Mieszkańcy Torunia od wielu lat czekają na nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje. - W innych miastach jeżdżą nowe i wygodne składy - zauważa Natalia Wiśniewska ze Skarpy, którą wczoraj spotkaliśmy na przystanku na pl. św. Katarzyny. - Najbardziej szkoda mi starszych ludzi i matek, które wożą dzieci w wózkach. Pokonanie wysokich schodów w tramwajach starego typu jest nie lada wyzwaniem.
- Słyszałem już wiele obietnic, ale znów po wyborach zapadła cisza - mówi pan Stanisław z Rubinkowa.
Znów zmiany w BiT City
O przetargu na niskopodłogowe składy mówi się od wielu miesięcy. Konkurs miał zostać rozpisany pod koniec 2011 r. Dlaczego ten termin nie został dotrzymany? Przesunięto go, bo zostały wprowadzone zmiany w projekcie kolei metropolitalnej BiT City, w ramach którego zostaną kupione nowe składy. Okazuje się, że część przedsięwzięć ma zostać zrealizowana w kolejnym okresie unijnego programowania przypadającym na lata 2014-2020.
Co wypadło z projektu BiT City? W czasie odłożono m.in. budowę drugiego toru pod pl. Pokoju Toruńskiego, a także modernizację linii kolejowej między stacjami Toruń Główny a Toruń Wschodni.
Pula na zadania realizowane w naszym mieście nie zmniejszy się jednak o ok. 60 mln zł - na tyle szacowano inwestycje kolejowe. Te pieniądze zostaną bowiem przesunięte na zakup niskopodłogowych składów - zamiast ok. 120 mln zł wydamy na nie ok. 180 mln zł. Dzięki temu pasażerowie będą mogli skorzystać nie z 12, jak do tej pory planowano, ale 18 nowoczesnych tramwajów.
Wszystkie składy dotrą do miasta do końca 2014 r.
Przetarg ma zostać rozpisany do końca tego miesiąca. Ogłosi go Miejski Zakład Komunikacji, który od wczoraj funkcjonuje już jako spółka. Wraz z urzędem miasta będzie partnerem tego projektu. "Zakup taboru spółka sfinansuje z unijnego dofinansowania, a wkład własny zapewni z emisji obligacji lub z kredytu bankowego, którego zabezpieczeniem będzie umowa wsparcia zawarta pomiędzy miastem a spółką" - czytamy w wieloletniej prognozie finansowej miasta na lata 2012-2042, którą Rada Miasta przyjęła w połowie grudnia ub.r. W ramach tego kontraktu miasto będzie przekazywać MZK corocznie kwoty zapewniające spłatę rat oraz odsetek. Kiedy na toruńskie tory wyjadą nowe tramwaje? Wiele zależy od tego, kiedy zostanie rozstrzygnięty przetarg na dostawę. Jeśli nie będzie odwołań i protestów, pierwsze składy dotrą do miasta być może w przyszłym roku. Cały kontrakt ma zostać zrealizowany do końca 2014 r.
Przeczytaj także: Jest nowy szef toruńskiego MZK. Jakie zmiany planuje?
Miasto chce kupić trzy- i pięcioczłonowe składy. Obecnie tabor MZK składa się z 55 wagonów. Mają średnio po 26-27 lat. Od 2007 r. są gruntownie modernizowane. Do tej pory odnowiono 12 wagonów. Pojawiły się w nich tablice informacyjne, monitoring, nowe siedzenia oraz pulpit motorniczego. Poprawił się komfort jazdy. Pojazdy zyskały bowiem dodatkowe osłony, przez co ciszej pracują na zakrętach i podczas postojów. Mniej hałasu jest też przy otwieraniu i zamykaniu drzwi.
Odnowią kolejne wagony
- Modernizacja jednego wagonu kosztuje ok. 400 tys. zł - mówi Wojciech Alfut z magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej, który jest organizatorem transportu publicznego w mieście.
Tramwaje są modernizowane w ramach unijnego projektu "Rozwój komunikacji tramwajowej w latach 2007-2013". Do końca tego programu łącznie zostanie odnowionych 18 wagonów
Czytaj e-wydanie »Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje