Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Są dwie koncepcje na budowę mostu tramwajowego przez Brdę

Mateusz Mazur
W Bydgoszczy mamy około czterdziestu mostów. I powstanie kolejny: most tramwajowy przez Brdę.
W Bydgoszczy mamy około czterdziestu mostów. I powstanie kolejny: most tramwajowy przez Brdę. D.Bloch T.Czachorowski J.Pruss
Nowy most ma ułatwić podróżowanie mieszkańcom górnego tarasu miasta do Fordonu i odwrotnie. Przeprawa połączy dwa brzegi Brdy. Będą po niej jeździć tramwaje.

Inwestycja została wpisana do projektu inwestycji szynowych. Zajmuje drugie miejsce co do ważności. Wyprzedzi ją jedynie długo zapowiadana budowa linii tramwajowej wzdłuż ulicy Kujawskiej od ronda Bernardyńskiego do Kujawskiego.

W ratuszu planują już budowę przeprawy, która połączy ulice Fordońską i Toruńską. Most będzie miał 1,3 kilometra długości. Teraz Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił przetarg na przygotowanie projektu budowy nowej trasy. Pod znakiem zapytania ciągle jest lokalizacja inwestycji.

Przeczytaj także: Bydgoszcz to miasto mostów [mapa interaktywna]
Bydgoscy drogowcy rozważają dwa pomysły. Pierwszy to budowa przeprawy tuż obok sąsiedniego mostu na ulicy Kazimierza Wielkiego. Drugi wariant zakłada przedłużenie ulicy Perłowej do skrzyżowania Fordońskiej i Bałtyckiej. Urzędnicy bardziej przychylni są raczej pierwszej propozycji. Już jakiś czas temu prezydent Rafał Bruski podczas sesji rady miasta nie ukrywał, że preferuje takie rozwiązanie.

Ale na razie w ratuszu nikt nie chce zdradzać, który pomysł zostanie wybrany.

- Decyzje o wyborze konkretnego wariantu mogą zostać podjęte dopiero po opracowaniu koncepcji wraz z analizą wielokryterialną, które pokażą zalety i wady poszczególnych wariantów - wyjaśnia Mirosław Kozłowicz, wiceprezydent Bydgoszczy.

A na wspomniane przez zastępcę Rafała Bruskiego koncepcje poczekamy jeszcze co najmniej rok.
- Analizy zostaną oparte o wiele dziedzin: transportowych, społecznych, ekonomicznych i środowiskowych. Celem opracowania jest wskazanie optymalnego rozwiązania. Wyniki analiz wraz z kosztami poznamy do końca trzeciego kwartału 2016 roku - dodaje Kozłowicz.

Prace budowlane mogłyby się rozpocząć najwcześniej na przełomie 2017 i 2018 roku. Wynika to z faktu, że przez najbliższy rok wykonawca będzie musiał otrzymać decyzję środowiskową, a później w ciągu sześciu miesięcy przygotować pełną dokumentację wraz z pozwoleniem na budowę.

Przypomnijmy, że na tzw. projekty szynowe ratusz otrzymał wsparcie unijne w wysokości 235 milionów złotych. Gdy dodamy do tego wkład własny, będziemy dysponować kwotą 423 milionów. Do 2020 roku zmodernizowanych ma zostać 8 kilometrów torów tramwajowych. Zakupionych zostanie też 15 nowych, niskopodłogowych tramwajów.

W ramach projektu oprócz budowy nowego mostu i torów wzdłuż ul. Kujawskiej zaplanowano remont torowiska na ulicy Chodkiewicza (ma się rozpocząć jeszcze w tym roku), przebudowę torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej wraz z modernizacją zajezdni oraz przebudowę torów na ul. Gdańskiej od Kamiennej do Dwernickiego.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska