Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sierpień - dobry miesiąc na konsumencki optymizm

(red.)
pixabay
W tym miesiącu wskaźnik ufności konsumenckiej poprawił się do poziomu 3,8, a tak zwany wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł do 7,3 - podał Główny Urząd Statystyczny.

Lipiec nie pokazał zbyt dużego optymizmu konsumentów. Dane dotyczące sprzedaży detalicznej były dalekie od oczekiwań wynikających z sytuacji na rynku pracy oraz programu 500+. A przecież lipcowy bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej był lepszy niż w czerwcu, gdy sprzedaż detaliczna wzrosła o 6,5 proc. (w cenach stałych).

Lekko w górę

Lepsze było postrzeganie przez konsumentów „obecnie dokonywanych ważnych zakupów”. Wszystko wskazywało zatem, że konsumenci w lipcu silniej zwiększą wydatki. Tymczasem sprzedaż detaliczna wzrosła „jedynie” o 4,4 proc. w cenach stałych (a o 2 proc. w cenach bieżących).

Mikroprzedsiębiorcy są niepewni jutra

Sierpniowy wskaźnik bieżącej ufności konsumenckiej jest najlepszy ze wszystkich w tym roku. Gospodarstwa domowe pozytywnie oceniają zmiany swojej sytuacji finansowej w najbliższych 12 miesiącach, coraz lepiej też „obecne dokonywanie ważnych zakupów”.

Powinno być lepiej

Sprzedaż detaliczna w sierpniu powinna być zatem znacznie lepsza niż w lipcu i w sierpniu 2015 r. Chyba, że w sierpniu br. „obecne dokonywanie ważnych zakupów” będą to ciągle wydatki na przeżywające boom usługi turystyczne, używane, w tym sprowadzane spoza Polski samochody czy nie zawsze ewidencjonowane remonty mieszkań.

Gospodarka ma się dobrze

W sierpniu tego roku mniej gospodarstw domowych niż w lipcu obawia się bezrobocia, aczkolwiek jest ich więcej niż w maju i czerwcu, co dziwi. Zatrudnienie rośnie przecież już od wielu miesięcy, a rynek pracy w coraz silniejszym stopniu jest rynkiem pracownika. Coraz więcej gospodarstw domowych deklaruje także zdolność do oszczędzania, co jest pozytywnym sygnałem.

Ze wzrostem konsumpcji na poziomie ponad 3 proc. nie powinno być zatem problemu. Już w 1. kwartale br. wzrost PKB w 2/3 wygenerowany został przez spożycie indywidualne. W silniejszym stopniu stało się to zapewne w 2. kwartale (brak jeszcze danych dotyczących struktury wzrostu PKB w 2. kwartale br.).

Z jednej strony wiemy, że konsumpcja będzie wspierać wzrost gospodarczy. Z drugiej strony opieranie wzrostu tylko na spożyciu indywidualnym to krótkowzroczność i zagrożenie dla wzrostu PKB w średnim i długim okresie. Należy się cieszyć, że nastroje konsumentów się poprawiły, ale potrzebne są nam inwestycje i silniej rosnący eksport.

Źródło: Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, Konfederacja Lewiatan

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska