Tłumy bydgoszczan na otwarciu linii do Fordonu. Pierwsze awarie!

Mateusz Mazur
Mateusz Mazur
Dzisiaj w Bydgoszczy większość mieszkańców liczyła na pierwszą w życiu przejażdżkę nowym tramwajem, które miasto zakupiło od Pesy.
Dzisiaj w Bydgoszczy większość mieszkańców liczyła na pierwszą w życiu przejażdżkę nowym tramwajem, które miasto zakupiło od Pesy. Tomasz Czachorowski
Tysiące mieszkańców przybyło w południe na pętlę przy ulicy Korfantego, gdzie dokonano oficjalnego otwarcia.

Dzisiaj w Bydgoszczy większość mieszkańców liczyła na pierwszą w życiu przejażdżkę nowym tramwajem, które miasto zakupiło od Pesy. Pierwsza ku temu okazja nadarzyła się już o 4.38, kiedy pierwszy Swing wyjechał na trasy z pętli Łoskoń.

Wówczas jednak nie było wielkich tłumów. Najwięcej ludzi przybyło na godzinę 12 na pętlę przy ulicy Korfantego, gdzie zorganizowano oficjalną uroczystość. Była muzyka na żywo, okazały tort, ciepła grochówka i oczywiście tramwaje, które można było zwiedzać.

My też jechaliśmy Tramwajem do Fordonu.

- Oddajemy dla państwa dzisiaj jedną z najważniejszych inwestycji w historii naszego miasta. Oddanie jej do użytku możliwe było między innymi dlatego, że Polska jest w Unii Europejskiej, a 280 milionów złotych na budowę trasy pochodzi z dofinansowania - powiedział prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski.

Oficjalnego otwarcia oprócz włodarza miasta dokonali m.in. Marek Gotowski, prezes głównego wykonawcy budowy firmy Gotowski, oraz Robert Świechowicz, wiceprezes Pesy.

Pierwszy, historyczny przejazd tramwajem z Fordonu [zdjęcia]

Jeżeli ktoś przed południem liczył na przejażdżkę Swingiem musiał liczyć się z ogromnym ściskiem. Mieszkańców w Swingach było tak wielu, że niektórzy musieli kilkanaście minut czekać na przystanku aż podjedzie inny tramwaj. Te nowe były bowiem przepełnione.

Do dość kuriozalnego zdarzenia doszło przed 12 na przystanku przy dworcu autobusowym. Tramwaj nr 114, którego patronką jest Pola Negri przez kilka minut nie mógł wyruszyć w dalszą podróż. Powód? Ludzi było tak dużo, że co chwilę włączał się specjalny czujnik, który automatycznie otwiera drzwi wejściowe. Ludzie musieli jeszcze mocniej się ścisnąć, żeby Swing w ogóle mógł ruszyć. Z powodu dużej ilości pasażerów tramwaje notowały też spóźnienia. Na niektórych przystankach dochodziło do sytuacji, że o jednej godzinie podjeżdżały trzy pojazdy tej samej linii.

Z samego rana nie obyło się również bez wpadki. Pierwszy Swing, który wyjechał na trasy i dotarł na Rycerską nie zawiózł z powrotem mieszkańców do Fordonu. Powodem tego miały być problemy techniczne. Przed godziną 14 do awarii tramwaju doszło przy przystanku Akademicka - Jasiniecka.

Dzisiaj i jutro bydgoszczanie mogą z linii tramwajowych prowadzących do Fordonu (nr 3, 5, 7 i 10) korzystać bezpłatnie.

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr
W dniu 18.01.2016 o 21:23, Z napisał:

TRAMWAJ nr 10 o godz. 19:00 jedzie (.....teraz uwaga) DO ZAJEZDNI. GRATULACJE - po 19 DO FORDONU TAXI ( podpowiadam, że nie warto jechać 69 , bo już nie jeżdżą co 10 min a co  30)

69 jeździ na przemian z 89 - obie linie łączą Błonie z Fordonem z taką samą częstotliwością, jak poprzednio 69. Może warto poświęcić trochę czasu na zapoznanie się z nowym rozkładem zamiast na wypisywanie bzdur na forum?

Z
Z

TRAMWAJ nr 10 o godz. 19:00 jedzie (.....teraz uwaga) DO ZAJEZDNI. GRATULACJE - po 19 DO FORDONU TAXI ( podpowiadam, że nie warto jechać 69 , bo już nie jeżdżą co 10 min a co  30)

G
Gość
W dniu 17.01.2016 o 12:00, Gość napisał:

oj biedaku, teraz pieszo będziesz zapier...ć

ja w tym zaścianku na szczęście jestem tylko przejazdem.

 

dobrze chociaż, że furmanek nie podpięli pod tory, żeby czymś te nowe super linie zapchać :D

i
intro

jak nowe linie i wo gule tramwaje mają zdobyć popularność, jak dziś pierwsza 10 z leśnego startuje o 10:15??!!?? Jak dojechać do pracy?? Idę na 65 i pierwszy jedzie 5:22. Wybieram więc autobus, i w tygodniu pewnie też-nie będę skakał jak pchła

Ps

Jakie awarie?? Tłum i czujnik działający poprawnie to nie awarie!!!

G
Gość
W dniu 16.01.2016 o 21:18, Gość napisał:

jakby tego wszystkiego było mało to zabrali tramwaj glinkom. Bo przecież miasta nie stać na uzupełnienie taboru dla fordonu, to trzeba było zabrać innym. ŻENADA.

oj biedaku, teraz pieszo będziesz zapier...ć

i
ixar

Super!!! Wreszcie działa !!!

A na przyszłość... do koksowników wkłada się koks a nie węgiel ... Ci co byli na otwarciu pewnie wiedzą o co chodzi.

T
Tim

same   kurna  eksperty    TYPOWY   POLACZEK  nigdy  mu  nie  dogodzisz  jesteście  wszyscy  śmieszni  tylko  narzekać  to  jest  cel PISOKOMUNO

m
meco

No i wielka feta pan Bruski znowu zaistniał , jaki on ładny i szczęśliwy hahahahahaha.

g
gex

Witam

 Współczuję niedopracowanej trasy jednak jestem przekonany że projektanci musieli pokonać wiele przeszkód np. terenowych, prawnych czy finansowych.

   Co do długości przejazdu to głowa do góry, prawdopodobnie cykle świateł zostaną zoptymalizowane później. Tak wynika z moich poznańskich doświadczeń. Gdy oddali u nas dwie trasy po kompletnym remoncie światła strasznie opóźniały przejazd ale po kilku tygodniach/miesiącach prac śmiga się aż miło.

   Awarie swingów to prawdopodobnie choroba wieku dziecęcego. Motorniczowie i warsztat potrzebują trochę czasu żeby dokładnie "rozgryść" nowy tabor.

 Pozdrowienia dla Bydgoszczan

G
Gość

jakby tego wszystkiego było mało to zabrali tramwaj glinkom. Bo przecież miasta nie stać na uzupełnienie taboru dla fordonu, to trzeba było zabrać innym.

 

ŻENADA.

k
konstal

Ja się pytam gdzie jest ten 13 swing-Rafał Bruski???

a
alek

Cieszmy się z tej trasy ze w ogole jest - tak powinno się opisywać jej zalety, bo to jedyna zaleta.

 

Przebieg trasy jest beznadziejny, projektanci są chyba po szkole specjalnej, przykłady:

1 - za dużo sygnalizacji swietlnych ktore nie sa wzbudzane ruchem tramwaju

2 - przystanki tramwajowe nie pokrywaja sie z przystankami autobusowymi (nie mogli zrobic trambus pasów? wysiadam z autobusu na tym samym przystanku co tramwajowy)

3 - barierki od peronow --- ilosc nie do opisania

4 - wiadukt tramwajowy: tylko dla tramwajow, nie dla pieszych czy rowerzystow, do tego projektanci mogli zaplanowac przystanek autobusowy tuz pod samym wiaduktem (a nie 50m przed nim), co umozliwiloby latwe przesiadanie sie i przejscie wiaduktem nad Kamienną (a nie mozna przejsc bo przeciez  od strony ul. Fordonskiej schodow i windy  z wiaduktu nie ma!!!)

d
dres

to jakiś żart?  Na każdym skrzyżowaniu tramwaj musi sie zatrzymywać i czekać na zielone światło. Tak to ma (nie) działać ?!

E
Ewa

Nie będę się zachwycać.Za utrudnienie dojazdu do Centrum Onkologii.Do tej pory była jedna linia 84,która dowoziła chorych ludzi z dworca PKP do celu.Teraz trzeba się przesiadać.A wystarczyło puścić linię 83 koło onkologa.Proste?....Niestety nie dla urzędników.

R
Ron
W dniu 16.01.2016 o 16:18, goldameir napisał:

Trasa Niepodległości - Estakada Bydgoszcz Wschód.Czas jazdy: 20 minut. Wg rozkładu powinno być 15 minut. A mówimy o sobocie, gdy ruch samochodów jest bardzo mały.Po drodze tramwaj 7 razy zatrzymywał się, lub nie mógł ruszyć z przystanku z powodu czerwonych świateł, a dodatkowo dwa razy mocno zwalniał przed światłami i toczył się powolutku czekając na zielone.Droga powrotna. Nie przyjechały trzy kursy między 14.50 a 15.07, ale dzięki temu 7-ka notuje dziś rekordowe obłożenie, bo zachęcając bydgoszczan do darmowych przejazdów, puszcza się jednowagonowy skład. W drodze powrotnej także 7 razy tramwaj stał na czerwonym.Mieszkam za pętlą na Tatrzańskim, więc dojście do przystanku na Niepodległości zajęło mi ponad 15 minut. Tu pierwsze zdziwienie bo przejście dla pieszych jest tak skonstruowane, że tam gdzie trzeba po prostu przejść przez jedną ulicę na przystanek, tak na prawdę trzeba przejść przez dwie ulice i dwa razy przeciąć tę samą linię tramwajową. Działa to tylko dzięki setkom metrów ogrodzeń wzdłuż dróg, bo ludzie od razu pokazaliby jak to powinno być zrobione prawidłowo. Dziś oczywiście tramwaje nie trzymają rozkładu - więc zamiast zapowiadanych kursów co 5 minut, czekałem na tramwaj chyba z 13, a to oznacza, że czas dojazdu do dworca Bydgoszcz Wschód od wyjścia z domu zajął prawie 50 minut. A więc z Niepodległości do dworca Bydgoszcz Wschód jadę dłużej, niż z tego dworca do Torunia...Wnioski:1. Jeśli coś da się spieeprzyć, to w Bydgoszczy będzie to speeprzone koncertowo. Linia do Fordonu będzie wymieniana jednym tchem przy moście bez chodnika albo serpentynie rowerowej.2. Trudno będzie wmówić ludziom, że tramwaj jest dla ich dobra, skoro do centrum będzie jechał znacznie dłużej niż autobus, na przystanek będzie dalej, a samochodem w tym samym czasie da się dojechać do centrum i wrócić.3. Czas upublicznić nazwiska projektantów, którzy w XXI wieku zaplanowali linię tramwajową kilkukrotnie przecinającą ulice, i czas upublicznić nazwiska miesjkich inżynierów ruchu, dzięki którym to tramwaj na każdych światłach czeka aż przejadą samochody (na przecięciu torów i ulicy, to tramwaj ustępuje pierwszeństwa!) i nie wzbudza zielonych świateł na skrzyżowaniach tylko karnie traci minuty na prawie każdym (taka bydgoska "zielona fala").4. Coś jest też chyba nie tak, że po zjeździe z estakady na wydzielonym długi bezkolizyjnym odcinku torowiska aż do decathlona, tramwaj jest wyprzedzany przez prawidłowo jadące samochody osobowe,5. No i coś chyba jest nie fair, że prezydent Bruski fotografuje się tylko w nowiutkich Swingach, a na trasę puszcza się stare konstale myszkujące na nowiutkich torach, jakby jechały Chodkiewicza przed remontem...6. Niech sobie więc te tramwaje pojeżdżą do niedzieli za darmo a od poniedziałku oddawać stare linie autobusowe, bo się do miasta nie da dojechać... Słowem - sukces jak na Euro2012. To co zrobiono z tramwajem do Fordonu jest antyreklamą miejskiego transportu publicznego i mieszkańcy innych miast powinni się temu dobrze przyjrzeć zanim będą naciskać na nowe linie tramwajowe u siebie.

biedny Ty. Same nieszczęścia. Samobójstwo można z tego wszystkiego popełnić.
Dodaj ogłoszenie