Zobacz wideo: Kiedy szczepimy dzieci przeciw koronawirusowi?
Kuratorium Oświaty prowadzi bazę ofert pracy dla nauczycieli w województwie kujawsko-pomorskim. – Dyrektorzy szkół mają obowiązek przekazywać do kuratorium informacje o ofertach pracy, bez względu na to, czy dotyczą one wakatów, czy też zastępstw. Nie ma też znaczenia liczba godzin, na jaką ma być zatrudniony nauczyciel – mówi Marek Gralik, kujawsko-pomorski kurator oświaty.
To też może Cię zainteresować
Najwięcej ofert pracy dla nauczycieli jest w Bydgoszczy
Najwięcej propozycji pracy w bazie kuratorium jest dla nauczycieli w Bydgoszczy (91). Na drugim miejscu uplasował się Toruń (34 oferty), a na trzecim – powiat grudziądzki (32). Na końcu listy są powiaty sępoleński i mogileński (po 1 ofercie), radziejowski, wąbrzeski i żniński (po 2), lipnowski i tucholski (po 4) oraz inowrocławski (po 5).
– W bazie mamy obecnie 314 ofert: od jednej wolnej godziny do nawet 40 godzin nauczania w miesiącu – informuje Marek Gralik, kujawsko-pomorski kurator oświaty (dane na 17 sierpnia 2021). – Dla porównania, rok temu o tej samej porze mieliśmy 218 ofert, co oznacza, że tym roku jest ich o około 100 więcej. Ponad połowa ofert dotyczy zatrudnienia nauczyciela na co najmniej połowę etatu (59 proc.).
- W województwie kujawsko-pomorskim Najbardziej poszukiwani są nauczyciele przedmiotów zawodowych (34 oferty), następnie języka angielskiego i chemii (20), informatyki (19) i matematyki (18) – wylicza kurator. Pojedyncze oferty pracy dotyczą nauczycieli podstaw przedsiębiorczości oraz języków: hiszpańskiego, włoskiego i francuskiego. Bardzo mało jest ogłoszeń dla nauczycieli języka rosyjskiego, wychowania fizycznego i przyrody (2), a także wiedzy o społeczeństwie i religii (3).
W sumie liczba nauczycielskich etatów w placówkach oświatowych w województwie kujawsko-pomorskim wynosi 35 659. - Natomiast liczba nauczycieli to 43 499, co oznacza, że stosunkowo dużo osób pracuje na cząstki etatów – dodaje Marek Gralik.
Potrzeba nauczycieli przedmiotów zawodowych i ścisłych
W Bydgoszczy najbardziej potrzebni są nauczyciele przedmiotów zawodowych, fizyki, języka angielskiego, matematyki i chemii. Ratusz informuje, że w projektach majowych organizacji szkół wykazano około120 wakatów.
W Zespole Szkół Chemicznych na pełen etat poszukiwani są 3 nauczyciele kształcenia zawodowego branży turystycznej, poligraficznej i chemicznej. - W turystyce zgłosiła się jedna osoba, a w przypadku branży chemicznej dwie - mówi Lucyna Brodziak, dyrektorka. - Najbardziej martwi mnie, że wciąż nie mam obsady na stanowisko nauczyciela branży poligraficznej.
Nauczyciele przedmiotów zawodowych są również najbardziej potrzebni we Włocławku. - Nadal trwa nabór uzupełniający do szkół ponadpodstawowych i rzeczywisty ruch kadrowy będziemy monitorować do 31 sierpnia br. - dodaje Monika Marciniak z Referatu Dialogu Społecznego we włocławskim ratuszu.
Jeden przedmiot to za mało, aby mieć etat
Obawy o zapewnienie nauczycielskiej obsady w przyszłości są w gminie Sępólno. W placówkach oświatowych jest 158 etatów. W tym roku na emeryturę odchodzi sześciu nauczycieli.
Jak podkreśla Marek Tymecki, dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej w Sępólnie, średnia wieku nauczycieli jest tu bardzo wysoka, należy do jednej z wyższych w regionie i kraju. - W niektórych szkołach na emeryturę przejdzie 35 proc. nauczycieli, w SP nr 3 mogłoby przejść nawet 50 proc. Specjalistów fizyków, chemików brakuje już teraz. Po prostu mało osób uczy się w takim kierunku.
Marek Tymecki podkreśla, że problemy ze znalezieniem nauczycieli przedmiotów ścisłych to problem ogólnopolski. - To również skutek ramowego planu nauczanie i wymagań kwalifikacyjnych. Na przykład, w szkole podstawowej jest kilka godzin fizyki, więc nawet gdybyśmy „stanęli na głowie”, na tyle zatrudnimy nauczyciela tego przedmiotu i siłą rzeczy będzie on musiał jeździć od szkoły do szkoły. To jest problem systemowy. Na szczęście nasi nauczyciele posiadają, dwie-cztery kwalifikacje. Oni już wcześniej wiedzieli, że nie da się mieć etatu, będąc jedynie matematykiem – dodaje Marek Tymecki.
