https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Toruń. Trasa mostowa z wąskim gardłem

(WG)
Zwężenie trasy najlepiej widać z przejazdu nad tunelem, który został oddany do ruchu wiosną tego roku
Zwężenie trasy najlepiej widać z przejazdu nad tunelem, który został oddany do ruchu wiosną tego roku Lech Kamiński
- Wyjeżdżanie z tunelu pod pl. Daszyńskiego w ul. Wschodnią będzie przypominać wyciskanie soku - mówi Jerzy Szulc, mieszkaniec Stawek. Cztery pasy ruchu zwężą się tam do zaledwie dwóch. Ten układ jest już prawie gotowy.

Pan Jerzy z dużą uwagą śledzi budowę nowego mostu i tras dojazdowych. Ze zdziwieniem przyglądał się pracom w tunelu, który powstaje pod pl. Daszyńskiego. Połączy on przeprawę z ul. Wschodnią. - To zaskakujące, że w tunelu są dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każdy, a zaraz za wyjazdem z niego, już na Wschodniej droga zwęża się do dwóch pasów - wskazuje Szulc. - Nie mogłem uwierzyć, jak to zobaczyłem z bliska. To absurd! W 700-milionowym projekcie drogowcy zafundowali kierowcom wąskie gardło.

Wąski wyjazd z tunelu

Wybraliśmy się na pl. Daszyńskiego. Potwierdziły się obawy naszego Czytelnika. Piesi i rowerzyści korzystają już z chodnika nad tunelem - w pobliżu budynku Zakładu Doskonalenia Zawodowego. Stamtąd najlepiej widać wyjazd oraz wjazd w ul. Wschodnią. Wzdłuż niego powstał wysoki mur, który zwęża się zaraz za wyjazdem z tunelu.

- Nie trzeba być inżynierem, aby dojść do wniosku, że w tym miejscu trasa wschodnia może się korkować - mówi Szulc. - Ten układ powinien być projektowany na lata, a nie doraźnie.
Ale to nie jedyny torunianin, który wskazał na ten problem. Na stronie projektu mostowego - most.torun.pl - internauta "Szymon" zapytał MZD o to, czy wylot z tunelu będzie składać się z dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu. Jak brzmiała odpowiedź? Drogowcy wskazali, że ten etap inwestycji obejmuje pl. Daszyńskiego i "włączenie się do istniejącej infrastruktury ul. Wschodniej, tj. za wylotem z tunelu nastąpi zwężenie z jezdni dwupasowej, która jest zaprojektowana na całej trasie głównej, do jednego pasa ruchu w ul. Wschodniej". Okazuje się też, że kolejny etap - od pl. Daszyńskiego do Grudziądzkiej - który jest w fazie koncepcji, "zakłada przebudowę ul. Wschodniej do dwupasowej, w tym także przebudowę odcinka wjazdu do tunelu dla stworzenia możliwości budowy jezdni dwupasowej". Tymczasem jeszcze nie wiadomo, kiedy może rozpocząć się budowa następnego odcinka trasy. Zadanie wciąż widnieje na liście rezerwowej w wieloletniej prognozy finansowej. Wstępnie zaplanowano, że realizacja ma ruszyć w 2014 r. i pochłonąć 352,7 mln zł.

Radny: to niebezpieczne rozwiązanie

- Problem zwężającego się tunelu na wylocie z mostu jest podnoszony od kilku lat przez różne środowiska - podkreśla Maciej Cichowicz, radny PO. - To potencjalnie niebezpieczne rozwiązanie. Kierowcy poruszający się po czteropasmowym moście nagle wjeżdżają do tunelu, gdzie następuje likwidacja jednego pasa ruchu. Czym może się to skończyć takie zwężenie, gdy wokół jest beton i ściany? Tunele są wystarczająco niebezpieczne bez zwężania, o czym może świadczyć pomnik księżnej Diany w Paryżu. Tam nie było zwężenia - komentuje radny. - Czy takie rozwiązanie jest najkorzystniejsze finansowo? Nie mam pewności. Chyba, że MZD przewiduje tak małe natężenie pojazdów w tym kierunku, że nie widzi potrzeby budowy drogi w układzie dwujezdniowym. Tylko w takim razie, po co olbrzymia inwestycja w postaci budowy estakady koło Dworca Wschodniego, dla trasy od Grudziądzkiej do Skłodowskiej-Curie.

Co na to MZD? Drogowcy przez tydzień przygotowywali nam odpowiedzi na kilka pytań. Dostaliśmy je wczoraj. Dowiedzieliśmy się niewiele więcej niż internauta. W odpowiedzi czytamy: "Projekt <

> obejmuje swym zakresem po północnej stronie Wisły skrzyżowanie - pl. Daszyńskiego i włączenie się do istniejącej infrastruktury ul. Wschodniej, tj. w ul. Wschodniej po jednym pasie ruchu dla każdego z kierunków północ-południe od wyjazdu z tunelu w kierunku północnym. Przygotowywany kolejny odcinek tzw. Trasy Wschodniej, biegnącej w stronę północną jest na etapie koncepcji".


Najlepsze artykuły za jednym kliknięciem. Zarejestruj się w systemie PIANO już dziś!

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
archityp
Niegospodarnośc tego projektu przekracza wszelkie granice, wybudowano tunel aby po roku użytkowania go przebudowac (2014) Po drugie nie można zmienic projektu dofinansowanego z UE przez minimum 5 lat więc urzędnicy z MZD piszą bzdury. Zaleski zafundował nam nowe "wąskie gardło" za 700mln
T
Tnt
Głupota, że aż boli - PO CO PÓŹNIEJ PRZEBUDOWYWAĆ REALIZOWANY TERAZ WLOT DO TUNELU, SKORO OD RAZU MOŻNABY ŚCIANY WLOTU WYBUDOWAĆ SZERZEJ DOPADOWANE DO DOCELOWEJ SZEROKOŚCI NOWEJ TRASY WSCHODNIEJ - arterii biegnącej z północy na południe i przejmującej znaczne obciązenie tranzytem ?
Ktoś w tym kulawym MZD w ogóle mysli ??? Tak samo budując nowy odcinek ulicy Skłodowskiej Curie można było od razu przy okazji tych prac przedłużyć totrowisko tramwajowe w kierunku Centrum BIELAWY. Energię MZD skupia na tworzeniu wymijających odpowiedzi - jak w pogoni za własnym ogonem - TYLKO TEN CYRK DZIEJE SIĘ ZA PIENIĄDZE TORUNIAN !
C
Chudy byk
Całkowicie zgadzam się z autorem,po co budowano szeroki tunel,aby po wyjeździe z niego zrobić zwężenie?
Też rzuciło mi się to w oczy ,przejeżdżając tam rowerem.Panowie projektanci toż to wielki błąd i ciężko będzie go teraz wytłumaczyć a tym bardziej poprawić.
G
Gość
O ja ale sensacja !!!
Hecer na wielu forach pisał o tym non stop. Wszyscy traktowali go jak idiotę.
A drogowych mostowych absurdów będzie więcej.
Ruch z ul. Wschodniej będzie wpadał w ul. Curie Skłodowskiej. Aby z tej ulicy dojechać do Grudziądzkiej wszyscy będą pchali się na ul. Polną
A tam na wysokości Citomedu zaskoczenie ............ . Droga tylko dwupasmowa i przejazd kolejowy z często zamykanym szlabanem.
Co bardziej ambitni z Wschodniej będą starali się dobić do Kościuszki a potem na ul. Grudziądzką. Czym to się skończy nietrudno przewidzieć. Kościuszki i obecnie jest zapchana.
Jeśli do obecnych strumieni ruchu samochodów dodamy te ze starego mostu drogowego, który zostanie na czas remont zamknięty to dopiero będzie cyrk.
Prawda jest taka, że bez nowej trasy łączącej ul. Wschodnią z ul. Grudziądzką oraz trasy średnicowej nowy most nie rozwiąże zasadniczo problemów komunikacyjnych miasta.
Problem w tym czy zadłużony Toruń stać na te nowe, niezwykle kosztowne (bo zapewne z kilkoma wiaduktami) trasy.
t
torunianin
KOMU WY ZADALISCIE PYTANIE ... mzd ..oni niewiedza nawet co ,buduja i gdzie a wy pytasie się jak
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska