Zobacz zdjęcia TUTAJ
We Włocławku i gminach Fabianki i Wielgie przeprowadzona została na przełomie listopada i grudnia 2024 roku druga tura konsultacji, czyli spotkań dyrekcji oddziału Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy z mieszkańcami terenów, gdzie ma przebiegać projektowana droga ekspresowa S10.

W trakcie tych spotkań obecni byli też projektanci, którzy dokładnie omawiali poszczególne warianty.
Po pierwszej turze rozmów w maju 2024 roku dzięki sugestiom mieszkańców Włocławka i gminy Fabianki oprócz wariantów W1, W2 i W3 opracowano także wariant W4.
- Odbyło się już szereg spotkań z samorządowcami w zakresie uściślenia przebiegu wariantów - mówi Sebastian Borowiak, dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy. - Po tych spotkaniach państwo wywołaliście przez założone stowarzyszenia Nowy Witoszyn, Zielony Bogucin "wilka z lasu". Zrobił się medialny szum. Co nie zmienia faktu, że wariant który proponujemy był już zaprezentowany 27 września na spotkaniu z samorządowcami u wojewody. To wynikowa prac. Dla mnie kluczową sprawą jest to, byśmy wspólnie wszyscy, mieszkańcy Fabianek i Włocławka, doprowadzili do takiego wariantu, żebyśmy byli zgodni. Apeluję także, byście państwo skutecznie wypełniali ankiety i przesyłać do nas lub składać u pana wójta do 18 grudnia.
Wariant, który powstał na dziś to hybryda, dzięki której trasa omija skutecznie te dwie miejscowości.
Nie obyło się bez dyskusji, ale większość mieszkańców zaakceptowała wypracowany wariant W4.
- Wypracowaliśmy kompromis na 99 procent, bo zawsze będą osoby pokrzywdzone - mówi Zbigniew Słomski, wójt gminy Fabianki. - Będą miały szczęście te osoby, które zostaną wywłaszone, nieszczęście będą miały te osoby, które będą mieszkać w pobliżu drogi ekspresowej, do stu metrów. Nie ukrywam, że będziemy zmierzać do ministerstwa, by powalczyć o zadośćuczynienie za pasy stumetrowe przy drogach. Nasza gmina jest rolniczo-osiedlowa i jest kilka osiedli, które niestety na co dzień będą się borykać z tym problemem.
Cieszę się z tego, że mieszkańcy zaakceptowali takie rozwiązanie. Taka droga przyniesie wartość dodaną w dalszej perspektywie czasu. Jestem przekonany, że kiedy droga ekspresowa będzie już funkcjonowała te działki, które stracą na wartości, w czasie trzy do pięciu lat ich wartość na pewno wzrośnie.
Ankiety, które można składać do 18 grudnia TUTAJ

Budowa drogi ekspresowej S10 na odc. od A1 do granicy województwa w województwie kujawsko-pomorskim.
Droga ekspresowa S10 jest w strategicznych planach na szczeblu krajowym: Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. Odcinek S10 w swoim docelowym kształcie połączy Warszawę ze Szczecinem, łącząc liczne trasy szybkiego ruchu (m.in. A1, A6, S3, S5, S6, S11).
Dzięki przedmiotowej inwestycji wyznaczona zostanie trasa nowej dwujezdniowej drogi krajowej o parametrach klasy S (droga ekspresowa) na odcinku od A1 do granicy województwa, która umożliwi stworzenie nowego połączenia głównych miast regionu, Bydgoszczy i Torunia, z Włocławkiem, Płockiem i Warszawą. Planuje się połączenie projektowanej trasy głównej z istniejącą siecią drogową wyłączne poprzez węzły drogowe na przecięciu z wybranymi drogami (A1, DK91, DP2713C, DK67, DW558, DW559). Połączenia z siecią pozostałych istniejących dróg zostaną zrealizowane poprzez planowane skrzyżowania na węzłach drogowych, przejazdy drogowe i sieć dodatkowych jezdni wzdłuż trasy głównej.
Zakres inwestycji obejmuje:
budowę dwujezdniowej drogi głównej;
budowę węzłów drogowych oraz obiektów inżynierskich;
budowę systemu odwodnienia pasa drogowego, w tym urządzeń odwadniających korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, przepusty i inne;
przebudowę istniejących dróg oraz budowę dodatkowych jezdni dla obsługi ruchu lokalnego;
realizację rozwiązań wynikających z oceny oddziaływania na środowisko w tym: ekrany akustyczne, zieleń ochronna, przejścia dla zwierząt, ogrodzenie ochronne;
budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, a także infrastruktury technicznej związanej z drogami
