Tak zdecydował prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Postępowanie przeciwko UPC zostało wszczęte w styczniu 2015 roku na podstawie doniesień medialnych oraz skarg konsumentów.
Wątpliwości Urzędu wzbudził sposób podwyższenia ceny za dostęp do internetu o 7 zł miesięcznie. Nowy abonament zaczął obowiązywać 1 grudnia 2014 roku.
ŚWIATŁOWODOWY DOSTĘP DO INTERNETU
Dlaczego zdaniem UOKIK operator niezgodnie z prawem poinformował swoich klientów o zmianie wysokości abonamentu za dostęp do internetu?
Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, tłumaczy, że w umowach zawartych z konsumentami zabrakło tzw. klauzuli modyfikacyjnej. Powinna ona wskazywać kiedy i w jakich okolicznościach cena może ulec zmianie. Dlatego też w takiej sytuacji UPC nie powinno jednostronnie zmieniać umów.
- Praktyka przedsiębiorcy narusza dobre obyczaje, gdyż podwyżka uzależniona była wyłącznie od woli operatora. Konsument mógł płacić wyższą cenę lub wypowiedzieć umowę. Nie miał natomiast możliwości korzystania z dotychczasowej oferty – wyjaśnia Marek Niechciał.
Spadną ceny za TV i dostęp do internetu
Z decyzji prezes UOKIK cieszy się pani Joanna z Bydgoszczy. - Pamiętam, jak bardzo się wkurzyłam, gdy otrzymałam z UPC informację o podwyżce za internet. Niby tylko o 7 złotych miesięcznie, ale firma tak naprawdę nie dała mi żadnego pola manewru. Formalnie można było nie zgodzić się, by płacić więcej i szukać oferty u konkurencji. Jednak z góry było wiadomo, że większość osób machnie ręką na te 7 złotych więcej i zostanie w UPC. Operator zapewne na to liczył. Cieszę się, że teraz dostanę zwrot tych nadpłaconych pieniędzy, a operator został ukarany za te bezprawne praktyki - mówi nasza Czytelniczka z Bydgoszczy.
Muszą poinformować, że oddadzą kasę
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na UPC nałożył karę finansową za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Operator musi zapłacić 817 640 zł.
Poza tym, aby wyeliminować skutki niekorzystnej praktyki, Urząd skorzystał z tzw. rekompensaty publicznej. Gdy decyzja UOKiK będzie prawomocna, to w jej wyniku abonenci otrzymają zwrot za każdy opłacony miesiąc aż do czerwca 2016 roku.
Na przykład jeżeli płaciliśmy o 7 złotych wyższy rachunek od od grudnia 2014 roku do czerwca 2016 roku, to powinniśmy otrzymać 133 zł zwrotu (19 miesięcy razy 7 zł). Gdy wyższy rachunek płaciliśmy krócej, to rekompensata będzie proporcjonalnie niższa. UPC ma obowiązek poinformować o tym swoich abonentów.
Za wyższą cenę podwoili prędkość internetu
Jak decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów komentują przedstawiciele UPC?
W oficjalnym stanowisku spółki czytamy, że decyzja UOKiK ma charakter nieprawomocny i UPC Polska będzie się od niej odwoływać.
„Chcemy podkreślić, że decyzja urzędu dotyczy zmiany wysokości abonamentu, której towarzyszyło podwojenie prędkości oferowanego internetu. Objęła wybraną grupę klientów poza okresem zobowiązania abonenckiego, a klienci mieli prawo rezygnacji z umowy. Zmiany wprowadzone zostały zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa telekomunikacyjnego oraz powszechną praktyką rynkową niekwestionowaną w tamtym czasie przez UOKiK” - czytamy w oświadczeniu.
