https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Inspektorzy stwierdzili dziesiątki przypadków naciągania klientów parkingów i myjni. Nasz region zaskoczył

wixad
Firmy z naszego regionu bez problemu przeszły kontrole(zdjęcie ilustracyjne)
Firmy z naszego regionu bez problemu przeszły kontrole(zdjęcie ilustracyjne) kacprzak
Wielka kontrola parkingów i myjni w całej Polsce. Inspekcja Handlowa ujawniła nieprawidłowości niemal w co czwartej kontrolowanej firmie.

Celem kontroli było sprawdzenie, czy przedsiębiorcy prawidłowo informują konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług. Czynności prowadzono w ubiegłym roku, ale dopiero teraz ujawniono pełne wyniki. Szeroko zakrojone inspekcje na terenie całej Polski objęły 84 parkingi i 125 myjni samochodowych. Wyniki muszą niepokoić – prawie 23 proc. skontrolowanych firm nie spełniało wymagań dotyczących jasnego i jednoznacznego prezentowania cen.

Niejasne "od... do"

Inspekcja stwierdziła, że na 26 parkingach i 22 myjniach ceny były prezentowane w sposób nieczytelny lub w ogóle ich brakowało. Problemy pojawiały się także w przypadku stosowania przez przedsiębiorców nieprecyzyjnych sformułowań, takich jak „od… do…”, co utrudnia konsumentom dokładne ustalenie kosztów przed skorzystaniem z usługi.

Najczęściej występujące nieprawidłowości w kontroli Inspekcji Handlowej:

  • Uwidocznienie w cenniku informacji o cenach świadczonych usług w sposób niejednoznaczny, budzący wątpliwości.

  • Nieuwidocznienie cen usług parkingowych w taki sposób, aby były one czytelne dla kierowców pojazdów zbliżających się do parkingu, poruszających się po drogach publicznych.

  • Brak uwidocznionego cennika świadczonych usług.

Reagując na nieprawidłowości Inspekcja nałożyła kary pieniężne na 32 przedsiębiorców (łącznie około 40 tysięcy złotych). W sześciu przypadkach odstąpiono od nałożenia kar ze względu na niewielką wagę naruszeń oraz natychmiastowe zaprzestanie zakwestionowanych praktyk.

U nas tylko uczciwi?

Jak na tym tle wypadły parkingi i myjnie w naszym regionie? Zaskakująco dobrze. Skontrolowano działalność firm w trzech największych miastach regionu. Zarówno w Bydgoszczy, jak i w Toruniu oraz we Włocławku nie dopatrzono się żadnych naruszeń prawa. Być może jednak tym razem nieuczciwym właścicielom poszczęściło się, dlatego czekamy na Państwa sygnały.

Jak wskazuje prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, prawo do informacji jest fundamentalnym prawem konsumenta.

„Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen” – podkreśla Tomasz Chróstny.

Pomóż wykryć nieuczciwych

UOKiK przypomina, że kierowcy mają prawo do pełnej informacji o kosztach związanych z korzystaniem z parkingów i myjni samochodowych. Jeśli cena nie jest jasno określona lub brakuje cennika, konsument powinien zgłosić takie naruszenie do Inspekcji Handlowej.

Kontrole Inspekcji Handlowej są częścią strategii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dziedzinie ochrony kierowców. Od lat UOKiK monitoruje również jakość paliw. Najnowsze dane o oszustwach na stacjach benzynowych można sprawdzić na stronie internetowej urzędu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska