Wspomniane na wstępie 799 wypadków to o 24 więcej niż w 2022 roku. To bardzo świeże dane, wstępne, które po dokładniejszej weryfikacji mogą się jeszcze nieco zmienić.
Policja kujawsko-pomorskiego garnizonu cały czas analizuje przyczyny wypadków, zwłaszcza śmiertelnych i z ciężkimi obrażeniami, zaś po zakończeniu danego roku kalendarzowego stara się znaleźć odpowiedzi na pytanie jaki był trend w bezpieczeństwie ruchu drogowego (BRD)? Od lat notowano powolny, ale systematyczny trend spadkowy, ale w 2023 roku nastąpił niespodziewanie wzrost.
Zaczęło się na początku roku...
Na naszych łamach pisaliśmy o tym od pierwszych miesięcy ubiegłego roku, apelowaliśmy i prosiliśmy o rozsądek wszystkich uczestników ruchu, bowiem już wtedy wyraźnie widoczny był wzrost wypadków, także śmiertelnych, zwłaszcza z udziałem pieszych. Wskazywaliśmy, przekazując sugestie policji, że wielu pieszych poruszających się drogami w terenie niezabudowanym po zapadnięciu zmroku jest słabo, albo wręcz zupełnie niewidocznych.
Dlaczego? To proste – bo nie noszą elementów odblaskowych, a co gorsza idą nie lewą, a prawą stroną jezdni. Nie mają więc szans na dostrzeżenie nadjeżdżającego z tyłu samochodu i zejście z toru jego jazdy, a kierowca nie ma szans na wykonanie manewru, bo także nie widzi pieszego. Przypomnijmy: noszenie elementów odblaskowych w terenie niezabudowanym po zapadnięciu ciemności jest obowiązkowe!
Zwiększa się natężenie ruchu
- Za cały 2023 rok nie mamy jeszcze danych dotyczących wypadków z udziałem pieszych, ale wiemy, że tu także nastąpił wzrost. Generalna konkluzja jest taka, że po pandemii covid-19 nastąpił wzrost natężenia ruchu, co zwiększyło także liczbę zdarzeń na drogach – mówi podkom. Remigiusz Rakowski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.
Wszyscy muszą się mieć na baczności
Gołym okiem widać, że większość kierowców zwalnia przed oznakowanymi przejściami dla pieszych i przejazdami dla rowerzystów, i udziela pierwszeństwa niechronionym uczestnikom ruchu drogowego. Zdarzają się jednak niechlubne wyjątki, co tylko potwierdza tezę o tym, że nawet w tych miejscach nie jest bezpiecznie.
- Co z tego, że pieszy ma pierwszeństwo na przejściu? Przed wejściem na jezdnię powinien upewnić się, że nic mu nie zagraża, bo w starciu z rozpędzonym autem nie ma szans wyjść z tego bez obrażeń. Pieszy musi sobie zdawać sprawę, że kierowca może go nie widzieć – uczula podkomisarz.
To też może Cię zainteresować
Uczula także kierowców, bowiem przepisy nakazują im zmniejszenie prędkości przed przejściem i zachowanie szczególnej ostrożności, zakazują natomiast wyprzedzania innych pojazdów. Kierujący ma obowiązek zwolnienia lub całkowitego zatrzymania nawet wtedy, gdy pieszy dopiero zbliża się do krawędzi oddzielającej chodnik od jezdni, a nie tylko gdy już jest na jezdni.
Pomimo radykalnego wzrostu wartości mandatów od 1 stycznia 2022 roku, a także (od 17 września 2022) wzrostu przypisywanych za wykroczenia punktów karnych, grzechami kierowców wciąż są: nadmierna prędkość bądź niedostosowanie jej do warunków panujących na drodze (pogodowych i wynikających z natężenia ruchu) oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu.
Tak było w minionych latach
Na koniec porównajmy trendy BRD na kujawsko-pomorskich drogach w minionych latach.
Zgodnie z danymi Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Bydgoszczy - w roku 2021 doszło do 790 wypadków drogowych, 121 osób zginęło, 860 zostało rannych.
- W 2020: 834 wypadki, 133 zabitych, 872 rannych.
- W 2019: 948 wypadki, 211 zabitych, 982 rannych.
- W 2018: 958 wypadków, 170 zabitych, 1021 rannych.
- W 2017: 948 wypadków, 151 zabitych, 1079 rannych.
- W 2016: 1021 wypadków, 178 zabitych, 1107 rannych.
