MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Sejm każe nosić pieszym odblaski

Marek Weckwerth [email protected] tel. 52 32 63 184
infografika Monika Wieczorkowska
Świecący element - czy to stanowiący część odzieży, czy włożony na nią lub doczepiony - może uratować życie. Zmianę ustawy Prawo o ruchu drogowych przyjął już parlament.

Gdyby nie to małe światełko migające gdzieś w oddali, jak nic wjechalibyśmy autem w grupę młodzieży - relacjonuje pani Alicja, bydgoszczanka, która niedawno wróciła z weekendu nad morzem. To światełko okazało się małym element odblaskowym wtopionym w podeszwę buta jednego z młodzieńców spacerujących w nocy nadmorską drogą za wsią.

- Tak, to może być element odblaskowy wtopiony w obuwie czy wszyty w odzież - przyznaje Leszek Aleksandrzak, kaliski poseł SLD, sprawozdawca projektu zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Od zmierzchu do świtu

Projekt został przegłosowany większością; od głosowania wstrzymało się tylko PiS. Nowe prawo będzie zobowiązywać pieszych do zakładania odblasków od zmierzchu do świtu na drogach publicznych w terenie niezabudowanym.

Przeczytaj także: Przerażająca statystyka. Piesi giną na drogach
- Chcieliśmy zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg - kontynuuje poseł Aleksandrzak. - Doświadczenia z noszenia elementów odblaskowych przez dzieci i młodzież do lat 15 są dobre, bo ginie ich coraz mniej. Potwierdza to statystyka wypadków w każdym województwie. Postanowiliśmy więc powalczyć także o dorosłych, bo niestety wciąż za dużo jest tragedii na drogach.
Poseł przypomina, że w znowelizowanej ustawie nie ma słowa o karach za nienoszenie odblasków. - Owszem, górna granica sankcji za wykroczenia drogowe w Polsce to 3 tysiące złotych, ale nie wyobrażam sobie, by w ten sposób karano ludzi za to, że ktoś nie włożył odblasku. Przecież młodzież, która ma obowiązek noszenia odblasków, także nie jest karana, a jedynie upominana przez policję.

Poseł Aleksandrzak uważa: nie mandaty, a upomnienia. I przy okazji wręczanie elementów odblaskowych. - Każdy element odblaskowy zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo na drodze - uważa Włodzimierz Strzała, prezes bydgoskiego oddziału Polskiego Związku Motorowego. - Odblask sprawia, że pieszy jest widoczny z dużej odległości, w każdym razie na tyle, że kierowca ma czas na reakcję. Mówię to jako kierowca, który przejechał już około 1,5 miliona kilometrów, a więc z takimi problemami stykał się wielokrotnie. Niestety, większość polskich dróg wciąż nie ma utwardzonych poboczy i ludzie wędrują skrajem jezdni. Problem jest tym większy, że większość pieszych nosi szare ubrania.

Od 1 stycznia do 15 czerwca tego roku na drogach województwa kujawsko-pomorskiego z winy kierowców zginęło 26 pieszych, a 103 zostało rannych. Z kolei z winy pieszych doszło do 46 wypadków, w których 17 osób straciło życie, 29 odniosło rany.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska