Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Specjalistka od sekretariatu

Agnieszka Domka-Rybka
Dobre sekretarki muszą naprawdę dużo umieć.
Dobre sekretarki muszą naprawdę dużo umieć. Fot. Fotorzepa
Kariera sekretarki rozpoczyna się od wykonywania prostych prac biurowych.

Z czasem zaczyna ona przejmować obowiązki, które wymagają dodatkowych umiejętności i kwalifikacji.

Trudno dziś uwierzyć, że do końca XIX wieku sekretariat był miejscem przeznaczonym tylko dla mężczyzn. Dopiero wojna secesyjna w Ameryce i deficyt panów na stanowiskach sekretarskich spowodowały, że w biurach pojawiły się kobiety.

Wydarzenia te zbiegły się z wynalezieniem maszyny do pisania. Na początku walki o równouprawnienie mówiło się, że to właśnie wynalazek Remingtona wyzwolił kobiety.

Obecnie funkcja prowadzenia sekretariatu kojarzona jest niemal wyłącznie z obecnością pań. Na barkach sekretarek spoczywa prowadzenie dokumentacji firmy i - co nie mniej ważne - odciążenie szefa i wszystkich pracowników od zajęć administracyjnych. Tym samym sekretarki w dużym stopniu wpływają na podniesienie jakości pracy całego przedsiębiorstwa.

Osoby, które wiążą swoją przyszłość ze stanowiskiem sekretarki czy asystentki, powinny zadbać o właściwy wybór szkoły średniej, policealnej lub uczelni wyższej. Adekwatne wykształcenie jest atutem osoby poszukującej pracy na tym stanowisku.

Na rynku jest wiele szkół (zarówno publicznych, jak i prywatnych), które przygotowują do pracy w sekretariacie. Dokonując wyboru między nimi, warto zwrócić uwagę na to, czy w programie kształcenia są takie elementy, jak: nauka maszynopisania, stenografii, języków obcych i techniki pracy biurowej. Na tym stanowisku ważna jest też wiedza z zakresu organizacji pracy, ekonomii, socjologii i psychologii.

Jedną z podstawowych kompetencji sekretarki są umiejętności komunikacyjne. Środowisko pracy sekretariatu nie obejmuje wyłącznie przełożonego i współpracowników, ale również interesantów, klientów i gości. Krąg ten poszerza się znacznie, jeśli uwzględnimy kontakty utrzymywane za pośrednictwem telefonu i korespondencji. Sekretarka porozumiewająca się poprawną polszczyzną jest cennym pracownikiem, a jej umiejętności mogą być wykorzystywane do przygotowywania notatek, artykułów, sprawozdań ze spotkań lub konferencji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska