https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

To ostatni taki tramwaj w Polsce! Wagon z numerem 222 zżera rdza... Czy to się zmieni?

(bog)
Osiemsetrójka o numerze 222 w czasach swojej świetności - na prestiżowej wtedy linii tramwajowej nr 8.
Osiemsetrójka o numerze 222 w czasach swojej świetności - na prestiżowej wtedy linii tramwajowej nr 8. Z prywatnych zbiorów Stanisława Sitarka
Miłośnicy komunikacji miejskiej z Bydgoszczy rozpoczynają starania o remont unikalnego w skali kraju tramwaju 803N. Od 12 lat wagon z numerem bocznym 222 stoi w zajezdni MZK, gdzie już zżera go rdza. A szkoda, bo może jeszcze się przydać.

Jak na początek lat 70. to była prawdziwa rewolucja - wspomina Stanisław Sitarek, emerytowany pracownik MZK i specjalista od historii bydgoskiej komunikacji miejskiej. - Nowe, przegubowe wagony zastąpiły wtedy stare enki, które robiono jeszcze na wojennej dokumentacji. Miały mizerne ogrzewanie i ręcznie otwierane drzwi. Natomiast osiemsetrójki to już było coś. Pełna elektryka, automatyka drzwi, no i fantastyczna pojemność. Jak na ówczesne czasy wagon był cichy, łatwy w prowadzeniu. Do tego oferował nieporównywalny komfort pracy motorniczym, którzy mogli rezygnować z przydziałów kożuchów. Wszyscy mówili, że przejście z enki do nowego przegubowca, było jak przesiadka z malucha do mercedesa - dodaje.

Tylko jeden wagon nie poszedł na żyletki

Pasażerowie bydgoskiej komunikacji miejskiej mogą pamiętać te składy z reprezentacyjnej wtedy linii nr 8, która kursowała z Kapuścisk do dworca PKP. Z powodów technicznych osiemsetrójki nigdy za to nie wjechały na Okole, a do Myślęcinka zaczęły jeździć dopiero od grudnia 1989 roku.

W historii miasta wpisał się też wagon o numerze bocznym 210, który po wypadku w 1976 roku wyremontowano, przemalowano na zielono i dostosowano do ruchu wycieczkowego.

Na początku lat 90. zaczęły je jednak zastępować nowsze, jeżdżące do dziś tramwaje typu 805N. Wtedy też stare przegubowce skierowano na mniej prestiżowe linie, m.in. nr 7 i 9. Ostatecznie z bydgoskich torów zjechały w latach 1992-93. Niemal wszystkie zamieniono na przysłowiowe żyletki. Ostał się tylko jeden z nich.

Zobacz też: Zabytkowy "ogórek" na ulicach Bydgoszczy [zobacz zdjęcia]

Z hali chorzowskiego Konstalu zjechał w czerwcu 1974 roku, a już niespełna miesiąc później przybył do Bydgoszczy. Jako ostatni z 20 zamówionych wtedy dla naszego miasta przegubowców otrzymał numer - 222.

- W swojej ponad 18-letniej służbie niczym szczególnym się nie wyróżniły - przyznaje Stanisław Sitarek. - Jedynym godnym odnotowania faktem, była próba połączenia dwóch wagonów 803N w jeden skład w 1989 roku. Oczywiście, w obu wybranych wagonach, numer 221 i właśnie 222, częściowo zmodyfikowano układ elektryczny. Jednak po kilku tygodniach jazd technicznych zrezygnowano z dalszych prób. Okazało się, że tak długi skład nie mieści się na niektórych przystankach. Nie oznacza to jednak, że wagon nie jest wart uwagi. Przeciwnie - dodaje.

- Obecnie to ostatni egzemplarz modelu 803N dostosowany do wąskiego toru - podkreśla Dariusz Falkowski, zastępca prezesa bydgoskiego Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego. - Takie tramwaje produkowano dla Łodzi, Bydgoszczy i Torunia, ale tylko u nas ostał się ten jedyny. Do tego już od ponad 12 lat stoi bezczynnie na terenie zajezdni MZK, gdzie już pełnił funkcję magazynu narzędzi, i gdzie powoli niszczeje.

A szkoda. Zdaniem członków stowarzyszenia właśnie teraz jest idealny moment na przywrócenie wagonowi dawnej świetności. - Pomysłów jest wiele - twierdzi Falkowski. - Ostatni raz ten skład wyjechał na tory w 2002 roku, jako atrakcja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Ale mógłby pojawiać się przy jeszcze innych okazjach, albo nawet obsługiwać linie turystyczne. Nie ma też przeszkód, żeby - podobnie jak zielona osiemsetrójka - służył jako pomieszczenie lekcyjne dla uczniów bydgoskich szkół - wylicza społecznik.

Potrzeba 600 tys. złotych

Niestety, na przeszkodzie stoją finanse. Tramwaj formalnie należy obecnie do bydgoskiego MZK, ale borykająca się z problemami finansowymi spółka nie ma na taki remont pieniędzy. - Bez kapitalnej modernizacji ten wagon nie ruszy, a na to potrzeba jakieś 600 tysięcy złotych. Niestety, nas na to nie stać - przyznaje wprost Mariusz Reszka, zastępca dyrektora MZK.

Dlatego bydgoscy społecznicy rozpoczynają poszukiwania sponsora dla całego przedsięwzięcia. Mają nadzieję, że odnowiona osiemsetrójka uświetni pod koniec 2015 roku otwarcie linii tramwajowej do Fordonu.

Chętni, którzy mogą i chcą wesprzeć ich inicjatywę znajdą kontakt na stronie internetowej: komunikacja.bydgoszcz.pl

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Ł
Łodziak

Ale to nie jest ostatni 803N w Polsce w Łodzi są nadal DWA wagony 803N,klasyczny #2 z TP i zmodernizowany #37 z MKT

o
o3r

Ostatni w Polsce? Przecież taki jest w Łodzi i do tego jeżdżący!

T
T8

A co na to TMMB i jego "Sekcja komunikacji", nie interesują się tym ???

d
draw

Przeliczył ktoś koszt odrestaurowania "parówki" i znalazł źródło jego finansoweania ?

G
Greo452

Zamilcz w końcu śmieciu!

Ot kilka słów prawdy i nie ma się co obrażać doprawdy...

222
W dniu 14.02.2014 o 19:10, Michał napisał:

222 musisz obrażać forumowiczów???

 

Jeśli powiedzenie komuś kilku słów prawdy obraża go - to doprawdy nie moja wina...

p
pomorski

osiemseTTrójka! Czy redaktor pisząc liczbę 800 pisze ją: osiemse  czy osiemset? Czy pisząc liczebnik 3 pisze rójka czy trójka? Korekta w edytorze tekstu nie boli, wręcz pomaga, a czyta się wtedy łatwiej i oczy nie bolą.

M
Michał

222 musisz obrażać forumowiczów???

M
Michał

Nie każdy musi wiedzieć co ma Łódź tym bardziej, że całkiem niedawno wagony 803N były w ruchu liniowym. I jak były, tak szybko zniknęły i zostały zezłomowane. Może chodzi bardziej o to, że jest jedynym w Bydgoszczy i woj. Kujawsko-Pomorskim ponieważ Toruń swój ostatni o #207 zezłomował kilka lat temu, a Grudziądz nie posiadał tych wagonów wcale.

M
Mikulski

obecny stan tramwaju jest chyba widoczny na tym filmie  Bydgoszcz - Drzwi otwarte w zajezdni tramwajowej 22.09.2013 na jutube 

 

d
dcdc
W dniu 14.02.2014 o 12:20, as napisał:

Podpis pod zdjęciem: "Osiemsetrójka o numerze 222 w czasach swojej świetności - na prestiżowej wtedy linii tramwajowej nr 8." To linia nr 8 była prestiżowa?  A teraz już nie jest?

Była ;P teraz prestiżowa jest magistralna "trójka" ;D

m
marek

mała pomyłka pisarska lub niezrozumienie redaktora, owszem są inne wagony 803N i potem jest nasz bydgoski i ostatni, więcej już nie ma :)

T
Tomerc

Wiedza pana Falkowskiego niestety jest dość ograniczona. W Łodzi istnieją fizycznie jeszcze trzy wagony 803N, z czego jeden ma status w pełni sprawnego wagonu historycznego. Szukanie funduszy na remont zabytków każdą drogą popieram, ale nie poprzez kłamstwa. ;/

s
socrevolt
A Łódź to co? Z całym szacunkiem dla szefa bydgoskiego stowarzyszenia, ale argumentacja, że to ostatni tramwaj tego typu woła o pomstę do nieba. Za to minus.
m
m.

Hmm, jedyny zachowany 803N powiadacie?  A łódzka dwójka na chodzie to co?

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska