Decyzję w sprawie rozbiórki torów łączących dawny Dworzec Miasto i Główny jednomyślnie podjęli radni podczas ostatniej sesji.
To co radnym przyszło z łatwością, niekoniecznie podoba się mieszkańcom. Wielu z nich z dużym sentymentem wspomina podróże "miejskim tramwajem".
- Kolejka to nasz symbol. Przechodząc obok torów zawsze wspominam krótkie podróże z miasta do dworca. To czasy mojej młodości. Szkoda, że ta historia ma odejść w zapomnienie - wyjaśnia Maria Izdebska, wąbrzeźnianka. Kobieta ma pomysł jak ocalić cząstkę naszej historii. - Mam nadzieję, że chociaż fragment torowiska uda się uratować. Byłaby to wspaniała pamiątka dla przyszłych pokoleń - podpowiada Maria.
Burmistrz nie mówi "nie"
możliwość zachowania fragmentu torów zapytaliśmy Leszka Kawskiego, burmistrza Wąbrzeźna. - Jeszcze tego nie rozważyłem. To ciekawy pomysł.
Rozmowy z PKP trwają
W miejscu torowiska powstać ma ścieżka rowerowo-piesza. Miejsce dla niej zarezerwowano w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Budowa traktu mogłaby rozpocząć się podczas remontu drogi prowadzącej do dworca. - Jednak to zależy od tego kiedy PKP rozpocznie swoje procedury. Wierzę, że zrobią to w tym roku. Wtedy torowisko można będzie zdemontować w 2013 - wyjaśnia burmistrz Kawski.
Koszt likwidacji torów jest po stronie PKP. Spółka będzie musiała również przywrócić teren do pierwotnego stanu. - W związku z tym, że chcemy budować w tym miejscu ścieżkę, to spróbuję porozmawiać z władzami PKP, aby partycypowało w kosztach jej budowy - dodaje Leszek Kawski.
Trochę historii
Wąbrzeska kolejka po raz ostatni w regularny kurs wyjechała w 1991 roku.
W ostatnich latach miejski dworzec tętnił życiem tylko okazjonalnie, podczas akcji PKP "Bezpieczny przejazd". Impreza gromadziła tłumy wąbrzeźnian. Nie lada atrakcją była możliwość przejazdu pociągiem na odcinku Dworzec Miasto - Dworzec Główny. Natomiast służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo mogły przećwiczyć udzielanie pomocy poszkodowanym podczas zderzenia samochodu z pociągiem.
Przez miłośników kolei linia uznawana jest za jedną z najoryginalniejszych w Polsce. Powstała w 1898 roku, aby połączyć miasto z dworcem. Była pierwszym zelektryfikowanym szlakiem kolejowym na ziemiach polskich. Trakcję elektryczną zlikwidowano po przejęciu tej linii przez PKP w latach 50. ubiegłego stulecia.
Czytaj e-wydanie »Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje