem tylko dlaczego trafiłam na koniec kolejki? Rehabilitację rozpocznę dopiero w drugiej połowie lipca. Pani w rejestracji powiedziała mi przez telefon, że jest to pierwszy wolny termin. Niedawno zmieniły się przepisy. Można złożyć następne zlecenie dopiero wtedy, gdy się skończy obecne skierowanie. Na pierwsze zlecenie czekałam pięć miesięcy, teraz muszę czekać kolejne cztery. I to nie ze swojej winy. Uważam, że jeśli moja rehabilitacja by się przesunęła na przykład o dwa miesiące, to za dwa miesiące powinnam wskoczyć do kolejki, a nie na jej koniec. Przychodnie powinny inaczej traktować pacjentów, którzy przez koronawirusa wypadli z kolejki na zabiegi. Czy to indywidualna decyzja przychodni czy są jakieś wytyczne od Narodowego Funduszu Zdrowia jak postępować w tej sytuacji tak jak są ogólne wytyczne w przypadku sanatoriów? - dopytuje się bydgoszczanka.

Przychodnie powinny inaczej traktować pacjentów, którzy przez koronawirusa wypadli z kolejki na zabiegi.

NFZ aktualizuje kolejki oczekujących

Barbara Nawrocka, rzecznik Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Bydgoszczy, wyjaśnia, że kwestie terminów realizacji świadczeń medycznych reguluje Ustawa z 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. - Wspomniana ustawa nie wskazuje, że w przypadku wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, a które uniemożliwiają zachowanie terminu wynikającego z listy oczekujących, świadczeniodawca ma obowiązek wskazać termin udzielenia świadczenia w sposób, jaki opisuje bydgoszczanka: „jeśli moja rehabilitacja by się przesunęła np. o dwa miesiące, to za dwa miesiące powinnam wskoczyć do kolejki”. Świadczeniodawca ma natomiast obowiązek prowadzenia kolejek oczekujących, biorąc pod uwagę m.in. pacjentów kontynuujących leczenie, grupy uprzywilejowane i przypadki pilne - wyjaśnia Barbara Nawrocka.

Jak informuje rzeczniczka K-P OW NFZ, decyzja o odroczeniu terminu wykonania świadczenia w obecnej sytuacji powinna być podejmowana indywidualnie w odniesieniu do każdego pacjenta, u którego ma być wykonana rehabilitacja, z uwzględnieniem jego aktualnego stanu klinicznego i ryzyk wynikających z przeprowadzenia świadczenia w późniejszym terminie. Pacjentom, co do których zostanie podjęta decyzja o odroczeniu - w tym przypadku - rehabilitacji, należy wyznaczyć kolejny termin. Aktualizacja kolejki powinna być przeprowadzona z uwzględnieniem daty zgłoszenia się pacjenta ze skierowaniem u świadczeniodawcy.

Nie zmieniły się natomiast zasady wpisywania w kolejkę oczekujących. Od 2004 roku w celu otrzymania danego świadczenia opieki zdrowotnej świadczeniobiorca mógł wpisać się na jedną listę oczekujących u jednego świadczeniodawcy. Fizjoterapia ambulatoryjna została dopisana do aplikacji AP-KOLCE i obecnie blokowania jest możliwość kolejnych wpisów na listy oczekujących.

Oni nie muszą czekać w kolejce

Przypomnijmy, że są grupy pacjentów uprzywilejowanych. Prawo do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej oraz z usług farmaceutycznych udzielanych w aptekach mają m.in. kobiety w ciąży, inwalidzi wojenni i wojskowi, żołnierze zastępczej służby wojskowej, cywilne niewidome ofiary działań wojennych, kombatanci, działacze opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowane z powodów politycznych, osoby deportowane do pracy przymusowej, uprawnieni żołnierze lub pracownicy, których ustalony procentowy uszczerbek na zdrowiu wynosi co najmniej 30 proc. i weterani poszkodowani, których ustalony procentowy uszczerbek na zdrowiu wynosi co najmniej 30 proc.

W przypadku, gdy udzielenie świadczenia nie jest możliwe w dniu zgłoszenia, świadczeniodawca wyznacza inny termin poza kolejnością przyjęć.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3