https://pomorska.pl
reklama

W Bydgoszczy nie będzie elektrycznych autobusów komunikacji miejskiej. Mają być wodorowe

Wojciech Mąka
Bydgoszcz inwestować chce w autobusy z napędem wodorowym, Niemcy kupują elektryczne. Z Polski.
Bydgoszcz inwestować chce w autobusy z napędem wodorowym, Niemcy kupują elektryczne. Z Polski. Solaris, materiał promocyjny
Bydgoszcz już nie stara się o elektryczne autobusy dla komunikacji miejskiej. Teraz chce autobusów na napęd... wodorowy. Problem polega na tym, że najbliższa stacja tankowania ciekłego wodoru jest w... Berlinie.

Zobacz wideo: Szyldy w Śródmieściu Bydgoszczy. Miejski plastyk interweniuje

Jak informuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wnioski o dofinansowanie w programie „Zielony transport publiczny” wyczerpały pulę dostępnej alokacji na bezzwrotne dotacje. Było to 1,1 mld zł. Teraz wnioski zostaną poddane ocenie.

W połowie ubiegłego roku prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski, podczas sesji Rady Miasta Bydgoszczy mówił: - Wymiana autobusów, to najmniej efektywny sposób walki ze smogiem. Pojazdy te są bardzo drogie, kosztują od 2 do 3 milionów złotych. Są też bardzo drogie w eksploatacji.

Teraz już wiemy, dlaczego. Bydgoszcz chce inwestować w... autobusy wodorowe.

Dwanaście autobusów wodorowych w Bydgoszczy

- Zarząd dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej - wraz z innymi miastami - włączył się w tym roku do działań Krajowej Agencji Poszanowania Energii S.A. - zaznacza Tomasz Okoński, rzecznik drogowców. - Realizuje ona projekty w zakresie rozwoju odnawialnych źródeł energii i poprawy efektywności energetycznej, wspierając rządowe programy i inicjatywy, wiedzą i doświadczeniem.

Dziś (10.03) w tej sprawie odbyło się spotkanie w ZDMiKP w tej sprawie.

Okoński mówi: - Wraz z agencją zamierzamy jeszcze w tym roku opracować i przygotować materiały oraz pozyskiwać środki na zakup autobusów wodorowych. To właśnie te pojazdy chcemy zakupić w Bydgoszczy. Mają one znacznie większy zasięg niż autobusy elektryczne oraz nie potrzebują budowy punktów ładowania na terenie miasta.


Drogowcy chcą też starać się środki z NFOŚiGW w przyszłym roku lub jeszcze w tym, jeżeli program zostanie rozszerzony o kolejne środki.

- Po pozyskaniu środków na zakup autobusów wodorowych, chcielibyśmy wymieniać albo kupować ok. 12 takich pojazdów rocznie - mówi Tomasz Okoński.

Pozostałe

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

- Włocławek, Poznań i Chełm, w ramach pierwszego naboru wniosków na dofinansowanie zeroemisyjnych autobusów, chcą kupić 431 takich pojazdów, w tym 102 wodorowych - poinformował Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska.

Jak na razie, gminy inwestują w autobusy elektryczne. W Bydgoszczy też miały takie być, planowano budowę stacji ładowania elektrycznego takich autobusów na pętlach. Na razie chyba z tego nic nie wyjdzie, mimo że „Strategii rozwoju elektromobilności dla miasta Bydgoszczy do 2030 roku", mimo, że to dokument, który poddano konsultacjom społecznym.

Gdzie tankować wodór w Bydgoszczy?

Odpowiedź jest oczywista - nigdzie.

- Dzisiaj można jedynie kupić i czekać na wybudowanie pierwszej w Polsce stacji do tankowania wodoru albo tankować w Berlinie, mając na uwadze, że zasięg po napełnieniu zbiornika oscyluje na poziomie 650 kilometrów - ocenia Krzysztof Kosiedowski prowadzący blog "Rzecznik Elektromobilności".

Jak mówi, w tej chwili Orlen prowadzi prace nad otwarciem takiej stacji, ale powstanie ona prawdopodobnie w Warszawie. - Na dziś jest to bardzo drogi napęd - mówi Kosiedowski. - Autobusy i tak muszą mieć elektryczne silniki, wodór jedynie jest źródłem prądu.

Tymczasem... Firma Solaris jest jednym z dwóch potencjalnych dostawców nawet 430 autobusów hybrydowych dla Opérateur de Transport de Wallonie. Przewoźnik z francuskojęzycznej części Belgii może skorzystać z opcji zamówienia autobusów w ciągu najbliższych 4 lat. Solaris zrealizował pierwszy kontrakt na dostawę trzech autobusów elektrycznych dla klienta z Bonn. Elektryfikacja transportu autobusowego w stolicy jest niezwykle istotna w Bonn. - Flota autobusów w nadreńskim mieście zmienia się w sposób zrównoważony i stanowi element kompleksowego planu ochrony klimatu w regionie. Co ważne, dostarczone trzy Urbino 18 electric są napędzane wyłącznie tzw. „zieloną” energią, czyli pochodzącą ze źródeł odnawialnych - informuje biuro prasowe Solaris.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Dodatkowe 2150 złotych dla osób powyżej 75. roku życia. Jak dostać bon senioralny?

Dodatkowe 2150 złotych dla osób powyżej 75. roku życia. Jak dostać bon senioralny?

Po skończeniu 65 lat nie przegap tych 7 dodatków do emerytury. Oto co ci przysługuje

Po skończeniu 65 lat nie przegap tych 7 dodatków do emerytury. Oto co ci przysługuje

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska