
10 najbardziej znanych polskich pojazdów PRL-u
Stare polskie samochody, dziś są już zabytkami, to prawdziwe oldtimery które znajdują się w rękach pasjonatów i kolekcjonerów. Czytelnikom , którzy pamiętają lata świetności tamtych pojazdów, galeria pozwoli przywołać wspomnienia. Młodszym przybliży dzieje motoryzacji w Polsce, zobaczą auta rodziców i dziadków. Na następnych stronach pokażemy Wam najbardziej znane perełki motoryzacji z tamtych lat.
Po galerii poruszaj się przy pomocy strzałek na klawiaturze

Warszawa - pierwszy samochód PRL-u
Na zdjęciu linia montażowa Warszawy M-20. Lata 50. XX wieku.
Warszawa, produkowana w latach 1951–1973 przez Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie w oparciu o konstrukcję radzieckiego samochodu M20 Pobieda. To pierwszy samochód osobowy produkowany seryjnie w Polsce po II wojnie światowej. Jednostką napędową był benzynowy silnik R4 o pojemności skokowej 2120 cm³ – dolnozaworowy M-20, a od 1962 górnozaworowy S-21. Pierwsze Warszawy (M20, 200, 201 i 202) charakteryzowały się 4-drzwiowym charakterystycznym „garbatym” nadwoziem . Od 1964 produkowana była wersja sedan, pojawiła się także wersja kombi i pick-up.
Powstały także odmiany specjalne Warszawy dla milicji, pogotowia poczty a także kolei (drezyna). Ostatnia Warszawa zjechała z taśmy produkcyjnej 30 marca 1973. Powstało ogółem 254 471 egzemplarzy modelu.

Junak - polski harley
Junak, motocykl, produkowany przez Szczecińską Fabrykę Motocykli w latach 1956-1965. Był najcięższym motocyklem oraz jedynym motocyklem z silnikiem czterosuwowym produkowanym w PRL. Wyprodukowano łącznie 91 400 motocykli. Zwany przez niektórych polskim Harleyem, pomimo swoich niektórych wad był jednak motocyklem lubianym, stając się z czasem "kultowym".
Od 2001 roku nazwa Junak i charakterystyczne logo jest wykorzystywane przez polskiego dystrybutora dalekowschodnich motocykli i skuterów.

Ogórek czyli Jelcz
Jelcz 043 - potocznie zwany ogórkiem, polski autobus , produkowany w latach 1959-1986 przez firmę Jelcz, w Jelczu. Był licencyjną odmianę czechosłowackiego autobusu Škoda 706 RTO. Pojazdy były przeznaczone do przewozu 42 pasażerów na stałych miejscach siedzących oraz 10 na dodatkowych rozkładanych siedzeniach. Autobus Jelcz 043 napędzany był sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności skokowej 11 781 cm sześciennych i mocy maksymalnej 117,6 kW (160 KM).
Silnik - co charakterystyczne dla wielu powojennych konstrukcji - umieszczony został w przedniej części pojazdu nad osią kół przednich.