W Bydgoszczy miał jeździć trolejbus na lotnisko

    W Bydgoszczy miał jeździć trolejbus na lotnisko

    Maciej Kulesza

    Gazeta Pomorska

    Aktualizacja:

    Gazeta Pomorska

    Tabliczka znamionowa, jaką znaleźć można na słupach wyprodukowanych przez firmę Dywidag

    Tabliczka znamionowa, jaką znaleźć można na słupach wyprodukowanych przez firmę Dywidag ©Fot. AUTOR

    14 betonowych słupów do zawieszenia trakcji trolejbusowej, 10 tabliczek znamionowych i kilka oryginalnych haków na ścianach budynków - tyle pozostało po 65 latach z planowanej w Bydgoszczy linii trolejbusowej.
    Tabliczka znamionowa, jaką znaleźć można na słupach wyprodukowanych przez firmę Dywidag

    Tabliczka znamionowa, jaką znaleźć można na słupach wyprodukowanych przez firmę Dywidag ©Fot. AUTOR

    O firmie dywidag

    O firmie dywidag


    Firma Dywidag powstała w 1865 roku. Na swoim koncie ma współ-pracę z koncernem zbrojeniowym Dynamit AG Vorm Alfred Nobel & CO Bromberg, który od końca 1939 roku budował fabrykę zbrojeniową na terenie obecnego Zachemu.

    Firma istnieje do dziś i ma siedzibę w Monachium. Specjalizuje się w geoinżynierii, budowie mostów, autostrad i tuneli. Po 65 latach ponownie wraca do Wrocławia i będzie uczestniczyć w budowie autostradowej obwodnicy.



    W drugiej połowie 1944 roku urzędujące wtedy w Polsce władze niemieckie postanowiły utworzyć połączenie trolejbusowe z dawnego lotniska do centrum miasta. Linia miała biec na trasie Nowy Rynek - ul. Poznańska - ul. Szubińska - lotnisko.

    Niemcy szybko zabrali się do roboty. Słupy zbudowała firma Dywidag z Drezna. Ustawiono je wzdłuż linii przyszłej trasy, zamontowano haki na ścianach i rozwieszono trakcję elektryczną. Na każdym słupie umieszczono stalowe tabliczki znamionowe, zawierające informacje o wadze i wysokości oraz trzycyfrowy numer seryjny.

    Zbrojone prętami stalowymi słupy ważyły od 900 do 2700 kg, mierzyły od 8 do 10,5 m.

    Trolejbus nigdy nie ruszył


    (fot. Autor)

    Niestety zanim trasą pojechał pierwszy trolejbus, do miasta wkroczyła Armia Czerwona, a sojusznicy zwinęli, i to dosłownie, trakcję elektryczną.

    A że po wojnie brakowało wszystkiego, pozostawione okrągłe słupy z charakterystycznym betonowym, stożkowym daszkiem wykorzystano do budowy trakcji tramwajowych.

    Wiele z słupów, bo aż 12 z 14 pozostawionych w Bydgoszczy, podtrzymuje trakcję elektryczną do dziś.

    Jeden stoi samotnie na ul. Poznańskiej 24, gdzie został wkopany 65 lat temu, kolejny znajduje się w zlikwidowanej w 1997 roku zajezdni tramwajowej przy ul. Zygmunta Augusta 2. Obydwa nie służą już do niczego.



    Po dawnym projekcie połączenia trolejbusowego pozostało też 11 tabliczek znamionowych i ruchome haki na elewacjach budynków.

    Co z resztą słupów?



    Słupy stanowią ciekawy ślad historii miasta z okresu II wojny światowej. Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, które zarządza NGL-DAG Fabrik Bromberg na dawnym terenie Zakładów Chemicznych Zachem, zapewnia, że zajmie się ocalałymi słupami.


    - Uznaliśmy, że jeden z nich byłby doskonałym uzupełnieniem zbiorów związanych z dziejami DAG Fabryk - mówi pan Michał Pszczółkowski, asystent zespołu ds. NGL-DAG Fabrik Bromberg. - Zwróciliśmy się do MZK z prośbą o przekazanie na potrzeby muzeum jednego z siedmiu słupów, usuniętych z pętli tramwajowej na ul. Glinki w 2008 roku, jeśli nie uległy one zniszczeniu, bądź powiadomieniu nas o ewentualnych planach wymiany kolejnych słupów.
    Autor, który wskazuje jeden ze słupów nigdy nie ukończonej linii trolejbusowej fot. Jarosław Pruss


    Zachęcamy do szukania słupów w mieście. Może ktoś posiada zdjęcia, np. usuniętych słupów z pętli tramwajowej przy ul. Glinki, lub informacje na temat linii trolejbusowej w Bydgoszczy? A może ktoś znalazł kolejny słup lub wypatrzył ruchomy hak na elewacji budynku? Jeśli tak, prosimy o kontakt: redakcja@mmbydgoszcz.pl.

    Podziękowanie


    Autor, który wskazuje jeden ze słupów nigdy nie ukończonej linii trolejbusowej
    (fot. fot. Jarosław Pruss)

    Autor serdecznie dziękuje Stowarzyszeniu Miłośników Zabytków "Bunkier", w szczególności Jarkowi Butkiewiczowi, za cenne wskazówki i uwagi przy poszukiwaniu słupów w mieście.

    Czytaj treści premium w Gazecie Pomorskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (2)

    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (2) forum.pomorska.pl

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Wiadomości z Bydgoszczy