Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rysowanie i pisanie

(mag)
W poprzednich artykułach uczyliśmy się, jak wykorzystywać poszczególne funkcje mózgu, czyli umiejętność tworzenia obrazów i słów. Teraz dowiecie się, jak połączyć oba te działania.

     Dotąd ćwiczyliśmy tworzenie minimapek myśli. Pora spróbować sił przy mapach pełnowymiarowych. Pamiętacie mapkę od słowa "szczęście" ? Wokół niego rozrysowywaliście dziesięć promieniście rozchodzących się linii, a na nich wypisywaliście wszystkie pojęcia, które kojarzą się Wam ze szczęściem. Teraz pójdziemy dalej. Do każdego z dziesięciu wypisanych wcześniej pojęć dopiszemy kolejne, które się z nimi kojarzą, a do tych znów następne. To, co powstało, to Wasza werbalna mapa myśli. Aby podkreślić wagę słów pierwotnych, podstawowych, możemy napisać je większymi literami i pogrubić linię, na której są wypisane. Ćwiczenie można kontynuować bez końca. Dzięki niemu poszerzacie możliwości kojarzenia i uczycie się w pełni wykorzystywać swoje zdolności umysłowe.
     Aby zwiększyć skuteczność mapy myśli, w centrum i innych jej miejscach powinniśmy umieszczać obrazy, łącząc werbalne i wizualne zdolności umysłu. To spotęguje naszą kreatywność, zwłaszcza, jeśli pokusimy się o stworzenie własnego systemu znaków i symboli. Skąd wiadomo, że tak właśnie jest? Otóż w 1973 roku dwójka naukowców przeprowadziła eksperyment, potwierdzający ogromną rolę obrazów w zapamiętywaniu informacji. Naukowcy podzielili grupę 9 i 10-letnich dzieci na trzy podgrupy. Wszystkie miały nauczyć się pojęć: mózg, magazyn, kłopoty i prawda, jednak każda z grup na inny sposób. Pierwsza przeczytała definicje słów, przepisała je i opracowała do nich własne symbole. Druga zachowała się podobnie, ale otrzymała gotowe obrazki do przerysowania. Trzecia zaś jedynie przepisywała słowa i ich definicje, i to wiele razy. Po tygodniu sprawdzono, jak dzieci zapamiętały pojęcia. Okazało się, że najlepiej poszło tym, które musiały samodzielnie stworzyć obrazki, symbolizujące określone słowa (grupa pierwsza). Najmniej zapamiętały dzieci z grupy trzeciej, przepisujące same definicje.
     Powtarzamy - rysunek lepiej przemawia do wyobraźni niż słowo. Dlatego mapy myśli, łączące w sobie słowa i obrazy, są tak dobrym sposobem na naukę. Angażują bowiem większość zdolności umysłu - słowa, obraz, liczby, logikę, kolor, zmysł przestrzeni.
     

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska