Likwidacja azbestu w gminie Sępólno Krajeńskie prowadzona jest już od kilku lat. Ta szkodliwa substancja, najczęściej wchodzi w skład starych, eternitowych pokryć dachowych. W Sępólnie Krajeńskim zinwentaryzowano aż 4312 ton takich substancji.
- Wszystko to trzeba usunąć, ponieważ azbest to niezwykle szkodliwy materiał dla zdrowia i życia. Jego pył ma silne właściwości rakotwórcze. Ważne, aby nie robić tego na własną rękę – apeluje burmistrz Sępólna Krajeńskiego, Waldemar Stupałkowski. - Utylizacja i rozbiórka azbestu jest prawem dopuszczona tylko dla wyspecjalizowanych firm. W związku z tym gmina w trybie przetargu wyłoniła już taką firmę. Ma ona stosowne uprawnienia i może ten azbest zdjąć i zutylizować – dodaje burmistrz.
Co ważne, właściciele posesji z których azbest jest odbierany, nic za to nie płacą. Ich jedynym kosztem jest zakup i montaż nowego poszycia dachowego. Samorząd na utylizację azbestu otrzymał 68 tysięcy złotych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu. Gmina pozyskując środki z WFOŚiGW, opłaca w całości proces demontażu i utylizacji eternitowych pokryć dachowych.
Mieszkańcy zainteresowani skorzystaniem z możliwości bezpłatnego demontażu, wywozu i utylizacji eternitu powinni zgłosić się do Urzędu Miejskiego w Sępólnie Krajeńskim. Tam zostaną zapisani na listę chętnych. Po jej zamknięciu koszt operacji zostanie oszacowany, a gmina rozpocznie starania o kolejną dotację. Wówczas demontaż przeprowadzony zostanie wiosną przyszłego roku.
W tym roku demontaż azbestu będzie realizowany na posesjach zgłoszonych w roku 2022. Z terenu gminy Sępólno Krajeńskie wywiezionych ma być ponad 160 ton azbestu. Rok temu unieszkodliwiono 163 tony, a w 2021 - 127 ton tego niebezpiecznego surowca.
