
17. PRZEPRASZAM, ALE…
To sformułowanie sugeruje, że będziesz się usprawiedliwiać, podczas gdy twój przełożony czy przełożona może nie mieć czasu, ani chęci na słuchanie twoich wymówek. Gdy popełnimy błąd, osoba na kierowniczym stanowisku chce mieć pewność, że to nie powtórzy się w przyszłości. Dlatego dużo lepiej zabrzmi prosta odpowiedź pokazująca twoje pozytywne nastawienie do tematu. Możesz np. powiedzieć: „Przepraszam. Następnym razem będę już świadomy/-a problemu”.

16. ZROBIŁEM/-AM, CO W MOJEJ MOCY
Dobry pracownik powinien być w stanie uczyć się na własnych błędach. Jeżeli zwracający ci uwagę szef usłyszy w odpowiedzi „zrobiłem/am wszystko, co mogłem/-am”, może zacząć wątpić w twoje umiejętności. Dużo bardziej ucieszą go zapewnienia, że następnym razem zrobisz coś inaczej, po prostu lepiej.

15. NIE UMIEM
Nigdy nie zachowuj się jak człowiek w sytuacji bez wyjścia. Jeśli musisz poinformować przełożonego/-ą o zaistniałym problemie, od razu zaproponuj sposób na jego rozwiązanie.

14. TO NIE MOJA WINA
Szukanie winnych bywa bardzo zdradliwe. Przede wszystkim sprawia, że tracimy ze sobą kontakt, a zamiast tego zaczynamy skupiać się na mało istotnych szczegółach. Nie sugeruj, że winni są inni, jeżeli to ty przyczyniłeś/-aś się do zaistniałej sytuacji. Nikt nie lubi kłamców i manipulatorów. Przyznanie się do błędu jest sztuką, a twój przełożony/-a bardziej doceni szczerość niż unikanie odpowiedzialności za swoje czyny.