Inwestycja została wpisana do projektu inwestycji szynowych. Zajmuje drugie miejsce co do ważności. Wyprzedzi ją jedynie długo zapowiadana budowa linii tramwajowej wzdłuż ulicy Kujawskiej od ronda Bernardyńskiego do Kujawskiego.
W ratuszu planują już budowę przeprawy, która połączy ulice Fordońską i Toruńską. Most będzie miał 1,3 kilometra długości. Teraz Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił przetarg na przygotowanie projektu budowy nowej trasy. Pod znakiem zapytania ciągle jest lokalizacja inwestycji.
Przeczytaj także: Bydgoszcz to miasto mostów [mapa interaktywna]
Bydgoscy drogowcy rozważają dwa pomysły. Pierwszy to budowa przeprawy tuż obok sąsiedniego mostu na ulicy Kazimierza Wielkiego. Drugi wariant zakłada przedłużenie ulicy Perłowej do skrzyżowania Fordońskiej i Bałtyckiej. Urzędnicy bardziej przychylni są raczej pierwszej propozycji. Już jakiś czas temu prezydent Rafał Bruski podczas sesji rady miasta nie ukrywał, że preferuje takie rozwiązanie.
Ale na razie w ratuszu nikt nie chce zdradzać, który pomysł zostanie wybrany.
- Decyzje o wyborze konkretnego wariantu mogą zostać podjęte dopiero po opracowaniu koncepcji wraz z analizą wielokryterialną, które pokażą zalety i wady poszczególnych wariantów - wyjaśnia Mirosław Kozłowicz, wiceprezydent Bydgoszczy.
A na wspomniane przez zastępcę Rafała Bruskiego koncepcje poczekamy jeszcze co najmniej rok.
- Analizy zostaną oparte o wiele dziedzin: transportowych, społecznych, ekonomicznych i środowiskowych. Celem opracowania jest wskazanie optymalnego rozwiązania. Wyniki analiz wraz z kosztami poznamy do końca trzeciego kwartału 2016 roku - dodaje Kozłowicz.
Prace budowlane mogłyby się rozpocząć najwcześniej na przełomie 2017 i 2018 roku. Wynika to z faktu, że przez najbliższy rok wykonawca będzie musiał otrzymać decyzję środowiskową, a później w ciągu sześciu miesięcy przygotować pełną dokumentację wraz z pozwoleniem na budowę.
Przypomnijmy, że na tzw. projekty szynowe ratusz otrzymał wsparcie unijne w wysokości 235 milionów złotych. Gdy dodamy do tego wkład własny, będziemy dysponować kwotą 423 milionów. Do 2020 roku zmodernizowanych ma zostać 8 kilometrów torów tramwajowych. Zakupionych zostanie też 15 nowych, niskopodłogowych tramwajów.
W ramach projektu oprócz budowy nowego mostu i torów wzdłuż ul. Kujawskiej zaplanowano remont torowiska na ulicy Chodkiewicza (ma się rozpocząć jeszcze w tym roku), przebudowę torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej wraz z modernizacją zajezdni oraz przebudowę torów na ul. Gdańskiej od Kamiennej do Dwernickiego.
Czytaj e-wydanie »