W Bydgoszczy miał jeździć trolejbus na lotnisko

Maciej KuleszaZaktualizowano 
Tabliczka znamionowa, jaką znaleźć można na słupach wyprodukowanych przez firmę Dywidag Fot. AUTOR
14 betonowych słupów do zawieszenia trakcji trolejbusowej, 10 tabliczek znamionowych i kilka oryginalnych haków na ścianach budynków - tyle pozostało po 65 latach z planowanej w Bydgoszczy linii trolejbusowej.

O firmie dywidag

O firmie dywidag

Firma Dywidag powstała w 1865 roku. Na swoim koncie ma współ-pracę z koncernem zbrojeniowym Dynamit AG Vorm Alfred Nobel & CO Bromberg, który od końca 1939 roku budował fabrykę zbrojeniową na terenie obecnego Zachemu.

Firma istnieje do dziś i ma siedzibę w Monachium. Specjalizuje się w geoinżynierii, budowie mostów, autostrad i tuneli. Po 65 latach ponownie wraca do Wrocławia i będzie uczestniczyć w budowie autostradowej obwodnicy.

W drugiej połowie 1944 roku urzędujące wtedy w Polsce władze niemieckie postanowiły utworzyć połączenie trolejbusowe z dawnego lotniska do centrum miasta. Linia miała biec na trasie Nowy Rynek - ul. Poznańska - ul. Szubińska - lotnisko.

Niemcy szybko zabrali się do roboty. Słupy zbudowała firma Dywidag z Drezna. Ustawiono je wzdłuż linii przyszłej trasy, zamontowano haki na ścianach i rozwieszono trakcję elektryczną. Na każdym słupie umieszczono stalowe tabliczki znamionowe, zawierające informacje o wadze i wysokości oraz trzycyfrowy numer seryjny.

Zbrojone prętami stalowymi słupy ważyły od 900 do 2700 kg, mierzyły od 8 do 10,5 m.

Trolejbus nigdy nie ruszył

(fot. Autor)

Niestety zanim trasą pojechał pierwszy trolejbus, do miasta wkroczyła Armia Czerwona, a sojusznicy zwinęli, i to dosłownie, trakcję elektryczną.

A że po wojnie brakowało wszystkiego, pozostawione okrągłe słupy z charakterystycznym betonowym, stożkowym daszkiem wykorzystano do budowy trakcji tramwajowych.

Wiele z słupów, bo aż 12 z 14 pozostawionych w Bydgoszczy, podtrzymuje trakcję elektryczną do dziś.

Jeden stoi samotnie na ul. Poznańskiej 24, gdzie został wkopany 65 lat temu, kolejny znajduje się w zlikwidowanej w 1997 roku zajezdni tramwajowej przy ul. Zygmunta Augusta 2. Obydwa nie służą już do niczego.

Po dawnym projekcie połączenia trolejbusowego pozostało też 11 tabliczek znamionowych i ruchome haki na elewacjach budynków.

Co z resztą słupów?

Słupy stanowią ciekawy ślad historii miasta z okresu II wojny światowej. Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, które zarządza NGL-DAG Fabrik Bromberg na dawnym terenie Zakładów Chemicznych Zachem, zapewnia, że zajmie się ocalałymi słupami.

- Uznaliśmy, że jeden z nich byłby doskonałym uzupełnieniem zbiorów związanych z dziejami DAG Fabryk - mówi pan Michał Pszczółkowski, asystent zespołu ds. NGL-DAG Fabrik Bromberg. - Zwróciliśmy się do MZK z prośbą o przekazanie na potrzeby muzeum jednego z siedmiu słupów, usuniętych z pętli tramwajowej na ul. Glinki w 2008 roku, jeśli nie uległy one zniszczeniu, bądź powiadomieniu nas o ewentualnych planach wymiany kolejnych słupów.

Autor, który wskazuje jeden ze słupów nigdy nie ukończonej linii trolejbusowej fot. Jarosław Pruss

Zachęcamy do szukania słupów w mieście. Może ktoś posiada zdjęcia, np. usuniętych słupów z pętli tramwajowej przy ul. Glinki, lub informacje na temat linii trolejbusowej w Bydgoszczy? A może ktoś znalazł kolejny słup lub wypatrzył ruchomy hak na elewacji budynku? Jeśli tak, prosimy o kontakt: redakcja@mmbydgoszcz.pl.

Podziękowanie

Autor, który wskazuje jeden ze słupów nigdy nie ukończonej linii trolejbusowej
(fot. fot. Jarosław Pruss)

Autor serdecznie dziękuje Stowarzyszeniu Miłośników Zabytków "Bunkier", w szczególności Jarkowi Butkiewiczowi, za cenne wskazówki i uwagi przy poszukiwaniu słupów w mieście.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
abydos71

Najśmieszniejsze w tym wszystkim jest to że owe słupy wyglądają tak jakby były postawione wczoraj.... Niemcy stawiali je w 1944 roku w momencie gdy beton i stal stanowiły wartość bezcenną dla przegrywającej wojnę III Rzeszy.Proponuje stan tych słupów porównać ze stanem słupów stawianych w latach 70 czy 80-tych.Jak na dłoni widać niemiecką solidność i "polnische wirdschaft".I tak jest ze wszystkim.Z drogami , mostami , wiaduktami.....

l
lechu14

no coz za Niemcow Bydgoszcz rosla w potege i piekniala w bardzo krotkim okresie czasu, a Polacy doprowadzili to miasto do kompletnej ruiny i sprowadzili do poziomu powiatowej dziury, ciekawe kto za tym stoi, nawet dzis wladze bydgoszczy twierdza ze w Bydgoszczy najlepiej prezentuje sie 4 kondygnacyjna zabudowa nawet w centrum miasta, smiech w bialy dzien droge szybkiego ruchu puscic za miastem bo ludki nie moga spac to nastepna paranoja, nie mozesz spac to wyprowadz sie na wies, w miescie musza byc autostrady lotniska, tramwaje, metro itd itp, ale nie w Bydgoszczy bo to miasto jest przeklete przez Polske za to ze bylo kiedys Brombergiem i lache na Polske kladlo, a jak ktos sie z moja opinia nie zgadza to nie przytoczy porownania co zrobili Polacy dla Bydgoszczy a co Niemcy dla Bromberga wedlug mnie nie ma porownania

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3