https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wymiana opon w samochodzie z letnich na zimowe. Taka temperatura jest graniczna - oto opinie ekspertów

Marek Weckwerth
Jazda w takich warunkach na letnich oponach wiąże się z dużym ryzykiem poślizgu i wypadnięcia z drogi
Jazda w takich warunkach na letnich oponach wiąże się z dużym ryzykiem poślizgu i wypadnięcia z drogi Marek Weckwerth
W ostatnich latach zimy w Europie nie są tak mroźne jak kiedyś, ale co do opon nadal obowiązuje zasada "7 stopni Celsjusza". Gdy temperatura spadnie poniżej tej granicy, warto założyć opony zimowe.

Zimowe opony zapewniają optymalną przyczepność zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, a przy tym zmniejszają ryzyko aquaplaningu. Powstają ze specjalnej, bardziej miękkiej niż letnie ogumienie mieszanki.

Kilka dni temu w regionie spadł pierwszy śnieg. Co prawda szybko stopniał, ale wielu kierowcom uświadomił, że zima zbliża się nieubłaganie.

Jak informuje toruński synoptyk Rafał Maszewski, autor strony www.pogodawtoruniu.pl - maksymalna temperatura na Kujawach i Pomorzu sięga teraz (we czwartek) zaledwie 7 stopni, a minimalna w nocy z soboty na niedzielę spadnie nieco poniżej zera.

Już czas zatem, aby tym kierowcom, którzy jeszcze tego nie zrobili, mechanik wymienił nam opony na takie, które lepiej sprawują się w takich i typowo zimowych warunkach.

Warto zwrócić uwagę na symbole na oponach

Przy zakupie opon warto zwrócić uwagę na symbole. Pirelli Polska instruuje, iż M+S oznacza, że opona została specjalnie zaprojektowana do trudnych warunków. Jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa wskazuje logo 3PMSF (przedstawiające górę z trzema szczytami i płatek śniegu), które jest gwarancją, że opona przeszła wszystkie testy związane z najbardziej wymagającymi warunkami zimowymi.

Można się zastanawiać, czy aby „zimówki” są nam potrzebne czy nie wystarczą uniwersalne – całoroczne… Istotne jest to, jak użytkowany jest samochód. Pirelli przekonuje, że intensywna eksploatacja, z wysokim przebiegiem (powyżej 25 tys. km rocznie), mocniejszy i większy samochód czy też częste wyjazdy na tereny górskie, wymagają pełnych opon zimowych. Natomiast jazda po miejskich ulicach, o które łatwiej zadbać drogowcom niż na trasach między miastami, mniejszy pojazd (od aut miejskich po kompaktowe SUV-y) – to wszystko nie wymaga wyposażania się w zimowe ogumienie – wystarczy całoroczne.

Liczy się także styl jazdy

Policja zawsze przypomina zmotoryzowanym, że prędkość jazdy należy dostosować do warunków panujących na drodze – tych związanych z samym natężeniem ruchu, ale także atmosferycznych.

To też może Cię zainteresować

Oprócz właściwych opon ważny jest zatem także styl jazdy. Gdy zimą jest sucho, można generalnie stosować tę samą technikę co latem, ale należy pamiętać o mniejszej temperaturze powietrza, a tym samym o mniejszej przyczepności do nawierzchni. Należy więc utrzymywać większy dystans pomiędzy pojazdami, zmniejszyć prędkość na zakrętach.

Mokra jezdnia lub ośnieżona to już inna sprawa - należy unikać gwałtownego przyspieszania, które może powodować zerwanie przyczepności i poślizg, a hamowanie nie powinno być dynamiczne (jeśli sytuacja tego nie wymaga). Kierowca powinien preferować hamowaniem silnikiem. Zachowanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu jest kluczowe, aby uniknąć kolizji.

Pirelli ma ciekawą uwagę do kierowcy samochodów elektrycznych… Ci powinni zwrócić szczególną uwagę na żywotność akumulatora, która zimą zmniejsza się. Warto więc (aby zwiększyć zasięg) sprawić sobie opony o niskim oporze toczenia. Pirelli zapewnia to dzięki swojej autorskiej technologii „Elect”.

Za granicą przepisy dotyczące opon często są inne

W Polsce nie ma obowiązku sezonowej wymiany opon, ale przekraczając granicę należy mieć na względzie, że nie wszędzie tak jest. Przykładowo Niemcy i Francja zmieniły w tym roku przepisy dotyczące opon zimowych.

U naszego zachodniego sąsiada użycie opon z oznaczeniami M+S i 3PMSF jest obowiązkowe na drogach w warunkach zimowymi. We Francji od 1 listopada do 31 marca w regionach górskich i na drogach oznaczonych odpowiednimi znakami opony zimowe są obowiązkowe (z oznaczeniami M+S i 3PMSF).

W Austrii ogumienie przynajmniej z oznaczeniem M+S i z bieżnikiem o głębokości co najmniej 4 mm obowiązuje w warunkach zimowych od 1 listopada do 15 kwietnia. W Szwajcarii opony zimowe nie są obowiązkowe, ale kierowca, który ich nie ma i powoduje utrudnienia w ruchu lub którego opony są uznane za wadliwe, może zostać ukarany przez policję. Przepisy szwedzkie wymagają, aby od 1 grudnia do 31 marca w warunkach zimowych Szwecja: wszystkie pojazdy muszą używać opon zimowych M+S i 3PMSF z minimum 3 mm głębokości bieżnika w okresie. 

Przepisy dotyczące jazdy na oponach zimowych wprowadziły nawet państwa położone na południu Europy. W Chorwacji obowiązkowe są (z oznaczeniem M+S i głębokością bieżnika co najmniej 4 mm) w warunkach zimowych od 15 listopada do 15 kwietnia.

We Włoszech od 15 listopada do 15 kwietnia obowiązkowe jest posiadanie łańcuchów lub założenie opon zimowych M+S. Przepis ten obowiązuje poza obszarami miejskimi, ale może być również wprowadzony w miastach przez lokalne władze.

W Grecji na „zimówkach” (M+S i 3PMSF) należy jeździć po drogach pokrytych śniegiem, oznaczonych odpowiednimi znakami lub w przypadku konkretnych komunikatów publicznych - od 15 października do 15 marca.

W Hiszpanii - jeśli pada śnieg - opony M+S muszą być używane przynajmniej na kołach napędowych, a łańcuchy mogą być używane na wskazanych obszarach. Jeśli droga pokryta jest śniegiem, auto może poruszać się z maksymalną prędkością 50 km na godz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska