Wśród nowości na rynku jest np. coolhunter, czyli łowca trendów. Zawód ten stworzyły firmy odzieżowe. Czym zajmuje się taki człowiek? Agencje reklamowe lub wielkie firmy wysyłają go do najróżniejszych zakątków na świecie i tam coolhunter ma za zadanie obserwować młode pokolenie i wiedzieć, co jest właśnie trendy. Skupia się na takich dziedzinach jak moda, muzyka, filmy, styl życia, gadżety elektroniczne. W Polsce branża ta dopiero zaczyna się rozwijać.
Zawód? Badacz trendów
Można się też zająć prognozowaniem trendów i zostać zawodowym trendsetterem. Takie studia podyplomowe można znaleźć już w Collegium Civitas. Prognozowanie trendów to studia dla pasjonatów mody i designu. Pozwalają zrozumieć, jak rodzą się trendy, jak je prognozować i tworzyć nowe produkty, usługi, technologie i strategie marketingowe w oparciu o przewidywane tendencje. To oferta dla osób dopiero rozpoczynających karierę, pracowników sektora mody i designu, pragnących pogłębić swoją wiedzę lub planujących zmiany zawodowe w kierunku zarządzania, kreacji i prognozowania trendów, marketingu, komunikacji i PR.
Przeczytaj: Dzięki NATO w Bydgoszczy kwitnie biznes hotelarski, gastronomiczny i mieszkaniowy
Kolejnym ciekawym zajęciem jest infobroker – specjalista od pozyskiwania i przetwarzania informacji, który może znaleźć zatrudnienie w 50 firmach infobrokerskich w Polsce. Infobroker specjalizuje się nie tylko w pozyskaniu wiadomości dla klienta. Zdobyte dane musi także przetworzyć, tzn. zestawić, zanalizować, wyciągnąć wnioski. Owocem jego pracy są różne raporty i analizy, które mają pomóc firmom czy instytucjom, chcącym podjąć ważnie strategicznie decyzje. Mogą być to zarówno osoby prywatne, które startują z własnym biznesem, jak i duże firmy.
Moda na rozwój
Z roku roku rośnie w siłę rynek coachingu. Coaching to nowa forma wzmacniania kompetencji ludzi i towarzyszenie w rozwoju, a w szczególności towarzyszenie w osiąganiu celów.
– Jest to coś pomiędzy doradztwem i szkoleniem a psychoterapią – mówi Beata Skowrońska, _coach, właścicielka Studia Kreatywności Creos. _– Z coachingu korzystają właściciele firm, kadra menedżerska wyższego i średniego szczebla, specjaliści, też ludzie, którzy chcą świadomie kształtować swoją karierę, albo są w momencie życia, gdy nie bardzo wiedzą, co dalej mają ze sobą zrobić: zostać w zawodzie czy zmienić. Jeśli zmienić, to na jaki. Coaching jest zwłaszcza popularny w dużych firmach, które mają wzorce zachodnie.
Tajemniczy klient, czyli mystery shopper, to także nowy zawód. W jego rolę wcielają się w Polsce zarówno studenci, jak i gospodynie domowe czy wykładowcy akademiccy. Tajemniczy klient udaje się do wskazanych przez szefa placówek i korzysta z ich usług tak jak przeciętny klient. Chodzi o to, żeby kontrolowana firma nie zdała sobie sprawy z kontroli.
Przeczytaj: Praca a przyczyna śmierci. Barmani i kucharze umierają częściej, bo piją za dużo alkoholu
Od kilku lat w Polsce powstają też gabinety zoopsychologów. Zawód ten nie ma nic wspólnego z weterynarzem. Zoopsycholog zajmuje się relacjami, czasem trudnymi, czworonoga z jego właścicielem.
W ubiegłym roku rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej powstała nowa klasyfikacja zawodów i specjalności. Rejestr ten jest aktualizowany co 2-3 lata i poprzednio zmiany naniesiono w 2007 roku. Rok temu lista zwiększyła się o około 500 nowych zawodów.
źródło: www.podlaskie.strefabiznesu.pl
