5 z 12
Syrena produkowana w latach 1957–1972 przez Fabrykę...
fot. Wikimedia Commons

Syrena - królowa polskich szos

Syrena produkowana w latach 1957–1972 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, a od 1972 do 1983 przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Wyprodukowano 521 311 egzemplarzy.
Decyzja o rozpoczęciu prac projektowych nad nowym polskim samochodem małolitrażowym została podjęta w maju 1953 przez rząd, o oczekiwania były takie - "… należy zbudować popularny, oszczędzający czas środek przewozu przy wykonywaniu czynności służbowych i wypoczynku, przeznaczony dla racjonalizatorów, przodowników pracy, aktywistów, naukowców i przodujących przedstawicieli inteligencji"

6 z 12
Tarpan – polski samochód pick-up i dostawczy (określany jako...
fot. Wikimedia Commons

Tarpan - auto nie tylko dla rolników

Tarpan – polski samochód pick-up i dostawczy (określany jako rolniczy często też terenowy), produkowany w latach 1973–1995. Pojazd produkowany był w Wielkopolskich Zakładach Napraw Samochodowych w Poznaniu-Antoninku (przemianowanej później na Fabrykę Samochodów Rolniczych „Polmo”; dzisiaj mieści się tam fabryka Volkswagena)
W roku 1978 powstała przedprototypowa wersja Tarpana (Tarpan 234) z napędem na dwie osie, nie wszedł on jednak do produkcji. W następnym roku wykonano specjalne Tarpany dla dziennikarzy z okazji wizyty papieża Jana Pawła II w ojczyźnie.
Kolejnym etapem produkcji Tarpanów były modele Tarpan Honker, produkowane w Poznaniu, a następnie pod samodzielną nazwą Honker w Lublinie.

7 z 12
Polski Fiat 125 p produkowany był na włoskiej licencji w...
fot. Fot. Janusz WóJtowicz / Polskapresse

Kredens na kółkach

Polski Fiat 125 p produkowany był na włoskiej licencji w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu w latach 1967-1991. W tym okresie z taśm produkcyjnych zjechało niemal półtora miliona sztuk aut w różnych wersjach. Umowę z Fiatem podpisano w 1965 roku. Początkowa licencyjne auto miało być pojazdem w całości opartym o konstrukcję fiata 1300. W 1966 roku Włosi przekazali bezpłatnie licencję na produkcję fiata 125 p. Licencyjny fiat był nowoczesną konstrukcją. Początkowo napędzany był silnikiem o pojemności 1,3 l , a następnie - 1,5 l. Motor napędzał koła tylne.
W 1967 roku do produkcji trafił sedan, w 1972 roku - kombi, a trzy lata później - pick-up. Inżynierowie opracowali też szereg prototypów i wersji specjalnych. Na bazie fiatów 125 powstawały też sanitarki i radiowozy.

8 z 12
Fiat 126p był autem, który faktycznie zmotoryzował kraj....
fot. Łukasz Kasprzak/express ilustrowany/polska press

Wielki maluch

Fiat 126p był autem, który faktycznie zmotoryzował kraj. Przez wiele lat był najczęściej spotykanym samochodem na polskich ulicach. Krajowe fabryki opuściło ponad 3,3 mln aut tej marki. Natomiast we Włoszech powstało ich ponad 1, 3 sztuk . Małe fiaty produkowane były nie tylko w Polsce i we Włoszech, ale także w Austrii. Tam w latach 1974-75 wytwarzano wersje zwane Fiat-Steyr 126 lub Steyr-Puch 126. Miały mocniejsze silniki i niezależne ogrzewanie.
W Polsce fiaty 126 p produkowane były w Bielsku Białej i Tychach. Produkcję rozpoczęto 6 czerwca 1973 roku, a zakończono 22 września 2000 roku. Samochód przez kilka dekad był obiektem marzeń Polaków.
Auta, wyposażone w silniki o pojemności 600 i 650 cm sześciennych, powstawały w różnych wersjach wyposażenia. Były to: Standard, Special, Komfort i Lux. Samochody w tej ostatniej wersji były na krajowym rynku bardzo rzadkie. Produkowano również fiaty 126p przystosowane do potrzeb inwalidów.
Fiat 126 p to auto, które nasi rodacy darzą szczególnym sentymentem. Maluch, tak jak inne samochody PRL-u, przeżywa obecnie swoją druga młodość.

Pozostały jeszcze 3 zdjęcia.
Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

63. Konkurs Sztuki Ludowej Pałuk w Szubinie pokazał, że tradycja nie ginie

63. Konkurs Sztuki Ludowej Pałuk w Szubinie pokazał, że tradycja nie ginie

Groźnie na drogach w regionie. Na S5 auto uderzyło w barierkę, na A1 dachował kamper

Groźnie na drogach w regionie. Na S5 auto uderzyło w barierkę, na A1 dachował kamper

Hiszpania, Meksyk i Gruzja z food trucka. Wyjątkowy festiwal smaków w Bydgoszczy

Hiszpania, Meksyk i Gruzja z food trucka. Wyjątkowy festiwal smaków w Bydgoszczy

Zobacz również

Groźnie na drogach w regionie. Na S5 auto uderzyło w barierkę, na A1 dachował kamper

Groźnie na drogach w regionie. Na S5 auto uderzyło w barierkę, na A1 dachował kamper

Rozsyp to koło cebuli. Ten nawóz sprawi, że cebul będzie mnóstwo na grządkach!

Rozsyp to koło cebuli. Ten nawóz sprawi, że cebul będzie mnóstwo na grządkach!