https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Torowisko wąbrzeskiej kolejki czeka rozbiórka

(ALEX)
latach na torach w centrum miasta była organizowana akcja PKP "Bezpieczny przejazd"
latach na torach w centrum miasta była organizowana akcja PKP "Bezpieczny przejazd" Policja
Po jednym z symboli naszego miasta - wąbrzeskiej kolejce zostały już tylko tory. Niestety, niebawem i one znikną. Czy zostaną rozebrane w całości? To jeszcze nie jest przesądzone

Decyzję w sprawie rozbiórki torów łączących dawny Dworzec Miasto i Główny jednomyślnie podjęli radni podczas ostatniej sesji.

To co radnym przyszło z łatwością, niekoniecznie podoba się mieszkańcom. Wielu z nich z dużym sentymentem wspomina podróże "miejskim tramwajem".

- Kolejka to nasz symbol. Przechodząc obok torów zawsze wspominam krótkie podróże z miasta do dworca. To czasy mojej młodości. Szkoda, że ta historia ma odejść w zapomnienie - wyjaśnia Maria Izdebska, wąbrzeźnianka. Kobieta ma pomysł jak ocalić cząstkę naszej historii. - Mam nadzieję, że chociaż fragment torowiska uda się uratować. Byłaby to wspaniała pamiątka dla przyszłych pokoleń - podpowiada Maria.

Burmistrz nie mówi "nie"

możliwość zachowania fragmentu torów zapytaliśmy Leszka Kawskiego, burmistrza Wąbrzeźna. - Jeszcze tego nie rozważyłem. To ciekawy pomysł.

Rozmowy z PKP trwają
W miejscu torowiska powstać ma ścieżka rowerowo-piesza. Miejsce dla niej zarezerwowano w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Budowa traktu mogłaby rozpocząć się podczas remontu drogi prowadzącej do dworca. - Jednak to zależy od tego kiedy PKP rozpocznie swoje procedury. Wierzę, że zrobią to w tym roku. Wtedy torowisko można będzie zdemontować w 2013 - wyjaśnia burmistrz Kawski.

Koszt likwidacji torów jest po stronie PKP. Spółka będzie musiała również przywrócić teren do pierwotnego stanu. - W związku z tym, że chcemy budować w tym miejscu ścieżkę, to spróbuję porozmawiać z władzami PKP, aby partycypowało w kosztach jej budowy - dodaje Leszek Kawski.

Trochę historii

Wąbrzeska kolejka po raz ostatni w regularny kurs wyjechała w 1991 roku.

W ostatnich latach miejski dworzec tętnił życiem tylko okazjonalnie, podczas akcji PKP "Bezpieczny przejazd". Impreza gromadziła tłumy wąbrzeźnian. Nie lada atrakcją była możliwość przejazdu pociągiem na odcinku Dworzec Miasto - Dworzec Główny. Natomiast służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo mogły przećwiczyć udzielanie pomocy poszkodowanym podczas zderzenia samochodu z pociągiem.

Przez miłośników kolei linia uznawana jest za jedną z najoryginalniejszych w Polsce. Powstała w 1898 roku, aby połączyć miasto z dworcem. Była pierwszym zelektryfikowanym szlakiem kolejowym na ziemiach polskich. Trakcję elektryczną zlikwidowano po przejęciu tej linii przez PKP w latach 50. ubiegłego stulecia.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
ale było pieknie
A
Asior
Panie Asior! Myślę, że jest Pan młodym człowiekiem i nie pamięta Pan tych czasów, jak jeździliśmy wąbrzeskim "tramwajem" jeszcze w latach 50-tych ub. stulecia. Zlikwidowano trakcję i to był błąd komunistów.Potem jeździły pociągi spalinowe, tzw. motorówka. Tak samo wielkim błędem komuny była zapowiadana i rozpoczynana elektryfikacja węzła Grudziądz Gł., która nie doszła do skutku pomimo szumnych zapowiedzi w latach 70/80-tych (por. moją interpelacje na Sesji Sejmiku 28 listopada ubr.). Zgadzam się, że głupotą była też likwidacja połączeń Gdynia - Grudziądz - Łódź Kal., Mysłowice - Grudziądz - Gdynia czy ostatnio Grudziądz - Warszawa - Kraków. Ale ta sprawa bedzie tematem moich wystąpień w sejmiku w najbliższych miesiącach. Pragnę jeszcze przypomnieć, że do Grudziądza dojeżdżał jeszcze 20 lat temu w czerwcu pociąg turystyczny relacji Toruń Miasto - Chełmża - Grudziądz - Mełno - Radzyń Chełm., który wiózł toruńskich turystów (głównie studentów UMK) na nocne śpiewanie na zamku w Radzyniu. Ale te tory od Mełna już nie istnieją, nad czym mocno ubolewam. Zaś 3 km torów Wąbrzeźno Miasto - Wąbrzeźno jeszcze można wykorzystywać, dopóki nie rozbiorą. I to jest właśnie tegoroczna szansa dla Wąbrzeźna !
Z wyrazami szacunku - Wiesław Żurawski

Z całym szacunkiem dla Pana swój wiek już mam jednak 1898 to dla dość dawno jak na powstanie tej linii jednak pracując w tym rejonie nie przypuszczałbym że ten odcinek były zelektryfikowany.Poszperałem poczytałem potwierdzam.
W
Wiesław Żurawski
Panie Asior! Myślę, że jest Pan młodym człowiekiem i nie pamięta Pan tych czasów, jak jeździliśmy wąbrzeskim "tramwajem" jeszcze w latach 50-tych ub. stulecia. Zlikwidowano trakcję i to był błąd komunistów.Potem jeździły pociągi spalinowe, tzw. motorówka. Tak samo wielkim błędem komuny była zapowiadana i rozpoczynana elektryfikacja węzła Grudziądz Gł., która nie doszła do skutku pomimo szumnych zapowiedzi w latach 70/80-tych (por. moją interpelacje na Sesji Sejmiku 28 listopada ubr.). Zgadzam się, że głupotą była też likwidacja połączeń Gdynia - Grudziądz - Łódź Kal., Mysłowice - Grudziądz - Gdynia czy ostatnio Grudziądz - Warszawa - Kraków. Ale ta sprawa bedzie tematem moich wystąpień w sejmiku w najbliższych miesiącach. Pragnę jeszcze przypomnieć, że do Grudziądza dojeżdżał jeszcze 20 lat temu w czerwcu pociąg turystyczny relacji Toruń Miasto - Chełmża - Grudziądz - Mełno - Radzyń Chełm., który wiózł toruńskich turystów (głównie studentów UMK) na nocne śpiewanie na zamku w Radzyniu. Ale te tory od Mełna już nie istnieją, nad czym mocno ubolewam. Zaś 3 km torów Wąbrzeźno Miasto - Wąbrzeźno jeszcze można wykorzystywać, dopóki nie rozbiorą. I to jest właśnie tegoroczna szansa dla Wąbrzeźna !
Z wyrazami szacunku - Wiesław Żurawski
A
Asior
Warto zachować nie tylko fragment torowiska, ale także peron stacji z napisem "Wąbrzeźno Miasto". Tory kolejowe w mieście nieraz będa jeszcze służyły akcjom informacyjno-propagandowym Policji. Ale w bieżącym roku Marszałek Województwa i Sejmik zaplanowały w budżecie województwa przejazdy pociągów turystycznych po województwie (m.in. z Torunia do Brodnicy). Władze miasta Wąbrzeźna powinny jak najszybciej złożyć wniosek, aby przynajmniej kilka pociągów turystycznych dotarło w tegoroczne wakacje od Kowalewa do stacji Wąbrzeźno-Miasto. Te pociągi mogą przywieźć z Polski nowych turystów, dla Wąbrzeźna jest to wielka szansa, a przy okazji możliwość pochwalenia się pierwszą na ziemiach polskich zelektryfikowaną linia kolejową. "Gazeta Pomorska/Kujawska" powinna rozpętać kampanię reklamową tej zabytkowej linii, aby ją w tym roku wykorzystać, dopóki jeszcze nie nastąpiła rozbiórka.

A to się mieszkańcy zdziwią jak zobaczą że Wąbrzeźno Miasto jest zelektryfikowaną linią kolejową,Panie Żurawski a gdzie Pan był jak majstrowali przy połączeniach Grudziądza z Chojnicami,Działdowem,Bydgoszczą,że nie wspomnę o bezpośrednich połączeniach z Łodzią,Warszawą,Gdynią czy innymi miastami no chyba że Pan nie jest mieszkańcem rodowitym jak to się mówi z krwi i kości,myśli Pan że Grudziądz nie zasługuje na turystów z Polski.
W
Wiesław Żurawski Sejmik W.
Warto zachować nie tylko fragment torowiska, ale także peron stacji z napisem "Wąbrzeźno Miasto". Tory kolejowe w mieście nieraz będa jeszcze służyły akcjom informacyjno-propagandowym Policji. Ale w bieżącym roku Marszałek Województwa i Sejmik zaplanowały w budżecie województwa przejazdy pociągów turystycznych po województwie (m.in. z Torunia do Brodnicy). Władze miasta Wąbrzeźna powinny jak najszybciej złożyć wniosek, aby przynajmniej kilka pociągów turystycznych dotarło w tegoroczne wakacje od Kowalewa do stacji Wąbrzeźno-Miasto. Te pociągi mogą przywieźć z Polski nowych turystów, dla Wąbrzeźna jest to wielka szansa, a przy okazji możliwość pochwalenia się pierwszą na ziemiach polskich zelektryfikowaną linia kolejową. "Gazeta Pomorska/Kujawska" powinna rozpętać kampanię reklamową tej zabytkowej linii, aby ją w tym roku wykorzystać, dopóki jeszcze nie nastąpiła rozbiórka.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska