Te dwa kontrakty były realizowane w ramach unijnego projektu "Gospodarka wodno-ściekowa na terenie aglomeracji Toruń". Pierwszy z nich polegał na renowacji sieci kanalizacyjnej na 44 ulicach, głównie na Starówce i Bydgoskim Przedmieściu. - Skorzystaliśmy z tzw. metody bezwykopowej - tłumaczy Władysław Majewski, prezes Toruńskich Wodociągów.
Kanały zostały wyłożone specjalnymi rękawami nasączonymi żywicą. Były wprowadzane do sieci za pomocą robotów sterowanych kamerami. W miejscach, gdzie ścieki są odprowadzane z posesji zostało zamontowanych 1005 kształtek kapeluszowych, by uszczelnić sieć.
- Prace udało nam się ukończyć rok przed terminem - podkreśla Tomasz Daniłoś, prezes firmy Infra - lidera konsorcjum realizującego zadanie. Kanały po renowacji mają nam posłużyć kolejne pół wieku.
Czytaj również: Toruńskie Wodociągi zapłacą mniej za prąd?
Kontrakt pochłonął 6,5 mln zł, z czego połowa pochodzi z unijnych funduszy.
Nieco mniej - prawie 3 mln zł - wodociągowcy przeznaczyli na zakup dwóch nowoczesnych wozów do czyszczenia sieci. Wczoraj na Rynku Staromiejskim torunianie mogli zapoznać się z ich możliwościami. - To pojazdy z najwyższej półki - mówi Mirosław Szczepański z firmy Integra, która dostarczyła wozy dwa i pół miesiąca przed terminem.
Auta są wyposażone w system recyklingu wody. Wystarczy, że zatankują ją raz dziennie. Potem zaś korzystają z cieczy zassanej z oczyszczanego kanału. Wozy mogą być też pomocne przy usuwaniu skutków powodzi, wypompowywaniu wody z piwnic czy przewożeniu niebezpiecznych materiałów.
Czytaj e-wydanie »