Telefony to olbrzymie ułatwienie w życiu codziennym. Możemy dzięki nim dowolnie kontaktować się z najbliższymi lub też wykonywać swoją pracę. Obecnie ich funkcjonalność przyrównać można z futurystycznymi gadżetami, które pomagały Bondowi z lat 70-tych.
- Wchodząc do autobusu widzę wielu rówieśników oraz dorosłych, którzy przez całą podróż wpatrzeni są wyłącznie w ekrany telefonów – komentuje Bartek, student z Bydgoszczy. – Chwilami mam wrażenie, że skupiamy się wyłącznie na trywialnej rozrywce. Od kiedy zauważyłem ile czasu traciłem przed telefonem, staram się go ograniczać.
Jeszcze tylko jeden filmik
Dane uwzględnione w raporcie od App Annie pokazują, że światowe trendy są jednoznaczne. Rozwój technologii okazał na tyle znaczący, że w ciągu dwóch ostatnich lat zauważa się średni dzienny czas spędzony przed telefonem dłuższy o nawet 30%. Trudno się dziwić skoro z jednej strony większość tygodnia pozostajemy w domu – co za tym idzie, szukamy nowych źródeł rozrywki. Memy, czyli zabawne zdjęcia stopniowo odchodzą do lamusa, teraz na topie są śmieszne kompilacje, tańczenie do kamery oraz domowe lifehacki, czyli filmiki pokazujące różne sposoby jak ułatwić sobie w życiu. Pozostali użytkownicy decydują się na rozrywkę z wykorzystaniem prostych gier mobilnych – w ciągu jednej minuty gracze z całego świata dokonują zawrotnej liczby pobrań aplikacji wynoszącej około 450 tysięcy.
Przytoczony raport uwzględnia również istotny fakt, że 7 na 10 minut spędzonych przed telefonem wykorzystujemy w aplikacjach społecznościowych lub serwisach wideo.
Wydatki przybierają na sile
Duże zainteresowanie rozrywką mobilną nie mogło przejść bez echa – więcej czasu przed telefonami przełożyło się bezpośrednio na zarobki z aplikacji oraz usług. Jest to o tyle niebezpieczne, że w dużej mierze użytkownikami są osoby młode, które mogą przejawiać skłonności do wykonywania opłat z poziomu aplikacji.
- Dodatkowe punkty, dostęp do limitowanych materiałów, to i wiele więcej zachęca do dokonania mikropłatności – mówi Sebastian, pasjonat gier oraz filmów. – Kilka złotych to nie jest duża suma, a pozwala firmie na zarobek. Rodzice powinni regularnie sprawdzać czy ich pociechy nie wydają oszczędności na dodatki i aplikacje, o których istnieniu zaraz zapomną.
Coraz więcej wydaje się również na wszelkie usługi filmowe – Netflix, Amazon Video czy Viaplay to przykłady opcji wybieranych przez Polaków. Za każdą z nich należy opłacić osobną subskrypcję, których ceny wahają się w zależności od czasu trwania pakietu. Z własnych obserwacji dostrzegam, że większość młodych dorosłych rezygnuje z pakietów telewizyjnych właśnie na rzecz wspomnianych usług.
Najwięcej czasu poświęcamy na…
Każda grupa wiekowa charakteryzuje się zupełnie innymi preferencjami i zainteresowaniami. Wpływ ma na to wiele czynników, a jednym z najważniejszych jest czas wolny. Jak można zauważyć z przytoczonego raportu, najmłodsi spędzają czas na m.in. Instagramie, Spotify czy Netflixie, u grupy w wieku średnim popularnością cieszą się aplikacje społecznościowe takie jak Facebook oraz WhatsApp. Jedną z zaskakujących statystyk jest długość poświęcanego czasu w aplikacji. W gronie najpopularniejszych programów nie mogło zabraknąć TikToka, który w dobie pandemii zadomowił się na dobre w urządzeniach najmłodszych.
Ambicje młodych w oparciu o trendy
Przypomnijmy sobie, że w pierwszej połowie 2021 roku to właśnie odsetek najmłodszych użytkowników uważał, że prowadzenie własnych profili w mediach społecznościowych jest ciekawym pomysłem na przyszłość. Tiktokerka, Youtuberka czy Influencerka to w końcu zawody, o których marzyło aż 48% dziewcząt z przedziału 10-15 lat. Dane pochodzą z badania Aspiracje dziewczynek w Polsce, które zrealizowane zostało przez IQS i jego celem było zbadanie planów edukacyjnych oraz zawodowych wśród dziewczyn oraz ich mam.
Dla wielu osób nowe media społecznościowe są dosyć dobrym źródłem zarobku, jednak nie jest to droga usłana różami. Młode osoby decydujące lub zwyczajnie planujące swoją przyszłość z branżą internetową nie zdają sobie często sprawy z czasu, który należy poświęcić, aby mieć szansę na zaistnienie.
