Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skrócenie czasu przejazdu między Toruniem a Bydgoszczą to tylko jeden z elementów projektu

Magdalena Janowska
Znamy już szczegóły toruńskiej części projektu BiT City. Co zyskamy dzięki tej inwestycji? Zostaną odnowione dworce. Powstaną też nowe linie, na które wyjadą niskopodłogowe tramwaje.

Choć o planach połączenia dwóch stolic naszego województwa szybką koleją mówi się od kilku lat, wielu mieszkańców wciąż nie wie, na czym ma polegać projekt. - Inwestycja ma kosztować miliony, zastanawiam się więc, czy też na niej skorzystam, skoro do Bydgoszczy pociągiem jeżdżę rzadko - mówi pan Henryk z Rubinkowa. - Jeśli ma to ułatwić życie tylko wąskiej grupie ludzi, to nie warto wydawać takich pieniędzy.

Wczoraj poznaliśmy szczegółowe założenia BiT City dotyczące naszego miasta. Skrócenie czasu przejazdu na trasie Bydgoszcz-Toruń to tylko jeden z jego elementów. Najważniejsza jest część projektu, która zakłada "integrację systemu transportu miejskiego".

Co to oznacza?
- W ramach BiT City nastąpi przebudowa torowiska tramwajowego na odcinku od Dworca Miasto do Chopina - mówi Marcin Kowallek, szef wydziału gospodarki komunalnej magistratu. - W wyniku modernizacji przystanków poprawi się dostępność dla niepełnosprawnych i starszych, a dzięki monitoringowi - bezpieczeństwo pasażerów.

Projekt kolei metropolitalnej to także inne wymierne korzyści dla Torunia. Planowana jest m.in. rewitalizacja dwóch dworców kolejowych (Główny i Miasto), powstanie węzeł przesiadkowy, a tabor tramwajowy wzbogaci się o 15 nowych niskopodłogowych składów.
- Dzięki Bit City mieszkaniec Rubinkowa będzie mógł szybko dojechać do Dworca Miasto, a tam natychmiast przesiąść się w pociąg jadący do Bydgoszczy - mówi Rafał Pietrucień, wiceprezydent Torunia. - Rozkłady będą skonstruowane w taki sposób, by pasażer nie tracił czasu na czekanie.
Przewidziana jest również budowa nowych linii tramwajowych, które połączą wybrane części miasta z szybką koleją. Gdzie można się ich spodziewać? Dowiemy się tego ze studium wykonalności, które będzie gotowe w I kwartale 2010 r. Być może jedna z nich pobiegnie na osiedle JAR.

Sama podróż pociągiem skróci się średnio o 20 minut. Zamiast godziny i kwadransa, do Bydgoszczy dojedziemy w ok. 50 minut. Dlaczego nie szybciej? - Aby kolej mogła kursować z większą prędkością, konieczna jest modernizacja linii nr 18 między Bydgoszczą a Toruniem - wyjaśnia Pietrucień.
Takie przedsięwzięcie nie znalazło się jednak w projekcie BiT City, ponieważ wiąże się z ogromnymi kosztami. Zadania podejmie się natomiast spółka PKP PLK, która ma to w swoich planach.

BiT City w liczbach
Wartość inwestycji, które zostaną zrealizowane w ramach BiT City w Toruniu, szacuje się na 65 mln euro. Cały projekt wart jest ponad 231 mln euro. Dzięki wpisaniu go na listę projektów kluczowych programu Infrastruktura i Środowisko prawie połowę środków (100 mln euro) stanowić będzie unijna dotacja. Do końca przyszłego tygodnia podpisana zostanie preumowa na realizację projektu oraz porozumienia z partnerami. Szybką koleją pojedziemy w 2014 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska