Stowarzyszenie "Rowerowy Toruń" działa już od kilkunastu lat. Jak czytamy na jego stronie internetowej powstało, by monitorować działania władz miasta w sprawie rozwoju infrastruktury rowerowej w mieście, szczególnie budowy nowych i modernizowanie już istniejących ścieżek rowerowych.
Aktywizacja rowerzystów w Toruniu
Innym celem stowarzyszenia jest uaktywnienie rowerzystów i organizacja imprez. Sztandarową jest cykliczna "Rowerowa masa Krytyczna", ciesząca się ogromnym powodzeniem miłośników jazdy na dwóch kółkach.
W związku z powstaniem linii tramwajowej na Jar zmianie uległa również infrastruktura ścieżek rowerowych. Stowarzyszeniu Toruń nie spodobało się kilkanaście rozwiązań. W jego imieniu Joanna Jaroszyńska wystosowała w tej sprawie pismo do prezydenta miasta Michała Zaleskiego.
Polecamy
Pogorszone warunki
"Niezrozumiałym dla nas jest fakt, że w ramach inwestycji, która miała na celu poprawę funkcjonowania transportu szynowego w Toruniu, pogorszono w wielu miejscach warunki dla ruchu rowerowego pomimo korzystnych rozwiązań zawartych w projekcie - czytamy w nim. - Jednocześnie polepszono warunki do korzystania z samochodów tworząc dodatkowe parkingi, lewoskręty oraz zjazdy indywidualne i publiczne, których projekt zamieszczony na platformie e-zamówień MZK Toruń nie zawierał. Kilka lat temu Toruń był jednym z polskich miast, które mogło pochwalić się jedną z najbardziej przemyślanych polityk rowerowych w kraju. Niestety po tym fakcie pozostało jedynie wspomnienie, czego koronnym dowodem jest realizacja inwestycji tramwajowej z dofinansowaniem unijnym wynoszącym ok. 190 000 000 zł. Gdyby Inwestor i Wykonawca realizował prace dotyczące infrastruktury rowerowej zgodnie z projektem ta posiadałaby odpowiedni standard. Odejście od rozwiązań projektowych spowodowało, że duży fragment drogi rowerowej, która powstała wzdłuż Szosy Chełmińskiej nie powinien zostać oddany do użytku ze względu na niezgodność z obowiązującymi przepisami prawa. Dodatkowo ograniczono dostępność rowerem do wielu instytucji publicznych, a także utrudniono warunki do poruszania się pieszo w samym centrum miasta".
Polecamy
Pytania do prezydenta
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń wskazało przykłady, jednoczenie zadając prezydentowi pytania.
- Dlaczego droga rowerowa wybudowana po stronie zachodniej Szosy Chełmińskiej na odcinku plac NOT-u - Trasa Staromostowa ma szerokość 1,82 m. Jest to wartość niezgodna z obowiązującymi przepisami prawa; na projekcie wymiar drogi rowerowej w obrębie Placu NOT ma wartość 2,30 m. (...)
- Dlaczego po stronie zachodniej Szosy Chełmińskiej na wysokości „Uniwersamu” zmieniono przebieg drogi rowerowej tworząc „slalom” pomiędzy drzewami w sposób zagrażający bezpieczeństwu jej użytkowników przy niewystarczającej szerokości drogi rowerowej i przeszkodach w skrajni? Należy zwrócić uwagę na podcięte korzenie "ocalonych" drzew, których los może być podobny do kilku lip, które miały ocaleć - ale nie ocalały - w ciągu al. Jana Pawła II po inwestycji realizowanej przez MZK Toruń w latach ubiegłych. Jedynym efektem pozorowanych działań mających na celu "ochronę zieleni" jest faktyczne pogorszenie parametrów infrastruktury rowerowej w centrum miasta na głównej trasie rowerowej Torunia w kierunku północnym
- Dlaczego zieleń, która kolidowała z zaprojektowanymi elementami pasa drogowego (jezdnia, torowisko, wjazdy, parkingi, chodniki) została wycięta zgodnie z projektem, a nie wycięto zieleni, która rosła w miejscach przeznaczonych pod infrastrukturę rowerową?
- Dlaczego na etapie realizacji inwestycji zrezygnowano z pasa rowerowego/przejazdu rowerowego prowadzącego od strony Al. Solidarności w kierunku północnym? W jaki sposób rowerzysta powinien pokonać Plac NOT jadąc od strony Starego Miasta w kierunku Szosy Chełmińskiej oraz jak długo (czas minimum i czas maksimum) rowerzysta będzie musiał oczekiwać na światło zielone, aby pokonać ok. 40 m przez to skrzyżowanie?
- Dlaczego zrezygnowano z uwzględnionego w projekcie fragmentu drogi rowerowej po stronie wschodniej Szosy Chełmińskiej na odcinku plac NOT-u - ul. Grudziądzka, a w tym miejscu wybudowano parking dla kilku samochodów?
- Dlaczego zrezygnowano z uwzględnionego w projekcie fragmentu drogi rowerowej po wschodniej stronie Szosy Chełmińskiej na odcinku od ul. Grudziądzkiej do Szosy Chełmińskiej nr 34/36?
- W jaki sposób rowerzysta ma dojechać do instytucji publicznych znajdujących się po wschodniej stronie Szosy Chełmińskiej (NFZ, US) w sytuacji, gdy nie wybudowano infrastruktury rowerowej znajdującej się w projekcie?
- W jaki sposób rowerzysta poruszający się drogą rowerową po zachodniej stronie Szosy Chełmińskiej ma zgodnie z prawem skręcić w ulicę Grudziądzką?
- W jaki sposób rowerzysta jadący po ulicy Grudziądzkiej ma wjechać na drogę rowerową znajdującą się po zachodniej stronie Szosy Chełmińskiej?
- Dlaczego pogorszono warunki dla pieszych w obrębie Targowiska Miejskiego poprzez przebudowę drogi serwisowej/placu do zawracania niezgodnie z projektem?
- Dlaczego wzdłuż ul. Długiej i na fragmencie ul. Legionów zawężono szerokość drogi rowerowej z podanej w projekcie wartości 2,5 m do 2 m?
- Dlaczego nie wykonano znajdujących się w projekcie przejazdów rowerowych przez ul. Legionów prowadzących w kierunku zajezdni autobusowej i Wydziału Gospodarki Komunalnej UMT oraz marketu?
- Dlaczego nasadzenia wzdłuż ul. Długiej wykonano tak blisko drogi rowerowej – niezgodnie z projektem - co negatywnie wpłynie na komfort i bezpieczeństwo jej użytkowników szczególnie ze względu na brak odpowiedniego utrzymania zieleni w pasach drogowych?
Czekamy na odpowiedź z miasta
"Nowości" wysłały do Urzędu Miasta Torunia prośbę o ustosunkowanie się do tego pisma. Czekamy na odpowiedź.
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku: