Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To jeszcze nie czas na wymianę opon na letnie. Poczekaj na prawdziwą wiosnę!

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Nieodpowiednie opony to większe ryzyko poślizgu i wypadku, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych. Na razie lepiej nie wymieniać ich na letnie
Nieodpowiednie opony to większe ryzyko poślizgu i wypadku, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych. Na razie lepiej nie wymieniać ich na letnie Fot. Paweł Relikowski
Chociaż wszyscy niecierpliwie czekają na wiosnę, to z wymianą opon lepiej zaczekać na przełom pogodowy. Zanim zaczniemy się umawiać na wymianę opon, przypomnijmy sobie, że opony zimowe zapewniają lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni poniżej +7 stopni Celsjusza.

Zobacz wideo: Zmiany w prawie. Będzie teraz mniej wypadków na drogach?

Dlatego w wielu miejscach kraju lepiej jeszcze poczekać aż poranki na dobre będą cieplejsze niż wspomniane +7 stopni. Tymczasem warto sprawdzić ciśnienie w oponach. Ilość powietrza dobrana w czasie mrozów – teraz, przy temperaturach lekko powyżej zera, będzie zbyt duża i opony nie będą przylegać do drogi całą powierzchnią styku. Przy właściwym ciśnieniu nasze opony wystarczą na dłużej.

Poczekaj aż zrobi się cieplej

– Marzec i początek kwietnia to czas zmiennej pogody, częstych opadów, także śniegu i deszczu ze śniegiem. Poczekajmy z wymianą opon na letnie, kiedy na dobre temperatura rano będzie wynosiła ponad 7 stopni Celsjusza. Lepiej je założyć tydzień za późno niż dzień za wcześnie - radzi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Nawet jeśli w ciągu dnia temperatura przekroczy +10 stopni, to opony zimowe i tak poradzą sobie na drodze, za to opony letnie przy spadku temperatury połączonym z opadami deszczu będą bardzo niebezpieczne. Droga hamowania będzie dłuższa o kilka długości naszego samochodu.

Można zmniejszyć ciśnienie

- Myśląc o oponach, dostosujmy poziom ciśnienia. Jeśli opony całoroczne lub zimowe były pompowane przy minus 10 stopniach, to teraz przy plus 5 stopniach, mają zbyt duże ciśnienie. Trzeba trochę upuścić powietrza – kontynuuje dyrektor Sarnecki.

Na infografice doskonale widać różnicę w drodze hamowania auta na zimowych i letnich oponach
Na infografice doskonale widać różnicę w drodze hamowania auta na zimowych i letnich oponach Info. PZPO

Poziom ciśnienia w oponach sprawdzamy przed jazdą – nigdy na rozgrzanych oponach! Nie ma uniwersalnego poziomu ciśnienia dla wszystkich aut, określa je bowiem producent danego pojazdu. Prawidłowy poziom ciśnienia dla naszego auta jest w jego instrukcji obsługi albo na naklejce przy drzwiach kierowcy lub na klapce baku.

Sprawdź ofertę producentów

Jeśli planujesz kupno nowych opon letnich lub całorocznych, to dobrze jest sprawdzić ofertę producentów, zobaczyć testy ogumienia w odpowiednim lub zbliżonym rozmiarze. Warto już też poszukać porządnego serwisu oponiarskiego, w którym można bezpiecznie
wymienić opony, gdy będzie już ciepło.

To też może Cię zainteresować

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wspólnie z niezależną firmą certyfikacyjną TÜV SÜD wprowadził system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów w oparciu o niezależny audyt wyposażenia i kwalifikacji personelu technicznego. Warto
wybierać warsztaty z Certyfikatem Oponiarskim Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, które przeszły audyt i zostały dokładnie sprawdzone.

Więcej informacji na stronie pzpo.org.pl i certyfikatoponiarski.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska