https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tragiczny wypadek w Klamrach. Dzisiaj pogrzeby Marka, Patryka, Mikołaja, Bartka i Hanny

Monika Smól [email protected]
W Zespole Szkół w Starogrodzie, której absolwentami były trzy ofiary, panuje żałoba. Uczniowie tworzą ekspozycję rysunków pod hasłem "Żegnamy"
W Zespole Szkół w Starogrodzie, której absolwentami były trzy ofiary, panuje żałoba. Uczniowie tworzą ekspozycję rysunków pod hasłem "Żegnamy" sxc.hu
Rodzinom należy pozwolić przede wszystkim w spokoju przeżyć pierwsze dni po stracie dzieci.

Dwóch kierowców

Nie jeden, a co najmniej dwóch kierowców siedziało nocą za kółkiem renault scenic, które na łuku drogi w Klamrach wypadło z drogi i uderzyło w drzewo. Zginęło siedmioro z dziewięciu podróżujących.

- Z naszych informacji wynika, że w chwili wypadku kierował 16-letni Mateusz M., ale przejechał niewielki odcinek. Zmienił syna właściciela auta, Bartosza Sz. - mówi Alicja Świebodzińska, przewodnicząca wydziału rodzinnego sądu w Chełmnie, który przejął od prokuratury sprawę wypadku. M. zostanie wysłuchany 24 kwietnia przez sędziego rodzinnego.

Tej wersji nie dementują policjanci.

Wymieniali się za kółkiem?

- Mogło być tak, że chłopcy zamieniali się za kierownicą - mówi podkom. Agnieszka Sobieralska, oficer prasowy KPP w Chełmnie. Nie zdradza jednak, jakie ślady zabezpieczył biegły z zakresu wypadków drogowych i technicy. - Wszystkie zebrane materiały zostaną wykorzystane w procesie, stąd objęte są tajemnicą śledztwa.

16-latek przebywa w szpitalu pod nadzorem policjantów.- Nie mogliśmy go przesłuchać, nie pozwolili lekarze, podobno jego stan psychiczny to wyklucza - zaznacza Alicja Świebodzińska. I dodaje, że w przypadku nieletnich nie mówi się o przestępstwie ani o karze. Istnieją tylko środki wychowawcze - np. nadzór odpowiedzialny rodziców lub kuratora oraz izolacyjne: umieszczenie w młodzieżowym ośrodku wychowawczym lub poprawcze: w ośrodku poprawczym. Kiedy zostaje orzeczony ten ostatni, jego wykonywanie kończy się, gdy osoba ma 21 lat. Następuje jej zwolnienie, a postępowanie jest umarzane i w aktach figuruje jako osoba niekarana. Dla młodego sprawcy tragedii największą karą będzie zapewne to, że będzie żył z tym, co zrobił. Nikt nie ma wątpliwości, że to ogromne obciążenie psychiczne. Nie wiadomo też, jak odniesie się do niego środowisko: młodzież, rodziny ofiar.

W szkołach, do których chodziły ofiary, do dyspozycji byli psycholodzy, pedagodzy. - Rozmowa z psychologiem pomaga znaleźć trochę spokoju, aby przeżyć tragedię - mówi Iwona Janiak, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie. - Udzielamy wsparcia rodzinom, które tego chcą, rozmawiamy z młodzieżą w szkołach, przygotowujemy do przeżycia pogrzebu. Pytają, jak zaakceptować to, co się stało. Ale dla tych rodzin najważniejsze jest, by miały spokój, mogły odetchnąć. Trzeba podchodzić z szacunkiem, spokojem, indywidualnie do każdej z rodzin.

- Rodzice: ostrzegajcie swoje dzieci przed skutkami lekkomyślnych zachowań - apeluje Agnieszka Sobieralska.

Zobacz także: Dramat w Klamrach. Sprawca wypadku nie usłyszy zarzutów [wideo]

W ostatnią drogę

Dwa najbliższe dni to czas pożegnań z ofiarami.

Dzisiaj (16 kwietnia), o godz. 11 w kościele pw. św. Barbary w Starogrodzie staną trumny czterech chłopców: Marka, Patryka, Mikołaja i Bartka. Dwóch uczyło się w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Praktycznego w Grubnie, jeden w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Świeciu, kolejny w Zespole Szkół nr 1 na osiedlu Rządz w Grudziądzu. O godz. 15 w chełmińskiej farze mszą św. rozpocznie się pogrzeb Hanny, uczennicy Zespołu Szkół Menedżerskich w Świeciu. Kuzynki: Paulina z Gimnazjum nr 1 i najmłodsza - 13-letnia Natalia ze Szkoły Podstawowej nr 1 - pochowane zostaną jutro. O godz. 11 w farze odbędzie się msza św., po której żałobnicy udadzą się na cmentarz komunalny.

Z policyjnej teki

W tym roku zginęło już 10 osób na drogach powiatu. Dla porównania: w ciągu całego 2013 roku wypadkach komunikacyjnych, zginęły dwie osoby. Policjanci mówią o "czarnych statystykach". Nawet ci najstarsi nie pamiętają zdarzenia drogowego, w którym śmierć na miejscu poniosłoby jednocześnie aż siedem osób.

Zobacz także: Tragedia w Klamrach. Pomocy psychologa mogą potrzebować przez wiele lat

Tutaj znajdziesz pomoc

Chełmińska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna mieści się przy ul. Dominikańskiej 35.
W tej placówce każdy może liczyć na bezpłatną pomoc psychologów. Ze specjalistami kontaktować się z można dzwoniąc pod jeden z numerów tel.: 509-848-190 lub 56/686-00-52 i 686-34-29.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 32

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Ringo
W dniu 18.04.2014 o 07:32, Ewa .. napisał:

Zgadzam się w 100 % ,, i dodam jeszcze ,że to trwało już od jakiegoś czasu tylko stan osobowy był zmienny ,, pobliscy mieszkańcy też o tym wiedzieli ,a teraz każdy udaje niewinnego ???  onni też są WINNI ..

Czyli przy aprobacie rodziców sami sobie zgotowali ten los.

G
Gość

Każdy taki przypadek musi kiedyś być rozpatrywany przez organa podatkowe. Pieniądze za opiekę medyczną, kształcenie, dotacje itp. zwracane przez rodziców do budżetu...Inaczej głupota będzie kwitła dalej a Polakom będzie żyło się coraz gorzej!... :ph34r:

A
ANIA
W dniu 16.04.2014 o 15:52, Gość napisał:

I BARDZO DOBRZE ŻE SIĘ TAK STAŁO. MOŻE CI RODZICE WRESZCIE OPRZYTOMNIEJĄ A W ICH GŁOWACH ZAMIAST TROCIN ZNOWU ZAGOŚCI MÓZG. MNIE ICH NIE SZKODA. SAMI SOBIE WINNI. CAŁE SZCZĘŚCIE, ŻE TEN BACHOR NIE ZABIŁ OSOBY NORMALNIE JADĄCEJ. I WIECIE CO? ......................... MOŻECIE MNIE POCAŁOWAĆ.

Wiesz co gdybym miała możliwość to bym cie pocałowała za te wypowiedż na pewno bys mnie popamiętała na długo

G
Gość
W dniu 17.04.2014 o 05:56, gosia napisał:

lepiej zebys wcale się nie wypowiadala na ten temat po słowach widać ze jesteś wulgarna i wyrafinowana jak możesz tak pisać pozbawiona ludzkich uczuć kto wie czy nie przeżyjesz kiedyś takiej tragedii nie zycze ci tego nie wiesz copiszesz

 nie jestem wulgarna, i nigdy bym nie wpadla na to, zeby o takiej tragedii powiedziec: "...i bardzo dobrze, ze tak sie stalo..." dlatego nerwy mnie poniosly i moim postem odpowiedzialam jedynie na post nr. 15. moja odpowiedz dotyczyla tylko odpowiedzi formuwowicza nr. 15.

jesli urazilam inne osoby, to bardzo przepraszam.

G
GOSIA
W dniu 16.04.2014 o 15:52, Gość napisał:

I BARDZO DOBRZE ŻE SIĘ TAK STAŁO. MOŻE CI RODZICE WRESZCIE OPRZYTOMNIEJĄ A W ICH GŁOWACH ZAMIAST TROCIN ZNOWU ZAGOŚCI MÓZG. MNIE ICH NIE SZKODA. SAMI SOBIE WINNI. CAŁE SZCZĘŚCIE, ŻE TEN BACHOR NIE ZABIŁ OSOBY NORMALNIE JADĄCEJ. I WIECIE CO? ......................... MOŻECIE MNIE POCAŁOWAĆ.

lepiej zebys wcale się nie wypowiadala na ten temat po słowach widać ze jesteś wulgarna i wyrafinowana jak możesz tak pisać pozbawiona ludzkich uczuć kto wie czy nie przeżyjesz kiedyś takiej tragedii nie zycze ci tego nie wiesz copiszesz

g
gosia
W dniu 16.04.2014 o 19:25, ewa napisał:

 Byli paczka przez wiele lat i są paczką przed Panem. Nie rozumiem dlaczego psy na nich wieszacie, pewnie sami nie byliście młodzi, pewnie nigdzie nie chodziliście, pewnie nie mieliście głupich pomysłów, które wydawały się wam genialne. Pewnie nie macie wogóle dzieci , nie macie pojęcia ile można tłumaczyć nastolatkom a oni i tak stwierdzą, że wiedzą co robią a wy im robicie tylko obciach a jak na cos się nie zgadzacie to wykombinują coś, że i tak wyjdą na swoje. Dajcie spokój tym co przeżyli, oni i tak maja piętno na całe życie, chyba, że wy-idealiści jesteście tak tępi, że trudno wam to pojąć. 

zgadzam się z toba brak slow to sa hieny a nie ludzie pozbawieni wszelkich regół i zasad nie im oceniać kto zawinił wstydzę się za takie spoleczenstwo w obliczu takiej tragedii maja najwięcej do powiedzenia a ich to nie dotyczy wstyd wstyd i hańba

g
gosia

SKŁADAM GŁĘBOKIE WYRAZY WSPÓŁCZUCIA RODZINOM OFIAR A DO WAS APEL!!! NIE WIESZ CZY JUTRO NIE SPOTKA CIE TO SAMO WIEC NIE KOMENTUJCIE NIE OBRAZAJCIE SIE NA WZAJEM BO NIE CZAS I MIEJCE NA WASZE OPINIE TO ONI BEDĄ ZYĆ Z TYM BOLEM DO KONCA ZYCIA TO ICH DOTKNĘŁA TRAGEDIA WIEC USZANUJCIE TO I NIE PISZCIE KOGO WINA BO TERAZ TO JEST NAJMNIEJ WAZNE PLESĆ TO I JA POTRAFIE ALE JAK BYM BYLA NA ICH MIEJSCU TO NIE WIEM JAK BYM TO PRZEŻYŁA WIEC O CZYM TU DYSKUSJA MĄDRY POLAK PO SZKODZIE A NIE WIESZ CO JUTRO WAM ZGOTUJE LOS MYSLCIE REALNIE BO OD SADZENIA TO AKURAT WY NIE JESTESCIE I NIE MACIE PRAWA NIKOGO OSADZAĆ JESLI KTOS JEST WIERZACY NIECH PRZYPOMNI SOBIE SŁOWA JEZUSA ///JESLI KTORYS Z WAS JEST BEZ GRZECHU NIECH RZUCI KAMIENIEM W TE NIEWIASTĘ ///NIKT NIE RZUCIŁ ZBLIŻA SIE CZAS ZMARTWYCHWSTANIA MOZE LEPIEJ TROCHE ZADUMY I REFLEKSJI NAD WŁASNYM ŻYCIEM.Gdyby człowiek wiedział
że idąc upadnie.
To by siadł i siedział
na drodze paradnie.

Albo się położył
z rękami pod głową .
A w koło świat Boży
lśniłby kolorowo.

Na wschodzie nadzieja
na zachodzie wiara.
Żadna tam zawieja
i goryczy czara.

Żadna tam tęsknota
wkoło czar Radości.
I do Szczęścia wrota.
oraz do miłości.

Gdyby człowiek wiedział,
ale nie wie człowiek.
Los mu nie powiedział
o tej łzie spod powiek.

 

r
rodzic....

W obliczu tej strasznej tragedii nie potrzeba dodatkowych słów... Dzieci, które przeżyły ten straszny wypadek, poniosły już karę - świadomość straty przyjaciół. Do końca życia zostanie tylko jedno pytanie "Dlaczego?"... Ten wypadek to lekcja pokory dla dzieci, rodziców... Pochylmy czoła... 

RIP ...

R
Ringo
W dniu 16.04.2014 o 21:18, ewa napisał:

 Gdyby miał odrobine rozumu to by zabrał im kluczyki i nie pozwolił jechać a nie lansować się na niby ideał w mediach.Jakoś dziwnie bez emocji i zalu mówi o tym.Ci biedni nie mogą się bronic wiec teraz można wmówić wszystko 

Rozum miał bo nie wsiadł, w przeciwieństwie do pozostałych których wybielasz usiłując przypisać winę jedynemu który zachował odrobinę rozsądku w tym rozbawionym towarzystwie. Trudno jednocześnie mu przypisać "lansowanie się" w mediach.Odpowiedział dziennikarzom na zadane mu pytania. Co do "pozwolenia" jak to określasz na dalszą jazdę to wybacz ale w takim "rozbawionym" towarzystwie to prędzej  można zarobić w przysłowiową "czachę" niż trafić do nich racjonalnymi argumentami, przecież samokontrolę mieli totalnie wyłączoną godząc się w takich okolicznościach na "przejażdżkę".

e
ewa
W dniu 16.04.2014 o 21:05, Ringo napisał:

Mylisz się co do jednego, byli "paczką" ale nie całą "paczką"są "przed Panem".Widocznie opatrzność czuwała nad trojgiem (dwoje się uratowało a trzeci odmówił jazdy pijanemu kierowcy przez co może być przykładem, że nie wszystkich nastolatków należy mierzyć jednakową miarką)

 


Gdyby miał odrobine rozumu to by zabrał im kluczyki i nie pozwolił jechać a nie lansować się na niby ideał w mediach.Jakoś dziwnie bez emocji i zalu mówi o tym.Ci biedni nie mogą się bronic wiec teraz można wmówić wszystko

e
ewa
W dniu 16.04.2014 o 21:05, Ringo napisał:

Mylisz się co do jednego, byli "paczką" ale nie całą "paczką"są "przed Panem".Widocznie opatrzność czuwała nad trojgiem (dwoje się uratowało a trzeci odmówił jazdy pijanemu kierowcy przez co może być przykładem, że nie wszystkich nastolatków należy mierzyć jednakową miarką)

 


Gdyby miał odrobine rozumu to by zabrał im kluczyki i nie pozwolił jechać a nie lansować się na niby ideał w mediach.Jakoś dziwnie bez emocji i zalu mówi o tym.Ci biedni nie mogą się bronic wiec teraz można wmówić wszystko

R
Ringo
W dniu 16.04.2014 o 19:25, ewa napisał:

 Byli paczka przez wiele lat i są paczką przed Panem. Nie rozumiem dlaczego psy na nich wieszacie, pewnie sami nie byliście młodzi, pewnie nigdzie nie chodziliście, pewnie nie mieliście głupich pomysłów, które wydawały się wam genialne. Pewnie nie macie wogóle dzieci , nie macie pojęcia ile można tłumaczyć nastolatkom a oni i tak stwierdzą, że wiedzą co robią a wy im robicie tylko obciach a jak na cos się nie zgadzacie to wykombinują coś, że i tak wyjdą na swoje. Dajcie spokój tym co przeżyli, oni i tak maja piętno na całe życie, chyba, że wy-idealiści jesteście tak tępi, że trudno wam to pojąć. 

Mylisz się co do jednego, byli "paczką" ale nie całą "paczką"są "przed Panem".

Widocznie opatrzność czuwała nad trojgiem (dwoje się uratowało a trzeci odmówił jazdy pijanemu kierowcy przez co może być przykładem, że nie wszystkich nastolatków należy mierzyć jednakową miarką)

A
Abstynentka
W dniu 16.04.2014 o 19:25, ewa napisał:

 Byli paczka przez wiele lat i są paczką przed Panem. Nie rozumiem dlaczego psy na nich wieszacie, pewnie sami nie byliście młodzi, pewnie nigdzie nie chodziliście, pewnie nie mieliście głupich pomysłów, które wydawały się wam genialne. Pewnie nie macie wogóle dzieci , nie macie pojęcia ile można tłumaczyć nastolatkom a oni i tak stwierdzą, że wiedzą co robią a wy im robicie tylko obciach a jak na cos się nie zgadzacie to wykombinują coś, że i tak wyjdą na swoje. Dajcie spokój tym co przeżyli, oni i tak maja piętno na całe życie, chyba, że wy-idealiści jesteście tak tępi, że trudno wam to pojąć. 

 

Tak @ewo, jestem ewenementem i od urodzenia jestem stara.

e
ewa
W dniu 16.04.2014 o 09:48, Abstynentka napisał:

Uważam, że rodziny ofiar nie mają prawa mieć jakichkolwiek pretensji do kierowcy.I to powinno być też wyjaśnione tym rodzinom przez psychologów.

 


Byli paczka przez wiele lat i są paczką przed Panem. Nie rozumiem dlaczego psy na nich wieszacie, pewnie sami nie byliście młodzi, pewnie nigdzie nie chodziliście, pewnie nie mieliście głupich pomysłów, które wydawały się wam genialne. Pewnie nie macie wogóle dzieci , nie macie pojęcia ile można tłumaczyć nastolatkom a oni i tak stwierdzą, że wiedzą co robią a wy im robicie tylko obciach a jak na cos się nie zgadzacie to wykombinują coś, że i tak wyjdą na swoje. Dajcie spokój tym co przeżyli, oni i tak maja piętno na całe życie, chyba, że wy-idealiści jesteście tak tępi, że trudno wam to pojąć.

G
Gość
W dniu 16.04.2014 o 18:42, Justa napisał:

 Ale łatwo można przewidzieć co może się wydarzyć i tego mi nie wmówisz. Bez prawa jazdy, niepełnoletni i po alkoholu. Sorry, ale to nie jest ta sama sytuacja co wypadek osoby dorosłej. Ja nie jestem specjalistą od życia, jest wiele sytuacji których nie przewidzisz, ale takiego zachowania nie można uznać za przypadek, nieszcześliwy wypadek itp.   

oczywiscie, przyznaje racje. mozna bylo przewidziec, ale to dopiero dostrzega sie po fakcie. mysle, ze te malolaty mialy dobrych rodzicow. rodzicow ktorzy ich bardzo kochali.dlatego draznia mnie niektore krytyczne wypowiedzi.

dorastajaca mlodziez jest trudna do opanowania i o tym wie prawie kazdy, kto ma juz dorosle dzieci.

za odra mowi sie: "dorastanie to czas, kiedy rodzice staja sie trudni."

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska