Jesienna edycja festiwalu potrwa od 16 do 31 października 2019 r. Można już dokonywać rezerwacji online na stronie www.restaurantweek.pl.
Festiwalowi będzie towarzyszyć ogólnopolska kampania społeczna #KochajJedzenie, realizowana we współpracy z Bankami Żywności. Jej celem jest walka z marnowaniem żywności oraz edukacja w zakresie budowania szacunku do jedzenia w duchu filozofii zero-waste.
Co to jest restaurant week:
W festiwalu weźmie udział prawie 400 najlepszych restauracji m.in.: z Warszawy, Krakowa, Trójmiasta, Wrocławia, Poznania, Łodzi, Szczecina, Białegostoku, Rzeszowa oraz regionów Silesii, Lubelskiego i Podhala.
Najlepsze polskie restauracje przygotowały specjalne popisowe menu składające się z przystawki, dania głównego i deseru, które będzie dostępne w specjalnej festiwalowej cenie 49 zł.
Goście będą mogli spróbować zarówno dań kuchni polskiej jak i wielu kuchni świata. W ofercie festiwalowej dostępne będą dania mięsne i rybne, coraz więcej restauracji proponuje także menu wegetariańskie i wegańskie.
Miejsca w wybranej restauracji można już rezerwować online na stronie festiwalu http://www.restaurantweek.pl. Należy wybrać liczbę osób, datę, godzinę oraz jedno z dwóch menu. Każda wizyta w restauracji podczas Restaurant Week jest przewidziana na 90 minut.
Festiwal Restaurant Week świętuje swoje pięciolecie i na stałe wpisał się w kalendarz najważniejszych kulinarnych wydarzeń w Polsce. Począwszy od pierwszej edycji, która odbyła się w 2014 r., do teraz, wzięło w nim udział prawie ponad pół miliona osób. Podczas nadchodzącej jubileuszowej odsłony festiwalu, organizatorzy spodziewają się nawet 100 tysięcy gości.
#KochajJedzenie
Jesiennej edycji Restaurant Week będzie towarzyszyć ogólnopolska kampania społeczna #KochajJedzenie. Jest to kontynuacja i zarazem kolejna odsłona zapoczątkowanej podczas wiosennej edycji festiwalu kampanii "#SzanujJedzenie", która odbiła się szerokim echem.
Akcja #KochajJedzenie ma na celu promowanie szacunku do jedzenia oraz edukację w zakresie sposobów wykorzystania resztek. Działaniem, które wpisuje się w idee zero-waste jest sam system rezerwacji online podczas festiwalu Restaurant Week. Dzięki wcześniejszym rezerwacjom (można ich dokonywać do godz. 20.00 dnia poprzedniego) restauracje biorące udział w festiwalu dokładnie wiedzą, ile osób pojawi się danego dnia i jakie dania wybiorą ( do wyboru gości są dwa menu, które wybierają podczas rezerwacji) . Mają więc dokładne informacje na temat liczby porcji, którą należy przygotować - dzięki temu marnowanie żywności ograniczone zostaje do minimum.
Zachęcamy do dojrzałej miłości do jedzenia, a więc opartej nie tylko na przyjemności, ale też na szacunku i codziennej dbałości o wpływ naszych zwyczajów żywieniowych na środowisko. Nieracjonalne gospodarowanie jedzenie odpowiada bowiem za nawet 1/3 problemów klimatycznych świata - podkreśla Maciek Żakowski, współorganizator Restaurant Week i kampanii #KochajJedzenie.
Akcja #ZeroWaste
W ramach kampanii #KochajJedzenie do wszystkich festiwalowych gości trafi e-book pt. "Zero waste w Twoim domu" zawierający praktyczne porady dotyczące sposobów na ograniczenie marnowania jedzenia.
Organizatorzy przygotowali także 7 przykazań miłości do jedzenia, o których warto pamiętać na co dzień, aby ograniczyć marnowanie jedzenia.
- Szanuj jedzenie - przechowuj świadomie i mądrze
- Dbaj każdego dnia - rozsądnie planuj posiłki
- Kupuj z sercem - mniej i częściej
- Nie wyrzucaj - produkty, które nadają się do spożycia zamrażaj, susz, rób z nich koktajle
- Dziel się - z bliskimi i potrzebującymi
- Zabieraj do domu - nie zostawiaj resztek w restauracji
- Nie marnuj - uczęszczaj na festiwale z wcześniejszym wyborem menu
***
Restaurant Week – największy festiwal kulinarny w Polsce i drugi co do wielkości na świecie. Począwszy od pierwszej edycji, która odbyła się w 2014 r. jako lokalne wydarzenie weekendowe, wzięło w nim udział prawie 600 tys. osób. Obecnie festiwal odbywa się dwa razy w roku w kilkunastu regionach i trwa dwa tygodnie, ciesząc się z roku na rok coraz większą popularnością. Celem festiwalu Restaurant Week jest promocja niezależnej sceny restauracyjnej w Polsce oraz edukacja w zakresie kultury kulinarnej, świadomego jedzenia, a także ograniczania marnowania żywności. Od kilku edycji festiwalowi towarzyszą ogólnopolskie kampanie społeczne – wśród nich #SzanujJedzenie i #KochajJedzenie - skierowane zarówno do gości, jak i restauratorów, mające na celu edukację w zakresie ograniczenia marnowania jedzenia. W 2019 Restaurant Week został nagrodzony Food Business Awards w kategoriach “Wydarzenie kulinarne roku” oraz „Koncept społecznie odpowiedzialny (CSR)”.
