https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Trasa ekspresowa numer 5 węzłami połączona. Na razie na papierze

Marek Weckwerth [email protected]
Ta droga ma połączyć w roku 2018 Bydgoszcz z Poznaniem i Gdańskiem.
Ta droga ma połączyć w roku 2018 Bydgoszcz z Poznaniem i Gdańskiem. INFO MOW
Ta droga ma połączyć w roku 2018 Bydgoszcz z Poznaniem i Gdańskiem. Na trasie będzie można podróżować z prędkością 120 km na godzinę.

Na 130-kilometrowej trasie powstaną 22 węzły drogowe i północo-zachodnia obwodnica Bydgoszczy.

Brak obwodnicy w pierwotnych planach budowy S5 był kością niezgody między większością mieszkańców a byłym prezydentem miasta Konstantym Dombrowiczem. Bydgoszczanie chcieli obwodnicy, prezydent forsował przeprowadzenie drogi przez miasto, argumentując że to szansa na rozwiązanie problemów komunikacyjnych. Konflikt sprawił, że cały kujawsko-pomorski odcinek "ekspresówki" został odłożony przez rząd ad acta.

Temat wrócił dopiero w kwietniu ubiegłego roku, gdy Bydgoszcz odwiedził minister transportu Sławomir Nowak (już były) zapewniając, że S5 powstanie. Pieniądze znalazły się po nowym, tegorocznym "rozdaniu" pieniędzy z unijnej puli na drogi. Wiemy już, jak będzie przebiegać ta trasa, bo sporządzono już jej koncepcyjne plany. Te mają być zaakceptowane jeszcze w maju przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Następny etap to przygotowanie dokumentów do przetargu, które mają być gotowe w sierpniu.

- Dokładne plany techniczne drogi sporządzi firma wyłoniona w przetargu. Ta sama, która będzie trasę budowała - wyjaśnia Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA. - S5 powstanie zgodnie z formułą "Projektuj i buduj!", która jest lepsza od tradycyjnej, gdzie osobno wykonuje się dokumentację i osobno prace drogowe. Nie wiemy jeszcze czy będzie to jedna firma, dwie czy może kilka, które zajmą się budową poszczególnych odcinków. Zdecyduje o tym przetarg.
Znane są już za to przebieg i parametry przyszłej drogi w naszym regionie. Na północy zacznie się w Nowych Marzach. Tamtejszy węzeł drogowy już istnieje, bo łączy drogę krajową nr 91 z autostradą A1. Istnieją też węzły w Morsku, Przechowie, Dworzysku, Białych Błotach i Szubinie. Do nich tylko "podłączona" zostanie droga ekspresowa. W sumie będą 22 węzły (nasza mapka obejmuje 14 węzłów w północnej części trasy).

Na odcinku od Kusowa do Aleksandrowa zaprojektowano nowy przebieg trasy z odsunięciem o 200-300 m w kierunku wschodnim od istniejącej drogi krajowej nr 5, aby zachować zabytkową i chronioną prawem aleję dębową.
Następnie trasa przechodzić będzie w północno-zachodnią obwodnicę Bydgoszczy. Obwodnica połączona zostanie z istniejącą w okolicach Pawłówka. Jej koniec wyznaczy węzeł Białe Błota.

Od projektowanego węzła Biskupin drogę zaprojektowano w całkowicie nowym przebiegu, omijając Czewujewo. Miejscowość Cotoń ominięta zostanie od wschodu. Węzeł Cotoń (ostatni w regionie), gdzie do S5 zbiegać się będzie sieć dróg lokalnych, połączy województwo kujawsko-pomorskie z wielkopolskim.

Zobacz także: Zabiorą domy pod S5. "Jesteśmy przerażeni. Wjedzie tu sprzęt, będą wyburzać"

Droga w liczbach czyli po czym pojedziemy

Każdy pas ruchu drogi ekspresowej S5 będzie miał szerokość 3,5 m, a cała jezdnia w każdym z przeciwnych kierunków ruchu 7 m.

Do tego dojdzie 2,5-metrowy pas awaryjny lub ( na niektórych odcinkach) 2-metrowe umocnione pobocza, oraz pobocza gruntowe o szerokości 0,75 m. Na pas dzielący przeciwne kierunki ruchu przewidziano 11 m.

Na większości odcinków powstanie druga jezdnia, równoległa do obecnej drogi krajowej nr 5.
Na starej trasie złagodzone zostaną łuki.

Początkowo projektowana prędkość (wg planów koncepcyjnych) miała wynosić 100 km na godz., ale faktycznie zwiększona będzie do 120. Na tyle od 2010 r. pozwalają przepisy, pod warunkiem, że jest to droga dwujezdniowa w każdym kierunku. A taka będzie S5. Na terenie zabudowanym prędkość ma być zmniejszona do 80 km na godz.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
PAweł

Fakt z tymi drzewami przy drogach! Miały być wycięte a jest ich masę a przy co drugim krzyże ze zniczami.  A ta s5 w tym z obwodnicą Bydgoszczy to dobre rozwiązanie, tym bardziej że część węzłów już istnieje. Pozostaje tylko czekać do 2019 roku o ile nie będzie opóźnień.

P
Pionierek

Czy to ma być droga ekspresowa czy spacerowa? "Na terenie zabudowanym prędkość ma być zmniejszona do 80 km na godz".Co to znaczy obszar zabudowany w ciągu drogi ekspresowej? Czyli jednak spacerniak. Od kiedy drogi elspresowe są w obszarze zabudowanym?

 

m
moherka od Ojca

Na S-5 dla bezpieczeństwa, na terenach zabudowanych POwinno być najwyżej 40 km/h.

B
BDG33

Właśnie. Droga jest na papierze.

Nie ma więc czym się podniecać, bo po wyborach S-5 spadnie z planów, jak to już nieraz bywało.

G
Gość
W dniu 20.05.2014 o 19:09, Gość napisał:

Cóż można na to odpowiedzieć? Może herbatki z melisy i spacer w lesie. Chociaż w lesie nie - tam są drzewa. Dużo spacerów po łąkach i nad jeziorem. Powinno pomóc  :)

Chcesz drzew lewaku ? To się wyprowadź do lasu, tylko pamiętaj, że nie będziesz miał tam energii elektrycznej i będziesz musiał pić deszczówkę.

G
Gość
W dniu 20.05.2014 o 19:04, Gość napisał:

To jest jakaś ku**a kpina ! Ile niewinnych ludzi zginęło na tych pier***onych przydrożnych drzewach ! Przecz z czerwonym lewactwem ekoterrorystycznym !Szczepmy (zarażajmy) dalej ludzi, sadźmy dalej drzewa przy drogach, to Polacy (goje) sami wyginą, a naród wybrany będzie mógł wrócić na "swoje" ziemie i zrobić z pozostałych Polaków swoich niewolników i podludzi (dzisiaj już tak jest, tyle, że nieoficjalnie).

Cóż można na to odpowiedzieć? Może herbatki z melisy i spacer w lesie. Chociaż w lesie nie - tam są drzewa. Dużo spacerów po łąkach i nad jeziorem. Powinno pomóc  :)

G
Gość

zaprojektowano nowy przebieg trasy z odsunięciem o 200-300 m w kierunku wschodnim od istniejącej drogi krajowej nr 5, aby zachować zabytkową i chronioną prawem aleję dębową.

To jest jakaś ku**a kpina ! Ile niewinnych ludzi zginęło na tych pier***onych przydrożnych drzewach ! Przecz z czerwonym lewactwem ekoterrorystycznym !

Szczepmy (zarażajmy) dalej ludzi, sadźmy dalej drzewa przy drogach, to Polacy (goje) sami wyginą, a naród wybrany będzie mógł wrócić na "swoje" ziemie i zrobić z pozostałych Polaków swoich niewolników i podludzi (dzisiaj już tak jest, tyle, że nieoficjalnie).

A
Alojzy Babel

Kiełbasa wyborcza...  

D
Dominik

Co za bzdury wypisujecie na temat prędkości - może warto przed napisaniem takich absurdów, dowiedzieć się co to jest dokładnie prędkość projektowa.

 

"Początkowo projektowana prędkość (wg planów koncepcyjnych) miała wynosić 100 km na godz., ale faktycznie zwiększona będzie do 120. Na tyle od 2010 r. pozwalają przepisy, pod warunkiem, że jest to droga dwujezdniowa w każdym kierunku. A taka będzie S5. Na terenie zabudowanym prędkość ma być zmniejszona do 80 km na godz."

w
wkurzony
Tyle mamy z nieudolnych rządów Konstantego toruńskiego ,którego namaściła P-Osłanka T.Piotrowska.
Z
Zdzisław

i jeszcze o żabach nie zapomnijcie i bocianach i żuczkach i.... po co droga - można wszak chodzić pieszo lub rowerem sobie jeździć po łące.  Myślenie boli.

p
polak
Wszystko fajnie tylko nie zapomnijcie o pieszych i rowerzystach. Chodzi mi o wiadukty nad ekspresowka. Przykladem jest wiadukt nad S5 z Szubina do Labiszyna. Jest to droga wojewódzka, jest tam duży ruch samochodów ciężarowych i jeżdżą tam też rowerzyści. Wiadukt ten jest niebezpieczny dla pieszych i rowerzystów. Może można by podczas budowy S5 dokleic do tego wiaduktu jakąś kładkę? Nie powinno chodzić o pieniądze tylko o bezpieczeństwo.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska