Zobacz wideo: Przebudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy.

- Aktualnie przeprowadzane są testy i szkolenia ratowników, aby jak najszybciej wóz mógł zostać wprowadzony do służby w Toruniu - informuje kpt. Przemysław Baniecki z Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Toruniu. - Samochód przeznaczony jest do usuwania skażeń (dekontaminacji) przy zagrożeniach z zakresu CBRNE (zagrożenia chemiczne, biologiczne, radiacyjne, nuklearne i ekologiczne - przyp. red.) Jest to jedyny tego typu pojazd na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
DECON - bo tak brzmi nazwa pojazdu, został wyposażony w zewnętrzny, mobilny moduł do dekontaminacji pianą aktywną (system DeFcon®), zewnętrzną kabinę do wstępnego usuwania skażeń, zespół pomieszczeń umożliwiających dekontaminację ratowników, pakiet środków ochrony indywidualnej i szereg specjalistycznych urządzeń, w tym do procesu fumigacji wewnętrznej i wykrywczo-pomiarowych.
Jeden z ośmiu takich pojazdów w kraju
- Pojazd posiada również zbiornik wody o pojemności 300 l, zbiornik na wodę po dekontaminacyjną o pojemności 400 l i instalację CWU - podkreśla Komenda Miejska PSP w Toruniu. - Proces dekontaminacji odbywa się pod kontrolą strażaka przebywającego w pomieszczeniu nadzoru, gdzie znajduje się, m.in., kabina do dekontaminacji sprzętu wrażliwego i zespół urządzeń sterujących wyposażeniem pojazdu.
Samochód jest jednym z 8 wyprodukowanych przez firmę Wawrzaszek ISS z Bielska-Białej. Jego zakup został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu KOLEJ. Pojazdy zostały wyprodukowane na zamówienie Państwowej Straży Pożarnej.
Co kryje wnętrze tego pojazdu strażackiego?
Pod zabudowę wykorzystano dwuosiową scanię z napędem 4×2, automatyczną skrzynią biegów i kabiną dwuosobową z leżankami.
Nadwozie to konstrukcja samonośna wykonana z materiałów odpornych na korozję. Wnętrze posiada kilka pomieszczeń: zdawania sprzętu, rozbieralnia, kabina prysznicowa, ubieralnia, rehabilitacji i oczekiwania na transport, nadzoru i dekontaminacji sprzętu wrażliwego oraz przedział sprzętowy. Z tyłu znajduje się podest załadowczy z zintegrowaną kabiną załadowczą. Do tego m.in. zbiornik wody, zbiornik na ścieki, przyłącza z ciepłą wodą, system monitoringu.