
Choinka
Kult żywego, zielonego drzewka iglastego wywodzi się jeszcze z czasów pogańskich. W przedchrześcijańskiej tradycji ludowej uważano je za symbol życia i odradzania się, trwania i płodności.
Drzewo iglaste jako element bożonarodzeniowy pojawiło się po raz pierwszy w XVI wieku w Alzacji. Tam też dekorowano je ozdobami z papieru i jabłkami, co stanowiło nawiązanie do rajskiego drzewa.
W XIX wieku choinka rozpowszechniła się w Anglii i Francji, a potem w krajach Europy Południowej. Dziś jest najbardziej rozpoznawalnym symbolem świąt Bożego Narodzenia.
Swoją symbolikę mają także poszczególne dekoracje. Światełka zwiastować mają przyjście Chrystusa na świat, ozdoby to symbol łaski Bożej, łańcuch - węża-kusiciela, jabłka zaś - grzechu.

Prezenty
Zwyczaj obdarowywania bliskich prezentami sięga swoimi korzeniami XIII wieku, rozpowszechnił się zaś dopiero w ubiegłym stuleciu. Tradycja przywędrowała do Polski – tak jak choinka – z Niemiec.
Początkowo prezenty otrzymywały jedynie dzieci z rodzin mieszczańskich i szlacheckich. Jeszcze w połowie XX wieku na wsiach najmłodsi rzadko otrzymywali świąteczne upominki. Zwyczaj najszybciej rozwinął się na Pomorzu i Śląsku, gdzie też wpływy niemieckie były najsilniejsze.
Wręczanie podarunków ma symbolizować dary, jakie złożyli Trzej Królowie Jezusowi podczas wizyty w Betlejem.

Święty Mikołaj
Postać Św. Mikołaja ma swój pierwowzór w postaci Mikołaja z Miry, świętego żyjącego na przełomie III i IV wieku, uznawanego za uzdrowiciela i cudotwórcę.
Już w średniowieczu święty uważany był za patrona dzieci. Przypisano mu dzień 6 grudnia. XII-wieczne zapiski ze środkowej Francji przekazują, że w wigilię święta zakonnice roznosiły prezenty dla dzieci z biednych rodzin.
Wizerunek Mikołaja jako siwego starca w czerwonym stroju został spopularyzowany w 1931 roku przez koncern Coca-Cola. Znana dziś wszystkim postać pojawiła się w reklamie napoju stworzonej przez amerykańskiego artystę, Huddona Sundbloma.