Dziennie pokonuje ją ponad 25 tysięcy samochodów. Trasa Uniwersytecka obchodzi właśnie 5-lecie istnienia. Wciąż nie wiadomo natomiast, kiedy doczekamy się zakończenia drugiego etapu trasy.
Plany budowy trasy w ciągu ul. Ogińskiego pojawiły się już w latach 70-tych XX wieku, ale udało się je wcielić w życie dopiero w wieku XXI. Umowę na inwestycję podpisano w październiku 2010, a więc jeszcze za prezydentury Konstantego Dombrowicza. Jednak budowa rozpoczęła się już, kiedy w fotelu prezydenta zasiadł Rafał Bruski.
Oficjalne oddanie Trasy Uniwersyteckiej do użytku nastąpiło 12 grudnia 2013 roku. Wielu bydgoszczan zapamiętało z pewnością pewien związany z tym incydent - kiedy to radny Bogdan Dzakanowski w stroju św. Mikołaja zagłuszał dzwonkiem przemówienie prezydenta Bruskiego.
Jednak więcej kontrowersji niż sama trasa, wywołał z pewnością sam most. Przypomnijmy, że tuż po katastrofie smoleńskiej radni zdecydowali, że patronem mostu powinien być tragicznie zmarły prezydent Lech Kaczyński. Jednak w 2013 roku, z inicjatywy radnych PO, rada miasta zdecydowała, że most będzie jednak nosił nazwę Uniwersytecki.
Uroczyste otwarcie Trasy Uniwersyteckiej
Trasa Uniwersytecka liczy ponad półtora kilometra długości, a przeprawa została podwieszona na pylonach o wysokości siedemdziesięciu metrów. Wanty, czyli liny do powieszenia konstrukcji przypłynęły do Bydgoszczy z Japonii. Całość zmontowała bydgoska firma „Gotowski”. Pylony są podświetlane przez specjalne projektory. - Dzięki zróżnicowanej palecie kolorów i elektronice istnieje możliwość zmiany koloru podświetlenia pylonów - wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski, rzecznik zarządu dróg miejskich. Tak było m.in. z okazji rocznicy stanu wojennego, Dnia św. Patryka czy w ramach solidaryzowania się z Ukrainą .
Kolejna ciekawostka to specjalny kanał serwisowy wewnątrz pylonów. Umożliwia on przegląd konstrukcji od środka, jak również w razie konieczności wyjście na zewnątrz. Latem temperatura wewnątrz osiąga nawet kilkadziesiąt stopni Celsjusza.
Okazuje się, że Trasa wzbudzała zainteresowanie jeszcze przed oficjalnym otwarciem.Jej nocne zdjęcia znalazły się w prestiżowym magazynie motoryzacyjnym przy okazji premiery jednego z modeli Porsche 911 w limitowanej wersji z powodu urodzin firmy ze Stuttgart’u.
Budowa Trasy Uniwersyteckiej kosztowała 213 milionów złotych z czego 93 miliony stanowiło dofinansowanie z funduszy europejskich. Przypomnijmy, że obecnie trwa budowa drugiego etapu trasy, czyli nowe jezdni pomiędzy ulicami Wojska Polskiego i Ujejskiego, wiaduktu nad al. Jana Pawła II wraz z drogowym węzłem i modernizacji ulicy Glinki do skrzyżowania z Magnuszewską.
Oto brylanty budownicze Kujaw i Pomorza. Górą kościół Tadeus...
LICZ SIĘ ZE ŚWIĘTAMI - MIKOŁAJ DO WYNAJĘCIA