- W ostatnim czasie na moim osiedlu zauważyłam aż trzy nowe paczkomaty, jeden z nich stanął na prywatnym podwórku.ć, niezły biznes - ocenia pan Grzegorz z bydgoskiego Górzyskowa.
Gdzie najszybciej spożywka online?
Portal Bankier.pl pisze, że zakupowa rewolucja zaczęła się od wprowadzenia nowego formatu dostarczania produktów spożywczych. Na początku pandemii miał miejsce wielki wyścig - kto szybciej umożliwi zakupy spożywcze online? Wcześniej niewiele sklepów spożywczych posiadało opcje zamówienia produktów z dostawą do domu, było to m.in. Tesco.
Dziś np. Biedronka oferuje dostawy realizowane przez aplikację Glovo w następujących miastach naszego regionu: Grudziądz, Bydgoszcz, Toruń i Włocławek. Sieć chwali się bezpieczną, bezkontaktową dostawą pod same drzwi. Kurierzy są zaopatrzeni w rękawiczki i maseczki jednorazowe oraz w płyny do dezynfekcji. Za zakupy od 199 zł dostawa jest darmowa. Tańsze zakupy są dostarczane za 5,99 zł, 9,99 zł i 12,99 zł, co zależy od ich wartości.
W Stokrotce dostawy realizowane są od poniedziałku do soboty do 3 godzin od złożenia zamówienia. Klient może również wybrać dogodny dla siebie czas dostarczenia towaru. Warto zaznaczyć, że przy zakupach powyżej 100 zł, koszt dowozu to 1 zł. Zamówienia są przygotowywane przez pracowników sklepów. Na Kujawach i Pomorzu Stokrotka oferuje usługę zakupów on-line z dostawą do domów klientów w Bydgoszczy i Toruniu.
Także Kaufland rozwija alternatywne metody, dzięki którym można zaopatrzyć się zdalnie w produkty codziennej potrzeby. Można je zamawiać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Można wskazać godzinę od 9:00 do 23:00 - w zależności od dostępności dostawców i godzin otwarcia wskazanego marketu. Zakupy są u klienta w ciągu 3 godzin. W naszym regionie takie zakupy dowiozą w Bydgoszczy, Toruniu, Grudziądzu i Włocławku. Usługa kosztuje 9,99 zł.
W Carrefourze, aby sprawdzić asortyment produktów objętych dostawą kurierską, wystarczy wejść na stronę internetowego sklepu spożywczego sieci zakupycodzienne.carrefour.pl (lub wejść na stronę Carrefour.pl i wybrać zakładkę "Zakupy Spożywcze") oraz podać swój kod pocztowy. System pokaże produkty, które można zamówić z dostawą kurierską. Za ich dostarczenie pobierana jest opłata w wysokości 9,99 zł.
Bankier.pl zwraca uwagę, że w czasie pandemii jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się także kasy samoobsługowe w sklepach spożywczych oraz drogeriach. W niektórych były przed COVID-19, jak np. w Biedronce czy Rossmannie, ale w czasie pandemii rewolucja kasowa nabrała tempa.
Kolejny koronawirusowy trend to wydłużenie godzin otwarcia sklepów przed świętami lub długimi weekendami. Przed Wielkanocą oraz świętami Bożego Narodzenia część marketów była otwarta nawet przez całą dobę.
Rewolucyjna zmiana to także pojawienie się w sklepach testów na obecność przeciwciał COVID-19. Najpierw wprowadziła je do swojej oferty Biedronka, a potem kolejne sklepy m.in. Lidl, Dino, czy Kaufland - wymienia Bankier.pl.
Zacięta walka o rynek dopiero się zaczyna
W Polsce szybko rośnie udział handlu internetowego. W marcu 2021 roku było to 9,5 proc. całej sprzedaży detalicznej. Najczęściej kupujemy w sieci odzież i obuwie (32 proc. całej sprzedaży), książki (26,4 proc.) oraz meble i sprzęt elektroniczny (18,9 proc.). Statystyki pokazują, że nasz rynek e-commerce to jeden z najszybciej rozwijających się rynków w Europie.
Walka o rynek dopiero się zaczyna. Amazon rozpoczął od podpisania 5-letniej umowy o współpracy z InPost, firmą dysponującą popularną siecią paczkomatów w Polsce. InPost dotychczas blisko współpracował z Allegro, które właśnie dzięki temu mogło rozwinąć swój program Smart. To abonament, który za 49 zł na rok, pozwala uzyskać darmowe dostawy wszystkich zamówień na kwotę powyżej 40 zł. Jest ono zbliżone do działającego wielu rynkach programu Amazon Prime.
