"Mnisi i bóstwa na Dachu Świata"
"Mnisi i bóstwa na Dachu Świata"
Kamienica pod Gwiazdą
22 listopad 2008 - 18 styczeń 2009
kurator: Katarzyna Paczuszka
W zbiorach Muzeum Okręgowego w Toruniu znajdują się przede wszystkim osiemnastowieczne drzeworyty. Przedstawiają one zarówno bóstwa z bogatego panteonu tybetańskiego, strażników prawa Buddy - Arhatów, ale także historycznych przywódców religijnych: Tsongakhpę, V Dalajlamę oraz inskrypcje z bębenków młynków modlitewnych. Wystawę uzupełniają rzeźby oraz obrazy w formie zwojów - tanki, niewielkie malowidła tsakli, a także maski, młynek modlitewny, dzwonek i tzw. dordże - przedmiot rytualny, symbolizujący współczucie i radość. Zabytki te znajdują się w zbiorach Muzeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie oraz Muzeum Narodowego w Szczecinie.
Tybet, zwany także "krajem na Dachu Świata" fascynuje od wielu lat ludzi z różnych stron świata. Jest to kraina tajemnicza, magiczna i egzotyczna. Jej najnowsze, tragiczne dzieje wzbudzają nadal zainteresowanie opinii publicznej, a kultura i sztuka zyskuje nowych badaczy, miłośników
i kolekcjonerów.
Tybet jest krajem, który leży w najbardziej odludnym regionie świata. Wyżyna Tybetańska, która zajmuje ¼ obszaru Europy, wznosi się na ponad
4 tys. m n.p.m. Otoczona jest wysokimi górami, zatem jej potoczna nazwa -Dach Świata nie jest ani bezpodstawna ani przesadzona. Surowa przyroda, wielkie przestrzenie stworzyły warunki sprzyjające rozwojowi bogatej kultury duchowej. Cisza i spokój wokół wpływają na wewnętrzne wyciszenie, wejście
w głąb siebie. W sposób naturalny można osiągnąć tu harmonię oraz uzyskać wizje. Wykorzystywali to mistrzowie medytacji i buddyjskiej jogi tantrycznej. W religii istniejącej przed pojawieniem się buddyzmu - bon, wysoko rozwinięty był szamanizm, który silnie wpłynął na życie i światopogląd Tybetańczyków. Opierał się na kulcie lokalnych mocy - strażników, opiekunów, bóstw (ziemi, wód, gór), wyroczniach i wróżbitach, wchodzących w trans, w czasie którego uzyskiwali bezpośredni kontakt z tymi mocami. Od VII wieku buddyzm przenikał do Tybetu z Indii, a od końca XIV wieku rozpowszechnił się w całym kraju. Stopniowo przejmował dużą część tradycji bon.