https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

UPC ma zwrócić abonentom nawet po 133 zł!

Małgorzata Stempinska
Freeimages
A wszystko dlatego że operator bezprawnie informował klientów o podwyższeniu abonamentu za internet. Musi oddać nienależnie pobrane opłaty.

Tak zdecydował prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Postępowanie przeciwko UPC zostało wszczęte w styczniu 2015 roku, na podstawie doniesień medialnych oraz skarg konsumentów.

Wątpliwości urzędu
wzbudził sposób podwyższenia ceny za dostęp do internetu o 7 zł miesięcznie. Nowy abonament zaczął obowiązywać 1 grudnia 2014 roku.

Dlaczego, zdaniem UOKiK, operator niezgodnie z prawem poinformował swoich klientów o zmianie wysokości abonamentu za dostęp do internetu?

Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, tłumaczy, że w umowach zawartych z konsumentami zabrakło tzw. klauzuli modyfikacyjnej. Powinna ona wskazywać, kiedy i w jakich okolicznościach cena może ulec zmianie. Dlatego też w takiej sytuacji UPC nie powinno jednostronnie zmieniać umów. - Praktyka przedsiębiorcy narusza dobre obyczaje, ponieważ podwyżka uzależniona była wyłącznie od woli operatora. Konsument mógł płacić wyższą cenę lub wypowiedzieć umowę. Nie miał natomiast możliwości korzystania z dotychczasowej oferty - wyjaśnia Marek Niechciał.

Z decyzji prezes UOKiK cieszy się pani Joanna z Bydgoszczy. - Pamiętam, jak bardzo się wkurzyłam, gdy otrzymałam z UPC informację o podwyżce za internet. Niby tylko o 7 złotych miesięcznie, ale firma tak naprawdę nie dała mi żadnego pola manewru. Formalnie można się było nie zgodzić, by płacić więcej, i szukać oferty u konkurencji. Jednak z góry było wiadomo, że większość osób machnie ręką na te 7 złotych więcej i zostanie w UPC. Operator zapewne na to liczył. Cieszę się, że teraz dostanę zwrot tych nadpłaconych pieniędzy, a operator został ukarany za te bezprawne praktyki - mówi nasza Czytelniczka z Bydgoszczy.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na UPC nałożył karę finansową za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Operator musi zapłacić 817 640 zł.

Poza tym aby wyeliminować skutki niekorzystnej praktyki, urząd skorzystał z tzw. rekompensaty publicznej. Gdy decyzja UOKiK będzie prawomocna, to w jej wyniku abonenci otrzymają zwrot za każdy opłacony miesiąc aż do czerwca 2016 roku.

Jeżeli np. płaciliśmy o 7 złotych wyższy rachunek od grudnia 2014 roku do czerwca 2016 roku, to powinniśmy otrzymać 133 zł zwrotu (19 miesięcy razy 7 zł). Gdy wyższy rachunek płaciliśmy krócej, to rekompensata będzie proporcjonalnie niższa. UPC ma obowiązek poinformować o tym swoich abonentów.

Jak decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów komentują przedstawiciele UPC?

W oficjalnym stanowisku spółki
czytamy, że decyzja UOKiK ma charakter nieprawomocny i UPC Polska będzie się od niej odwoływać.

„Chcemy podkreślić, że decyzja urzędu dotyczy zmiany wysokości abonamentu, której towarzyszyło podwojenie prędkości oferowanego internetu. Objęła wybraną grupę klientów poza okresem zobowiązania abonenckiego, a klienci mieli prawo rezygnacji z umowy. Zmiany wprowadzone zostały zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa telekomunikacyjnego oraz powszechną praktyką rynkową niekwestionowaną w tamtym czasie przez UOKiK” - czytamy w oświadczeniu.

Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości dotyczące umowy zawartej z firmą telekomunikacyjną czy telewizją kablową, możemy zadzwonić pod numer infolinii konsumenckiej 801 440 220. Prowadzą ją Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Fundacja Konsumentów. Eksperci udzielają bezpłatnych porad od poniedziałku do piątku, od godz. 8 do 18. Opłata za połączenie jest zgodna z taryfą operatora.

Możemy też wysłać e-mail z pytaniem pod adresem: [email protected] albo wybrać się do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Przyjmują od poniedziałku do piątku.

Darmową poradę uzyskamy także w oddziałach Federacji Konsumentów na terenie całej Polski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Paloma

Ja jestem w szoku, że UPC tak się zachowało. Zawsze mieli bardzo dobre opinie wśród klientów i ciekawe oferty, a tutaj taka afera. Ciężko jest mi w to uwierzyć, jak łatwo można przekreślić ludzkie zaufanie. To się bezie z animi ciągnęło przez dług czas i nieprędko uda im się naprawić swój wizerunek.

T
Trzciński

To zostań tam w tym areo, ale weź sobie na kartę bo bardziej się opłaca i można przeczekac do atrakcyjniejszych ofert konkurencji bo nie ma umów.

D
Dreistadt

Ten cały abonament rtv to wielki przekręt, za lat kilka wyjdzie szydło z wora! :ph34r:

d
dalim

Szkoda w takim razie że nie jestem u nich tylko w areo 2... :P A tak na serio, to lepiej wspierac polskie firmy niż jakieś zagraniczne korpo.

L
Lukasz
W dniu 23.08.2016 o 03:24, Lukasz napisał:

Jestem ofiarą takich firm jak UPC i Vectra. Trzeba na nich bardzo uważać, bo stosują tzw. psychologiczny marketing, co w praktyce oznacza, że podpisujesz umowę np. na 50 zł za miesiąc usług, a nagle dostajesz rachunek na kwotę ponad 100 zł. Jak się potem okazuje, wszystko zgodnie z literą prawa, bo w cwaniacki i bardzo enigmatyczny sposób, jest to zapisane w umowie o świadczenie usług, napisanej bardzo drobną czcionką, że oczy bolą od czytania i zniechęcasz się po 1,5 strony śledzenia tekstu. Opisany w artykule przekręt, to zapewne nie pierwszy i nie ostatni, którego możemy się spodziewać. Wystarczy poczytać w internecie opinie ludzi z całej Polski, co o nich myślą. Dziwie się, że nikt jeszcze nie poświęcił czasu i nie rozpracował tych pseudo usługodawców, kto wie, czy nie wybuchła by afera jak ze słynnym Amber Gold.

 

Aha, jeszcze bardzo utrudniona komunikacja z przedstawicielstwem tych firm, bo żadne z ich biur terenowych, nie posiada telefonu bezpośredniego, a wszelkie sprawy załatwia się przez ogólnopolską infolinię, co oczywiście wiąże się z kosztami, bo trzeba wysłuchać sekretarki, zanim odezwie się konsultant, o ile w ogóle się odezwie, bo zazwyczaj pada komunikat, że wszyscy w tym momencie są zajęci, a operator za każdą minutę rozmowy, oczywiście nalicza nam opłatę.

L
Lukasz

Jestem ofiarą takich firm jak UPC i Vectra. Trzeba na nich bardzo uważać, bo stosują tzw. psychologiczny marketing, co w praktyce oznacza, że podpisujesz umowę np. na 50 zł za miesiąc usług, a nagle dostajesz rachunek na kwotę ponad 100 zł. Jak się potem okazuje, wszystko zgodnie z literą prawa, bo w cwaniacki i bardzo enigmatyczny sposób, jest to zapisane w umowie o świadczenie usług, napisanej bardzo drobną czcionką, że oczy bolą od czytania i zniechęcasz się po 1,5 strony śledzenia tekstu. Opisany w artykule przekręt, to zapewne nie pierwszy i nie ostatni, którego możemy się spodziewać. Wystarczy poczytać w internecie opinie ludzi z całej Polski, co o nich myślą. Dziwie się, że nikt jeszcze nie poświęcił czasu i nie rozpracował tych pseudo usługodawców, kto wie, czy nie wybuchła by afera jak ze słynnym Amber Gold.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska