Zobacz wideo: Uczeń VI LO w Bydgoszczy stypendystą programu finansowanego przez Departament Stanu USA.

Poniedziałkową konferencję otworzył burmistrz Brodnicy Jarosław Radacz, który mówił o wyzwaniach stojących przed szkołami, nauczycielami, ale i samorządowcami.
– To wiedza i umiejętności obywateli, ich zdolności i kompetencje definiują na poziomie systemowym kapitał ludzki, który z kolei wpływa na konkurencyjność gospodarki – tłumaczył Jarosław Radacz. – Od tego zależy również poziom dobrostanu społeczeństwa. Dzisiejszy świat zmienia się coraz szybciej, przyszłość staje się coraz mniej przewidywalna. Nie potrafimy już powiedzieć, jakie zawody będą w przyszłości wykonywali uczniowie i w jakich rolach społecznych będą funkcjonować. Dlatego tak ważne jest gruntowne przemyślenie, czego powinna uczyć szkoła i jak może przygotowywać młodych ludzi do funkcjonowania w świecie, którego nie znamy.
Czytaj także
Burmistrz Brodnicy mówił o znaczącej roli samorządu w kontekście budowania nowoczesnej oświaty na poziomie lokalnym. Podkreślił, że władze mogą inspirować dyrektorów i nauczycieli np. przez tworzenie warunków do rozwoju kompetencji.
– W ostatnich latach, mówiąc o oświacie, często słyszymy pojęcia: edukacja włączająca czy edukacja dla wszystkich. Myślimy: co to takiego? O co tu chodzi? To już było? Jest? Czy to coś nowego? Ten sposób ujęcia kształcenia zapewnia wszystkim dzieciom i uczniom dostęp do edukacji jak najbliżej miejsca zamieszkania oraz uwzględnia ich indywidualne potrzeby i możliwości.
Jarosław Radacz zaznaczył, że przed przedszkolami i szkołami stoją nowe wyzwania. Z jednej strony związane z przygotowaniem nauczycieli i specjalistów, a z drugiej, dotyczące organizacji procesu edukacyjno-wychowawczego.
O pokaźny materiał szkoleniowy dla nauczycieli i pozostałych przedstawicieli oświaty zadbały prelegentki poniedziałkowej konferencji: Anna Fidurska, Anna Kupczyk, Agnieszka Przybyszewska, Dorota Pintal, Maria Szostak, Dorota Tomaszewicz oraz Małgorzata Świtalska, kierownik Biura Oświaty i Sportu Urzędu Miejskiego w Brodnicy.
– Szkoła ogólnodostępna to miejsce dla każdego ucznia, otwarte na jego potrzeby i możliwości – tłumaczy Małgorzata Świtalska. – Chodzi o stworzenie warunków do optymalnego rozwoju każdemu dziecku, z uwzględnieniem jego wyjątkowości. Bez względu na to, czy mówimy o uczniach z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, z opiniami poradni psychologiczno- pedagogicznej czy też o młodzieży szczególnie uzdolnionej. Dla nauczycieli to duże wyzwanie. Jak pracować efektywnie ze zróżnicowanym zespołem klasowym? Jako organ prowadzący chcemy wspierać placówki w realizacji tego niełatwego zadania. Właśnie dlatego szkolenia, konferencja i planowanie kolejnych działań.
Jak podkreśliła Maria Mazurkiewicz, kujawsko-pomorski wicekurator oświaty, na spotkaniu „nie zabrakło dobrych praktyk i zachęcających do przemyśleń przykładów”.