https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Torunianie mówią "nie" węzłowi Kluczyki

WG
Jak połączyć Toruń z trasami szybkiego ruchu na lewym brzegu Wisły?
Jak połączyć Toruń z trasami szybkiego ruchu na lewym brzegu Wisły? Lech Kamiński
Jak połączyć Toruń z trasami szybkiego ruchu na lewym brzegu Wisły? - Musi powstać studium, które wskaże najlepsze rozwiązania - uważa Maciej Cichowicz, radny PO i wiceprezes Stowarzyszenia Stawki.

Po otwarciu kolejnego odcinka A1 między Toruniem a Włocławkiem został zamknięty zjazd z drogi krajowej nr 91 na trasy szybkiego ruchu. Kierowcy, którzy wybierają się w kierunku Łodzi, mogą wjechać na autostradę przez węzeł Nieszawka i Lubicz. Ale to oznacza nadkładanie drogi. Od kilku lat miasto przygotowuje dodatkowy wjazd na S10 (i dalej na A1 w Czerniewicach), czyli węzeł Kluczyki. Układ ma być częścią trasy staromostowej i w pierwszym etapie ma łączyć S10 z trasą średnicową Podgórza, a w kolejnym - ze starym mostem.

Czytaj także: Drugi kwartał to termin zakończenia budowy A1 w regionie... Teoretycznie

Na takie rozwiązanie nie zgadzają się mieszkańcy m.in. ul. Okólnej czy Łącznej, których domy będą sąsiadować z trasą, a także kilka organizacji: Stowarzyszenie Stawki, "Toruń bez hałasu" i Pracownia Zrównoważonego Rozwoju.

GDOŚ uchylił decyzję

Ich protest okazał się skuteczny. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w styczniu uchyliła decyzję środowiskową dla inwestycji i przekazała ją do ponownego rozpatrzenia Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Decyzja wymaga obszernych uzupełnień np. prognoz natężenia ruchu czy wskazania różnic między wariantami trasy. Bez tego dokumentu miasto nie może wystąpić o zezwolenie na realizację inwestycji.

Jakie argumenty mieli protestujący? - Miasto powinno wykonać studium, które wskazałoby najlepszą formułą połączenia południowego Torunia z autostradą - podkreśla Maciej Cichowicz, radny PO i wiceprezes Stowarzyszenia Stawki. - To nie jest tylko lokalny problem mieszkańców lewobrzeża, ale wszystkich torunian, którzy poprzez most na Wschodniej mogą jechać dalej np. w kierunku Łodzi, Bydgoszczy czy Poznania.
Cichowicz wskazuje, że najlepszym rozwiązaniem jest połączenie miasta z A1 w Czerniewicach np. od ul. Łódzkiej, a nie budowanie węzła Kluczyki. - Nie po to budujemy nowy most, aby pozostawić go bez bezpośredniego połączenia z A1 i kierować tranzyt z węzła Kluczyki wprost na stary most i Starówkę - mówi radny. - Budowa węzła w Czerniewicach kosztowałaby ok. 50 mln zł, o połowę mniej niż trasy staromostowej między S10 a starym mostem, oraz separowałby lewobrzeżne osiedla od tranzytu.

Stowarzyszenie Stawki protestuje też przeciw rozbudowie ul. Łódzkiej między ul. Andersa a Lipnowską o dodatkową nitkę. Ma to również związek z węzłem Kluczyki. - Nie uważamy, że nie należy remontować ul. Łódzkiej, ale mamy wątpliwości, czy potrzebna jest budowa drugiej jezdni - mówi Cichowicz i wskazuje na jedno z opracowań mówiące o tym, że w najbliższych latach ruch na tej ulicy wzrośnie o ok. 1,5 tys. aut. - Studium, o wykonanie którego apelujemy, powinno wskazać najlepsze rozwiązanie. Dwujezdniowe trasy w mieście powinny być budowane rozważnie. Szybkie, tanie i bezkolizyjne drogi mogą przyciągać bowiem ruch tranzytowy.

Co dalej z Kluczykami i Łódzką? Miasto złożyło do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargę do decyzji GDOŚ dotyczącej węzła Kluczyki.

Miasto poszło do sądu

- Nie zgadzamy się z wieloma jej zapisami - tłumaczy Stefan Kalinowski, wiceszef Miejskiego Zarządu Dróg. - Węzeł Kluczyki to jedyne miejsce w granicach miasta na S10. Jego budowa nie wyklucza połączenia miasta z autostradą w Czerniewicach.

Oprotestowana decyzja środowiskowa dla rozbudowy ul. Łódzkiej ma natomiast rygor natychmiastowej wykonalności. A to oznacza, że miasto nie musi czekać z podjęciem dalszych działań na werdykt GDOŚ. MZD już wystąpił o zezwolenie na realizację tej inwestycji. Teraz wszystko w rękach wojewody. Miasto na rozbudowę Łódzkiej w tegorocznym budżecie zaplanowało 7,5 mln zł.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

L
Logos!
W dniu 12.03.2014 o 11:31, Zmotoryzowany Toruńczyk napisał:

Jestem za węzłem Kluczyki i za czteropasmową Łódzką. Jestem zresztą za każdym węzłem i wszystkimi drogami czteropasmowymi.

  A kto wóczas pojedzie wedle wschodniej przeprawy mostowej?

Z
Zmotoryzowany Toruńczyk

Jestem za węzłem Kluczyki i za czteropasmową Łódzką. Jestem zresztą za każdym węzłem i wszystkimi drogami czteropasmowymi.

C
Cyklista w kasku
i Pan -Panie Prezydencie, takie propozycje, de facto przywracające w dużym stopniu natężenie przejeżdżających pojazdów , na trasę staromostową- należało ukazywac 7 lat temu, zamiast obietnic irracjonalnych- o "kładce - NAJDROŻSZEJ" na Rubinkowo, która to miała odciążyc ruch, z trasy staromostowej ; dodam - ruch tranzytowy( nie mam na mysli tIR-ów), przelotowy , na Gdańsk, a w drugą stronę w kierunku Łodzi { jaki procent zmierzających z Gdańska do Łodzi,

 

               WJEDZIE NA PRZEPRAWĘ WEDLE WSCHODNIEJ??? 

   To, kto  będzie "docierał " most na wschodniej? 

                      Mam wrażenie , że jest to trasa

--- PRZEMYSLANA, DOGADYWANA" W GRONIE...''  I NA SIŁĘ WYKONANA

 

     -  ZA FATALNY DRENAŻ KASY MIEJSKIEJ, dzięki oprocentowaniu kredytu...

 WIWAT Panie Prezydencie

    - wiwat rozwiązanie- wedle wschodniej(!), które zamiast przejąc ruch z trasy nr. 91 ( przynajmniej, ale będzie go coraz mniej)  już "odpoczywa; a gdzie tu ok. 20 letni okres uzytkowania nawierzchni, ktora  NÓWKA BĘDĄC ---powinna nie " zrelaksowac się w podłuzne koleiny ew, w fałdy pod... przez min. 20 lat "

 A zatem wyjdźmy faktom (...) naprzeciw i szczególnie w soboty i niedziele  

WYDZIERŻAWIAJMY TRASĘ ...  DLA GOKARDOWCÓW...

   

G
Gacek

Też mi tłumaczenie. Jakby ktoś nie wiedział, że to przedłużenie trasy staromostowej. Nie zmienia to faktu, że pomysł porąbany. Najpierw buduje się most za kilkaset mln a później zostawia się tranzyt na starym moście.

J
Jan2

Gdyby czytelnik myślał to zorientowałby się, że węzeł Kluczyki stanowi zakończenie trasy tzw. staromostowej.

 

r
reg
przepraszam, ale dlaczego czytelnik nie może się dowiedzieć dlaczego "Kluczyki to jedyne miejsce na węzeł z S10"? pytanie tym bardziej zasadne, że jest to z punktu widzenia użytkowników najgorsze miejsce, jakie można wybrać.

Sorry za pytanie, ale jestem ciekaw czy dziennikarz nie zapytał czy urzędnik uchylił się od odpowiedzi?

 

Dlaczego rzekomo nie można połączyc miasta z S10 i A1 na przedłużeniu mostu wschodniego, co wydaje się najbardziej funkcjonalne i logiczne w kontekscie wydawania pizdrylionów złotych na trasę wschodnią?

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska