Obywatel ma prawo się pogubić, zwłaszcza, gdy posiada na przykład własnościowe mieszkanie stojące na dzierżawionym gruncie, komunalny lokal użytkowy i jakąś działkę. Podatki od nieruchomości nalicza we włocławskim ratuszu Wydział Finansowy. Wydział Gospodarki Nieruchomościami zajmuje się natomiast opłatami za użytkowanie wieczyste gruntów, opłatami z tytułu najmu czy dzierżawy oraz świadczeniami za drobne uprawy rolne. Kto inny nalicza tu opłaty za użytkowanie gruntów, będących własnością gminy, kto inny, gdy chodzi o nieruchomości należące do Skarbu Państwa.
Włocławski ratusz
nie ma w dodatku jednej siedziby, lecz różne wydziały mieszczą się w różnych budynkach. Opłaty za lokale komunalne to domena Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, znajdującego się przy ul. 3 Maja. Tam też znajduje się Wydział Gospodarki Nieruchomościami. Natomiast Wydział Finansowy i kasy mieszczą się w gmachu przy Zielonym Rynku.
Informacje o podatkach od nieruchomości, stanowiących istotny składnik miejskich dochodów, napływają do zainteresowanych co roku. Ratusz informuje o kwotach, które należy uiścić i o terminach. Natomiast o konieczności wniesienia opłat, np. za użytkowanie wieczyste czy za drobne uprawy rolne,
należy po prostu pamiętać
- To wynika z zawartych przez nas umów - wyjaśniają pracownice Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, przypominając, że termin wnoszenia opłat rocznych upływa zwykle 31 marca.
- Zgłupiałem, gdy dostałem z Urzędu Miasta kolejne wezwanie do zapłaty jakiegoś podatku - denerwuje się Czytelnik, właściciel kilku nieruchomości. - Dlaczego w jednym miejscu nie mogę uzyskać informacji, ile i za co mam zapłacić, tylko biegam z miejsca na miejsce?
Z informacji Biura Prasowego UM wynika, że przed kilkoma dniami
miasto podpisało umowę
z firmą BlueSoft, która wygrała przetarg na "Rozbudowę sieci komputerowej ratusza". Wartość zadania wyniesie blisko 132 tys. zł i nie są to pierwsze pieniądze, przeznaczone na ten cel. Już w 2004 roku Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego przyznał miastu unijne pieniądze na wdrożenie elektronicznego systemu obiegu dokumentów ESOD. Kwota całkowita projektu wynosi 889 tys. zł, otrzymana dotacja to ponad 518 tys. zł.
- Wdrażamy obecnie system OTAGO, który umożliwi uzyskiwanie pełnej informacji na temat należnych opłat i podatków - uspokaja Wojciech Białkows-ki, naczelnik Wydziału Informatyki UM. Służby finansowe uaktualniają dane i wprowadzają je do systemu. Prace powinny zostać zakończone jeszcze w tym roku.
BARBARA SZMEJTER
