Ranking cytowań naukowców UMK. W pierwszej 10. królują toruńscy fizycy

KM
Prof. Maciej Wojtkowski, prof. Bogusław Buszewski, prof. Andrzej Kowalczyk z UMK Lech Kamiński
Najczęściej cytowanym pracownikiem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika jest 37-letni fizyk prof. Maciej Wojtkowski.

Ostatni numer "Głosu Uczelni" opublikował analizę cytowań, czyli prac naukowców UMK, na które powołują się inni badacze.

Na pierwszym miejscu, z liczbą cytowań 3523 jest 37-letni fizyk Maciej Wojtkowski, o którym wielokrotnie już pisaliśmy. Ostatni raz w listopadzie, gdy został laureatem "polskiego Nobla". Prof. Wojtkowski to twórca spektralnego tomografu optycznego, dziś używanego w klinikach na całym świecie.

- Na tym tomografie prof. Wojtkowski mógłby w zasadzie opierać się cały czas, ale nie, on ciągle podejmuje nowe wyzwania naukowe - mówi Aleksander Anikowski, kierownik Centrum Promocji i Informacji UMK.

Rektor UMK prof. Andrzej Tretyn zwraca uwagę jeszcze na jedno: - Prof. Wojtkowski jest nie tylko wybitnym naukowcem, ale również bardzo skromnym człowiekiem.

Wojtkowskiego "odkrył" trzeci w rankingu cytowań prof. Andrzej Kowalczyk (z liczbą 2875). Wysłał go do najbardziej prestiżowej uczelni naukowo-badawczej Massachusetts Institute of Technology (MIT) i zaprosił do swojego Zespołu Fizyki Medycznej.

Czytaj także: Badanie przełyku bez znieczulenia. Dzięki fizyczce z UMK

To także prof. Kowalczyk przecierał szlaki związane z wdrożeniem tomografu do produkcji i pozyskał do współpracy Optopol, który się tym zajął. Co więcej, firma z Zawiercia utworzyła w Instytucie Fizyki UMK swoje laboratorium badawczo-rozwojowe, dając pracę jego absolwentom.

Drugi w rankingu cytowań jest prof. Bogusław Buszewski (z liczbą 3107). Także ceniony w świecie naukowiec, który pracuje m.in. nad nowymi metodami wczesnego wykrywania chorób nowotworowych. Kilka dni temu prof. został pełnomocnikiem zarządu województwa ds. ds. rozwoju nauki, badań i wdrożeń w innowacyjność. Chemik twierdzi: - Nauka to gałąź przemysłu, tylko naukowcy nie chcą o tym mówić.

Wszyscy trzej najczęściej cytowani pracownicy UMK są także skuteczni w zdobywaniu grantów. - Pieniądze są, trzeba tylko się trochę pogimnastykować, by po nie sięgnąć- mówi prof. Buszewski.

W pierwszej dziesiątce najczęściej cytowanych aktywnych zawodowo pracowników UMK znaleźli się także: Ryszard Oliński z Collegium Medicum (miejsce 4), i dalej: Jarosław Meller - Wydział Fizyki Astronomii i Informatyki Stosowanej, Wiesław Kozak - Wydział Biologii i Ochrony Środowiska, Justyna Wiśniewska - WBiOŚ, Jacek Krełowski, Krzysztof Katarzyński i Grzegorz Karwasz - wszyscy z WFAiIS.

- Analiza ogólnej liczby cytowań pracowników naszego uniwersytetu bardzo wyraźnie pokazuje, że z roku na rok jest ich coraz więcej - cieszy się rektor.

Wiadomości z Torunia

Najlepsze artykuły za jednym kliknięciem. Zarejestruj się w systemie PIANO już dziś!

Czytaj e-wydanie »Lokalny portal przedsiębiorców