Celem kontroli było sprawdzenie, czy przedsiębiorcy prawidłowo informują konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług. Czynności prowadzono w ubiegłym roku, ale dopiero teraz ujawniono pełne wyniki. Szeroko zakrojone inspekcje na terenie całej Polski objęły 84 parkingi i 125 myjni samochodowych. Wyniki muszą niepokoić – prawie 23 proc. skontrolowanych firm nie spełniało wymagań dotyczących jasnego i jednoznacznego prezentowania cen.
Niejasne "od... do"
Inspekcja stwierdziła, że na 26 parkingach i 22 myjniach ceny były prezentowane w sposób nieczytelny lub w ogóle ich brakowało. Problemy pojawiały się także w przypadku stosowania przez przedsiębiorców nieprecyzyjnych sformułowań, takich jak „od… do…”, co utrudnia konsumentom dokładne ustalenie kosztów przed skorzystaniem z usługi.
Najczęściej występujące nieprawidłowości w kontroli Inspekcji Handlowej:
Uwidocznienie w cenniku informacji o cenach świadczonych usług w sposób niejednoznaczny, budzący wątpliwości.
Nieuwidocznienie cen usług parkingowych w taki sposób, aby były one czytelne dla kierowców pojazdów zbliżających się do parkingu, poruszających się po drogach publicznych.
Brak uwidocznionego cennika świadczonych usług.
Reagując na nieprawidłowości Inspekcja nałożyła kary pieniężne na 32 przedsiębiorców (łącznie około 40 tysięcy złotych). W sześciu przypadkach odstąpiono od nałożenia kar ze względu na niewielką wagę naruszeń oraz natychmiastowe zaprzestanie zakwestionowanych praktyk.
U nas tylko uczciwi?
Jak na tym tle wypadły parkingi i myjnie w naszym regionie? Zaskakująco dobrze. Skontrolowano działalność firm w trzech największych miastach regionu. Zarówno w Bydgoszczy, jak i w Toruniu oraz we Włocławku nie dopatrzono się żadnych naruszeń prawa. Być może jednak tym razem nieuczciwym właścicielom poszczęściło się, dlatego czekamy na Państwa sygnały.
Jak wskazuje prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, prawo do informacji jest fundamentalnym prawem konsumenta.
„Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen” – podkreśla Tomasz Chróstny.
Pomóż wykryć nieuczciwych
UOKiK przypomina, że kierowcy mają prawo do pełnej informacji o kosztach związanych z korzystaniem z parkingów i myjni samochodowych. Jeśli cena nie jest jasno określona lub brakuje cennika, konsument powinien zgłosić takie naruszenie do Inspekcji Handlowej.
Kontrole Inspekcji Handlowej są częścią strategii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dziedzinie ochrony kierowców. Od lat UOKiK monitoruje również jakość paliw. Najnowsze dane o oszustwach na stacjach benzynowych można sprawdzić na stronie internetowej urzędu.
