To co zostało z poniemieckiej linii trolejbusowej, można zobaczyć na bydgoskiej Babiej Wsi

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Jedna z zabytkowych tabliczek znamionowych na równie zabytkowych słupach betonowych poniemieckiej trakcji trolejbusowej na pętli tramwajowej Babia Wieś w Bydgoszczy. Na kolejnych zdjęciach zdjęcia pętli i zabytkowej trakcji.
Jedna z zabytkowych tabliczek znamionowych na równie zabytkowych słupach betonowych poniemieckiej trakcji trolejbusowej na pętli tramwajowej Babia Wieś w Bydgoszczy. Na kolejnych zdjęciach zdjęcia pętli i zabytkowej trakcji. Marek Weckwerth
Udostępnij:
Te metalowe tabliczki to prawdziwy rarytas, choć są małe i przytwierdzone do starych betonowych słupów. Świadczą jednak o nieco zapomnianej historii związanej z rozwojem komunikacji miejskiej, w tym przypadku trolejbusowej.

Ciemną stroną tej historii jest wszakże fakt, że plany budowy w Bydgoszczy linii trolejbusowej są dziełem niemieckiej administracji podczas okupacji w latach II wojny światowej. Niemniej to co zostało z tamtych czasów warto ocalić od zapomnienia.

- Na pętli tramwajowej na Babiej Wsi, czasowo wyłączonej z eksploatacji, zachowało się kilka betonowych słupów oznaczonych tabliczkami znamionowymi przedstawiającymi charakterystykę techniczną trakcji elektrycznej. Zabytkiem są tak słupy, jak same tabliczki. Trzeba je zachować dla przyszłych pokoleń – sugeruje Jerzy Bitner, przewodnik turystyczny, miłośnik zabytków i przeszłości Bydgoszczy.

Słupy i tabliczki wykonała drezdeńska firma Dywidag. Ta sama firma (zresztą działająca do dziś) wyprodukowała w czasach okupacji ogromne ilości betonowych słupów dla zbudowanej na skraju Puszczy Bydgoskiej niemieckiej fabryki zbrojeniowej DAG Bromberg. Konstrukcje te podtrzymywały instalacje pary wodnej.

Plany zaczęto realizować

Niemcy planowali budowę linii trolejbusowej z lotniska ciągiem ulic Szubińskiej, Poznańskiej, Wałów Jagiellońskich, Bernardyńskiej, 3 Maja, Krasińskiego, Gdańskiej do osiedla Leśnego – noszących wtedy oczywiście inne, niemieckie nazwy. O inwestycji decydowała wojenna rzeczywistość – przede wszystkim brak stali do wytopu szyn tramwajowych i paliwa dla autobusów.

To też może Cię zainteresować

Prace ruszyły w roku 1943, gdy ustawiono słupy trakcji elektrycznej i na niektórych odcinkach rozpięto samą trakcję. W następnym roku z Mannheim (Badenia-Wirtembergia) sprowadzono 4 pierwsze trolejbusy. Wiadomo, że otwarcie linii zaplanowano na 27 stycznia 1945, ale kilka dni wcześniej Armia Czerwona i jednostki polskie rozpoczęły walki o miasto. Dokładnie 27 stycznia Bydgoszcz była już całkowicie w rękach zdobywców.

Tabor i trakcja pojechały do Trójmiasta

Szacuje się, iż podczas walk zniszczeniu uległo ponad 80 proc. sieci trakcyjnej, co zniechęciło nową, polską już administrację do jej odbudowy. Zdecydowano za to o przewiezieniu taboru trolejbusowego i trakcji do Gdańska, skąd przekazane zostały najprawdopodobniej do Gdyni, gdzie już podczas okupacji z powodzeniem funkcjonowała komunikacja trolejbusowa.

Po wojnie na Babiej Wsi

W powojennej Bydgoszczy słupy i niewielkie pozostałości sieci trakcyjnej wykorzystano do obudowy linii tramwajowych. Przeniesiono je i zamontowano m.in. na pętli Babia Wieś. Zostały też haki mocujące sieć trakcyjną na ul. 3 Maja.
Słupy na pętli Babia Wieś, która jest w remoncie (tramwaje wzdłuż zachodniej części ul. Toruńskiej nie jeżdżą) mają tu – decyzją konserwatora zabytków – pozostać.

To też może Cię zainteresować

W roku 2018 jeden ze słupów zachowanych przy Wałach Jagiellońskich został przeniesiony do bydgoskiego Exploseum na skraju Puszy Bydgoskiej, czyli do filii Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy im. Leona Wyczółkowskiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Neo Tools

NEO TOOLS 81-551-L

253,12 zł160,00 zł-37%
miejsce #2

Elbrus

Elbrus Faltis Teen

159,99 zł114,78 zł-28%
miejsce #3

Columbia

Columbia Trailstorm Waterproof Black Solar

449,99 zł329,99 zł-27%
miejsce #4

Hi-Tec

Hitec Męska Kurtka Softshell Hi-Tec Neti Czarna

154,99 zł137,99 zł-11%
miejsce #5

Hi-Tec

Hi Tec Hitec Kurtka Męska Softshell Kars Black

169,99 zł157,89 zł-7%
Materiały promocyjne partnera

Zobacz nasz nowy program 3 SPOSOBY NA - i.PL

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie