https://pomorska.pl
reklama

Uwaga na oszustów, którzy dzwonią i podają się za pracownika banku

Małgorzata Stempinska
Zwracajmy uwagę, gdzie i komu udostępniamy swoje dane, rozważnie dokonujmy transakcji płatniczych w sieci, dokładnie sprawdzajmy adresy portali internetowych
Zwracajmy uwagę, gdzie i komu udostępniamy swoje dane, rozważnie dokonujmy transakcji płatniczych w sieci, dokładnie sprawdzajmy adresy portali internetowych Pixabay.com
Ostatnio mnożą się sposoby wyłudzania i nieuprawnionego wykorzystania skradzionych danych. Tylko oszuści pytają o login czy hasło, proszą o zainstalowanie aplikacji lub o pełny numer karty, datę jej ważności czy o kod CVV2/CVC2. Nie podawajmy takich danych!

Zobacz wideo: Będzie wakacyjny boom? Polacy stęsknieni za podróżami

W ostatnim czasie eksperci BIK zaobserwowali zwiększoną aktywność telefoniczną oszustów podszywających się pod rozmaite instytucje zaufania publicznego w celu zebrania danych personalnych. Pojawiły się przypadki podawania się za pracowników BIK i nakłaniania rozmówców do ujawnienia danych osobowych pod pretekstem zweryfikowania informacji o rzekomo niedokończonym wniosku kredytowym lub próbie wyłudzenia kredytu.

Jakie metody stosują oszuści?

Złodzieje wykorzystują narzędzia umożliwiające wykonanie połączenia telefonicznego z wyświetleniem prawdziwego numeru wiarygodniej instytucji, np. znanego dostawcy usług lub banku.

Przestępca nawiązuje bliski i przekonujący kontakt z ofiarą namawiając do podania danych, np. do wykonania przelewu lub dokonania transakcji kartowej. Wszystkie szczegóły są zmyślone: przestępcy podają fikcyjne uzasadnienie, fikcyjne kwoty zobowiązań, nieistniejące dane odbiorcy.

Rozmowy mogą trwać długo, przestępcy przełączają rozmowę do innych „konsultantów”, żeby stworzyć pozory prawdziwego kontaktu np. z bankiem. Rozmówca jest zmanipulowany, zaczyna wierzyć, że jego pieniądze są w niebezpieczeństwie. Często zdarza się, że jest nakłaniany do zainstalowania na swoim komputerze lub smartfonie aplikacji, która zwiększy bezpieczeństwo pieniędzy. W rzeczywistości ten program czy aplikacja umożliwi oszustom przejęcie kontroli nad telefonem lub komputerem ofiary.

- Praktycznie wszystkie zidentyfikowane przypadki ingerencji oszustów wynikają z niefrasobliwości i łatwowierności klientów. Jeżeli kogoś zaskakuje telefon z firmy, której nie zna, natychmiast powinien przerwać rozmowę i skontaktować się z biurem obsługi danej firmy na podstawie informacji z oficjalnej strony. Nie wdawajmy się w dyskusję z nieznajomymi – mówi Andrzej Karpiński, szef bezpieczeństwa Biura Informacji Kredytowej.

Jak nie dać się oszukać?

Eksperci z BIK radzą:

  • zwracajmy uwagę, gdzie i komu udostępniamy swoje dane, rozważnie dokonujmy transakcji płatniczych w sieci, dokładnie sprawdzajmy adresy portali internetowych,
  • nie oddzwaniajmy na nieznany numer ani nie odpisujmy anonimowym nadawcom. Jeśli mamy wątpliwości co do wiarygodności osoby, która dzwoni, natychmiast rozłączmy się, a następnie zadzwońmy na oficjalną infolinię firmy, aby potwierdzić czy faktycznie jej pracownik kontaktował się z nami,
  • - pamiętajmy, że pracownik BIK, Związku Banków Polskich, naszego banku NIGDY nie pyta się o login i hasło do logowania na Twoje konto w banku, nie prosi o pełny numer naszej karty, jej datę ważności oraz kod CVV2/CVC2, ani nie namawia do zainstalowania aplikacji na komputerze lub smartfonie,
  • nie potwierdzajmy operacji, których sam nie zlecamy albo których do końca nie rozumiemy,
  • nie dajmy się zwieść atrakcyjnym ofertom inwestycyjnym pod pozorem szybkiego zarobku (Komenda Główna Policji i FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP stale ostrzegają przed próbami oszustw przy inwestowaniu w kryptowaluty oraz na rynku Forex);
  • nigdy nie wiadomo, kiedy i skąd nasze dane zostaną skradzione, dlatego miejmy włączone Alerty BIK. Są to ostrzeżenia SMS, które otrzymamy, gdy ktoś na nasze dane zaciąga kredyt, pożyczkę, umowę z operatorem telekomunikacyjnym, dokonuje zakupów na raty.

Nie przegap

Wybory 2025. Zwycięstwo Nawrockiego, wysoka frekwencja

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Raz w miesiącu podsypuję tym zamiolkukasa. W mig wypuszcza nowe liście

Raz w miesiącu podsypuję tym zamiolkukasa. W mig wypuszcza nowe liście

Dodatkowe 2150 złotych dla osób powyżej 75. roku życia. Jak dostać bon senioralny?

Dodatkowe 2150 złotych dla osób powyżej 75. roku życia. Jak dostać bon senioralny?

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska