Konieczność wybudowania dodatkowego zabezpieczenia przeciwhałasowego na południowo-zachodnim fragmencie obwodnicy Bydgoszczy (znajdującym się w ciągu S10) wynikała z decyzji starosty bydgoskiego, jako że pomiary wykazały przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasów, który oddziaływał na sąsiadujące z drogą tereny.
Obowiązek spadł na bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), który jest administratorem trasy S10.
Ustawiono 8 ekranów
Firma PORR, jako wykonawca zadania, postawiła 8 ekranów o łącznej długości 1120 m, zarówno po lewej jak i prawej stronie drogi.
Zlokalizowane są fragmentami od km 0+467 do km 6+500 drogi S10. Ich wysokość waha się od 4 do 4,5 m, co – jak zapewnia GDDKiA - przekłada się na obniżenie hałasu, który odczuwają mieszkańcy zlokalizowanych przy samej drodze miejscowości Ciele i Zielonka w gminie Białe Błota.
Przez 15 lat wiele się zmieniło
Zdarza się, że pomimo wiedzy o budowie danej drogi bądź już w trakcie prac w terenie, niektórzy decydują się na budowę nowych domów lub całych osiedli wzdłuż realizowanej inwestycji. Następnie, po oddaniu jej do użytkowania, mieszkańcy odczuwają uciążliwy hałas i oczekują wybudowania nowych ekranów akustycznych.
- Tak też było w tym przypadku. Ten odcinek S10 realizowany był w latach 2008 – 2010 i wtedy zabudowa mieszkaniowa była o wiele mniejsza. Co prawda odwoływaliśmy się od decyzji starosty, ale pomiary hałasu potwierdziły przekroczenie norm i ostatecznie decyzja uprawomocniła się. To są kosztowne inwestycje, więc zawsze musimy być pewni, że pieniądze zostały wydane zasadnie – wyjaśnia Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiej GDDKiA.
Utrudnienia dla kierowców zakończyły się i teraz prowadzone są już tylko procedury odbiorowe.
Coraz ciszej przy A1
To nie jedyne nowe ekrany akustyczne na sieci dróg krajowych w województwie kujawsko-pomorskim.
W 2023 roku za 28 mln zł wybudowano łącznie 5,5 km nowych ekranów przy autostradzie A1. Pod koniec 2024 roku za 1,7 mln zł ustawiono dodatkowy ekran typu „zielona ściana” niedaleko Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Strzelce Południe.
Co mówią przepisy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, iż realizując inwestycje drogowe jest zobowiązana przestrzegać obowiązujących przepisów i decyzji właściwych organów.
Tu w grę wchodzi kilka aktów prawnych: rozporządzenie w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Prawo ochrony środowiska, a także zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie tych przepisów i dokumentów lokalizuje się i buduje ekrany akustyczne. Ich dodatkowe fragmenty mogą powstać, jeśli normy hałasu będą przekroczone i właściwy marszałek województwa lub starosta wyda stosowną decyzję.
