- Polscy uczniowie mają nieustanne kłopoty z matematyką i fizyką. W testach, które sprawdzają wiedzę z nauk ścisłych zawsze wypadają gorzej niż w humanistycznych. Jakie są przyczyny problemów w nauczaniu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych?
- Można je podzielić na trzy grupy. Pierwsze związane są wprost z przepisami prawa oświatowego i organizacją całego systemu edukacji w Polsce. Mam na myśli m.in. brak dobrej szkoły dydaktyki na uczelniach wyższych, a więc niewystarczające kompetencje pedagogiczne i psychologiczne nauczycieli. Obecne przepisy nie dostarczają nam też odpowiedniego wsparcia metodycznego. Częste zmiany przepisów wpływają niekorzystnie na cały proces planowania. Drugie to przyczyny środowiskowe, np. deprecjonowanie przez media lub osoby publiczne wagi uczenia się tych przedmiotów. Stereotyp: humanista, inteligent z zasady nie rozumie matematyki. Trzeba też wspomnieć o słabej bazie szkoły, ale również obawie nauczycieli przed zmianami.
Czytaj także: Toruń. W idealnej szkole nie musielibyśmy uczyć się "pod klucz"
- Został Pan Belfrem Roku 2011 i 2012. Jak Pan to robi, że Pana uczniowie rozumieją matematykę i fizykę?
- Jestem nauczycielem poszukującym. Żadna moja lekcja nie wygląda tak samo. Walczę z systemem klasowo-lekcyjnym. Najchętniej wyszedłbym z moimi uczniami do jakiegoś laboratorium, zainicjował postawienie pewnej hipotezy i zadał sprawdzenie jej w doświadczeniu, przy pomocy odpowiednich narzędzi badawczych. Staram się zabrać mojego ucznia w "podróż edukacyjną". Nauczyć go samodzielnego, kreatywnego myślenia.
- Dziś w Toruniu odbywa się konferencja, na której Pana fundacja chce rozpocząć "naprawę" nauczania przedmiotów ścisłych. Od czego należy zacząć?
- Konferencja pt. "Możliwości i kierunki rozwoju nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w województwie kujawsko-pomorskim" to inauguracja Kujawsko-Pomorskiego Forum Edukacyjnego. Działanie skierowane jest nie tylko do naszego środowiska. Musimy rozpocząć współpracę z wieloma instytucjami, na kilku płaszczyznach. W naszych planach jest m.in. powołanie sekcji nauczycieli, którzy zajmą się opracowaniem metodycznym i recenzją materiałów metodycznych z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Współpracując ze szkołami wyższymi chcielibyśmy realnie wpłynąć na proces kształcenia przyszłych nauczycieli.