Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

S5 na razie w folderze i na deskach kreślarskich

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Trasa będzie budowana w siedmiu odcinkach i pochłonie ok. 2,5 mld zł.
Trasa będzie budowana w siedmiu odcinkach i pochłonie ok. 2,5 mld zł. Fot. Piotr Krzyżanowski/zdjęcie ilustracyjne
Na wielkopolskim odcinku przyszłej drogi ekspresowej nr 5 praca wre. U nas jedynym dowodem, że coś będzie się działo, jest broszura.

Wystarczy przejechać Cotoń - ostatnią miejscowość w Kujawsko-Pomorskiem - i oczom podróżujących ukazuje się gospodarna Wielkopolska. Tam wszystko dzieje się szybciej i na większą skalę.

Toteż widać szeroki pas ziemi, dziesiątki maszyn budowlanych, setki robotników. Ten odcinek połączy się z gotową już S5 za Gnieznem i autostradą A2.
Droga S-10. Zbudują "ekspresówkę" między Bydgoszczą a Toruniem!

U nas jest tylko folder informacyjny o tym, jak będzie wyglądał wykup prywatnych gruntów przeznaczonych pod budowę 128-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej. Tam, przypomnijmy, połączy autostradę A1 w Nowych Marzach z wielkopolską S5 za wspomnianą wsią Cotoń.

- Broszura informacyjna sprawiła, że coraz więcej osób pyta nas o to, jak będzie z wykupami gruntów. To nie tylko te osoby, które mieszkają przy planowanej trasie, ale także zainteresowane kupnem działek - wyjaśnia Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Nie obliguje nas do tego żaden przepis, ale chcemy społeczeństwo informować jak najlepiej, więc we wszystkich gminach położonych na bądź przy trasie pojawią się nasze mobilne punkty informacyjne. Wkrótce podamy harmonogram spotkań w poszczególnych gminach.

Tomasz Okoński dodaje, że najpierw musi być dokładnie określony przebieg poszczególnych odcinków drogi, a nad tym pracują już intensywnie projektanci siedmiu wytypowanych w przetargach wykonawców. Gdy przebieg będzie znany, nie będzie już żadnych wątpliwości, jakie działki trzeba będzie wykupić. Powstaną dokładne mapy terenu.

Jednak już teraz wiadomo w zarysie, że jest ponad 4 tys. działek, w tym ok. 150 zamieszkanych.

- W drugiej połowie tego roku, gdy będą już plany techniczne nowej drogi i wszystkie nie-zbędne dokumenty, wystąpimy do wojewody o wydanie ZRiD, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej - kontynuuje Okoński. - Wojewoda wyda je zapewne na przełomie tego i 2017 roku, i od razu rozpoczną się wykupy i wywłaszczenia gruntów. To już zadanie urzędu wojewódzkiego. Formalnie rozpocznie się też budowa drogi. Będzie zima i o tym, czy można budować, zdecyduje tak naprawdę pogoda.

Trasa będzie budowana w siedmiu odcinkach i pochłonie ok. 2,5 mld zł. W każdym kierunku pobiegną dwa pasy i pas awaryjny. Od Aleksandrowa do Białych Błot ekspresówka będzie jednocześnie północno-zachodnią obwodnicą Bydgoszczy, połączoną z istniejącym już ekspresowym fragmentem S10 (południową obwodnicą Bydgoszczy).

Ostatnie odcinki kujawsko-pomorskiej S5 oddane zostaną do użytku w roku 2019.

Dzięki tej trasie bez problemu i szybko będzie można dojechać nad morze i w przeciwnym kierunku - w Sudety.

***
Specjalne osłony i słupy przydrożne mogą ocalić życie kierowców. W Inowrocławiu przeprowadzono crash testy, wideo: TVN24/x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska