Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybkie koleje nie dla Kujawsko-Pomorskiego? Samorządowcy biją na alarm - gigantyczna inwestycja nas pomija

wixad
- Dzisiejsza propozycja omija właściwie wszystkie najważniejsze miasta w naszym województwie poza Grudziądzem - podkreślał Piotr Całbecki. - Ale to i tak nie jest rozwiązanie, które nam gwarantuje na 100 proc włączenie Grudziądza, czyli wybudowania dworca przesiadkowego w centrum miasta.
- Dzisiejsza propozycja omija właściwie wszystkie najważniejsze miasta w naszym województwie poza Grudziądzem - podkreślał Piotr Całbecki. - Ale to i tak nie jest rozwiązanie, które nam gwarantuje na 100 proc włączenie Grudziądza, czyli wybudowania dworca przesiadkowego w centrum miasta. Mikołaj Kuras KPUM
- Takie rzeczy się zdarzają raz na 100 lat i my nie możemy przegapić tej szansy – apelował marszałek Piotr Całbecki podczas konferencji poświęconej szybkim kolejom. Jeśli projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego nie zostanie zmieniony – linie szybkiej kolei ominą największe miasta regionu.

Na toruńską konferencję poświęconą powstającym w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) kolejom dużych prędkości (KDP) zaproszeni zostali samorządowcy i eksperci. Według ekspertów proponowana sieć, która ukształtuje relacje transportowe w kraju na dziesięciolecia, praktycznie pomija najważniejsze miasta naszego regionu. Samorządowcy chcą więc zabiegać o zmiany.
 

Marszałek: - Trudno sobie wyobrazić bardziej nietrafioną inwestycję

- Ich przebieg nie uwzględnia kluczowych miast dla naszego regionu: Włocławka, Torunia, Bydgoszczy i Grudziądza – nie krył rozżalenia marszałek Piotr Całbecki. - Trudno sobie wyobrazić bardziej nietrafioną inwestycję z naszego punktu widzenia. Chyba nie po to się buduje tak wielką inwestycję, którą obsługiwać transkontynentalne połączenia europejskie, żeby nie mogli wsiąść do pociągów podróżni i turyści z miast, w których skupionych jest przeszło 1,2 mln osób. Wiem, że jest to związane z koniecznością gruntownego przebudowania całego system komunikacyjnego i kolejowego, ale i też transportu publicznego w naszych miastach. Ale jest to świetna okazja na rozwój, na zaplanowanie na wiele lat do przodu fantastycznych projektów.
Marszałek podkreślił, że wszystkie postulaty Kujawsko-Pomorskiego zostały odrzucone.
- Dzisiejsza propozycja omija właściwie wszystkie najważniejsze miasta w naszym województwie poza Grudziądzem. Ale to i tak nie jest rozwiązanie, które nam gwarantuje na 100 proc włączenie Grudziądza, czyli wybudowania dworca przesiadkowego w centrum miasta. Nie zgadzamy się na poprowadzenie takiego rozwiązania, które niszczy nam środowisko i normalne funkcjonowanie - kolejnej autostrady, która wymaga szczególnej ochrony, zabezpieczeń. To jest gigantyczny problem dla funkcjonowania już nie tylko rolników, ale dla wszystkich. Bo dzieli nam województwo na pół i nie mamy z tego żadnego pożytku. (…) To są rozwiązania nieadekwatne z punktu widzenia logiki transportowej. Dlatego poprosimy ekspertów, żeby wytłumaczyli jak tego typu rozwiązania są budowane na świecie.

Połkną nas Trójmiasto i Warszawa

Zgodnie z propozycją władz regionu szybka kolej miałaby przebiegać przez centra Włocławka, Torunia, Bydgoszczy i Grudziądza.
- Jest to możliwe, wystarczy tylko chcieć i rozmawiać z nami – zapewniał marszałek. - Jeżeli odmawia się zaproszenia marszałka na spotkanie, w którym uczestniczą samorządowcy, środowisko zainteresowane projektem, jest to forma prowadzenia antydialogu przez CPK. To jest po prostu antyteza tego jak powinien funkcjonować podmiot państwowy, który ma do zrealizowania fantastyczny projekt dla Polski. Ale jeżeli się robi to z pominięciem interesariuszy, samorządów i marszałków, jest to moim zdaniem bardzo za praktyka i premier powinien interweniować i nie dopuszczać do takich sytuacji.
Piotr Całbecki powołał się na opinie ekspertów, zdaniem których rozwój tak silnych ośrodków jak Trójmiasto i Warszawa może doprowadzić ostatecznie do marginalizacji Kujawsko-Pomorskiego: - Włączenie nas do sieci szybkiej kolei ma kapitalne znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego. (...) Takie rzeczy się zdarzają raz na 100 lat i my nie możemy przegapić tej szansy. 

Między szprychami

Centralny Port Komunikacyjny to przyszły wielki hub komunikacyjny między Warszawą i Łodzią, integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 kilometrów na zachód od stolicy na obszarze 3 tysięcy hektarów zostanie wybudowany port lotniczy, który początkowo będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. Na program kolejowy inwestycji składa się budowa 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących ze wszystkich polskich regionów do Warszawy i CPK. Każda ze szprych składać się będzie z nowych linii o standardzie dużych prędkości oraz ze zmodernizowanych elementów istniejącej infrastruktury kolejowej. Docelowo powstać ma prawie 2 tysiące kilometrów nowych torów.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Szybkie koleje nie dla Kujawsko-Pomorskiego? Samorządowcy biją na alarm - gigantyczna inwestycja nas pomija - Nowości Dziennik Toruński

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska